آثار تاریخی

گنجينه کلاردشت
در سال ???? هـ. ش به هنگام پي‌کني به منظور احداث قصر اجابيت در گنج تپه روستاي اجابيت کلاردشت تعدادي ظروف زرين و مفرغين و سفالين کشف و به گنجينه کلاردشت معروف گرديد. اشياء مکشوفه سفالي شامل قمقمه، کوزه، بشقاب و ظروف لوله دار و ريتون بود و ظروف زرين مجموعه فوق شامل جام و خنجر و ... و در مجموعه به وزن ?????? گرم در ابتدا به عنوان پشتوانه اسکناس با خزانه بانک ملي تسليم و در سال ???? به موزه ايران باستان (موزه ملي) تحويل گرديد. در بين اشياء مکشوفه جام زرين استوانه‌اي شکل با نقش سه شير با سر برجسته از لحاظ تکنيک ساخت قابل مقايسه با جام مارليک است. روي هم رفته گنجينه کلاردشت بيانگر فرهنگ و هنر پيشرفته منطقه در هزاره‌هاي دوم و اول ق. م و ارتباط گسترده آن با مناطق گيلان و حسنلو آذربايجان و سيلک کاشان ونيز لرستان است (فروش ويلا در کلاردشت).

مجموعه سيمين کلاردشت
علاوه بر مجموعه فوق در طي کاوش‌هاي باستان‌شناسي و با عمليات ساختماني مجموعه ظروف سيمين بعضاً با نقوش طلاکوب متعلق به دوره ساساني کشف گرديده‌است ازجمله اين ظروف جام‌هاي متعدد با نقوش انساني و حيواني است بعنوان نمونه روي دو جام سيمين قباد اول اولين پادشاه ساساني سوار بر اسب در صحنه شکار گورخر به تصوير کشيده شده‌است نيز تنگي نقره‌اي با پس زمينه طلايي، نقوش و تصاوير رامشگران را به صورت برجسته در صحنه نوازندگان و در ميان انواع حيوانات مانند روباه، کبک، بلدرچين و ببر نشان مي‌دهد.

تاريخچه
از آثاري که در ناحيه? کلاردشت و تپه‌هاي اطراف آن کشف شده معلوم مي‌شود که قسمتي از اين منطقه در ادوار باستاني، آباد و داراي ساکنيني بوده‌است. از شاعران، ابوذر فقيه ملک مرزبان که اشعاري در توصيف کلاردشت سروده‌است مي‌توان نام برد.