تاثیر رنگ آشپزخانه در روحیات شما

رنگ‌هاي قرمز پرطراوت، نارنجي‌هاي برجسته و تيره، سبزهاي كهربايي امروزه جاي خود را در آشپزخانه‌هاي مدرن باز كرده‌اند، فقط بايد تناليته مناسب را پيدا كرد و از آن‌ها به به درستي استفاده كرد.
چيدانه: رنگ‌هاي قرمز پرطراوت، نارنجي‌هاي برجسته و تيره، سبزهاي كهربايي امروزه جاي خود را در آشپزخانه‌هاي مدرن باز كرده‌اند، فقط بايد تناليته مناسب را پيدا كرد و از آن‌ها به به درستي استفاده كرد. آيا شما هم مايل به استفاده از رنگ‌هاي مختلف و تركيب‌هاي رنگي گوناگون در آشپزخانه خانه خود هستيد؟
در وب‌سايت‌هاي طراحي داخلي و معماري عكس‌هاي زيادي از آشپزخانه‌هاي مختلف وجود دارد، شما مي‌توانيد از اين عكس‌ها ايده بگيريد و در طراحي آشپزخانه خود از آن‌ها استفاده كنيد. اين رنگ‌ها مي‌توانند در قسمت‌هايي هم‌چون ديواره‌ها، جزيره‌ها، و كابينت‌هاي آشپزخانه به كار گرفته شوند. در اين مطلب مي‌خواهيم در مورد نحوه استفاده از رنگ‌هاي مختلف در آشپزخانه صحبت كنيم.

رنگ قرمز در آشپزخانه
سايه‌هاي محرك رنگ قرمز اشتهاي انسان را افزايش مي‌دهند. اصولا رنگ قرمز به رنگ اشتهاآور مشهور است، به همين دليل انتخاب بسيار خوبي براي خانواده‌هايي است كه عاشق غذا پختن (و البته غذا خوردن) هستند. اما بايد از رنگ قرمز گرم استفاده كرد يا رنگ قرمز سرد؟ و به چه ميزاني؟ ‌پيش از انتخاب نهايي رنگ مورد نظر نمونه‌هاي رنگي مختلف را امتحان كرده و بادقت رنگ نهايي را انتخاب كنيد. به ياد داشته باشيد براي اين‌كه رنگ قرمز به خوبي روي سطح بنشيند بايد حداقل دو لايه از آن بر روي سطح قرار بگيرد.

رنگ نارنجي در آشپزخانه
مانند رنگ قرمز، رنگ نارنجي هم سريعا توجه را به خود جلب مي‌كند و به همين دليل مناسب فضاها و وسايلي است كه دوست داريم به خوبي در خانه ما به چشم بيايند. هنگام استفاده از رنگ‌مايه‌هاي روشن دقت كنيد، از آن‌جايي كه گاهي رنگ نارنجي حس و حالي روشن دارد، بهتر است از رنگ‌هاي نارنجي‌اي استفاده كنيد كه در آن‌ها مقادير اندكي رنگ قهوه‌اي يا زرد به كار رفته است. اين كار باعث مي‌شود رنگ نارنجي مورد نظر به زيبايي در فضا بدرخشد.

رنگ سبز در آشپزخانه
استفاده از رنگ سبز كمي دشوار و چالش‌برانگيز است. در حالي كه سايه‌هاي درست و متناسب رنگ سبز جلوه‌اي شاداب و سرزنده دارند، سايه‌هاي نامتناسب آن جلوه‌اي تقريبا ناخوشايند دارند. اين راهنمايي كمك زيادي به شما در انتخاب درست رنگ سبز مي‌كند: رنگ سبزي را انتخاب كنيد كه شما را به ياد غذاي سبز رنگ مورد علاقه‌يتان مي‌اندازد.

رنگ آبي در آشپزخانه
اين رنگ آرام و ملايم قادر است حس و حال نامنظم‌ترين و شلوغ‌ترين فضاها را هم آرام و ملايم كند. اما هنگام استفاده از اين رنگ در آشپزخانه خانه خود بسيار دقت كنيد، زيرا رنگ آبي ممكن است ميل به غذا خوردن را كاهش دهد. به جاي اين‌كه از اين رنگ در مقادير زياد استفاده كنيد، آن را در مقادير اندك در فضاهايي چون جزيره، كابينت‌ها، و يا ديواره‌ها به كار بگيريد.

رنگ سياه در آشپزخانه
مي‌دانيد دليل اين‌كه رنگ سياه هميشه مد است چيست: اين رنگ با هر فضا و هر رنگي به خوبي تركيب مي‌شود و كار كردن با آن ساده است. از اين رنگ زيبا و ديدني مي‌توان هم در آشپزخانه‌هاي رنگي و هم در آشپزخانه‌هاي خنثي استفاده كرد. فقط بايد كمي مراقب باشيد: رنگ سياه نور زيادي را به خود جذب مي‌كند، به همين دليل اين رنگ اصلا مناسب آشپزخانه‌اي نيست كه از نور طبيعي بي‌بهره است.

رنگ كابينت‌هاي آشپزخانه
اگر ديوار آشپزخانه خود را به رنگ جديدي درآورده‌ايد و از نتيجه آن راضي نيستيد، رنگ كردن كابينت‌ها راه مقرون‌به‌صرفه و هوشمندانه‌اي است كه فضاي آشپزخانه شما را زيباتر كرده و مشكل شما را حل مي‌كند. اما رنگ كردن كابينت‌ها خيلي هم ساده نيست و به كار زيادي نياز دارد، به همين دليل در هنگام انتخاب پالت رنگي دقت كرده و رنگ‌مايه‌هايي را انتخاب كنيد كه از دوست داشتن آن‌ها اطمينان داريد.

بافت و لكه‌هاي روي كابينت‌هاي آشپزخانه
آيا بين رنگ كردن كابينت‌هاي چوبي خود يا حفظ كردن آن‌ها به حالت زيباي فعلي ترديد داريد؟ خوش‌بختانه راهي وجود دارد كه هر دوي اين دو مورد را يك‌جا دارد. لاك‌الكل‌كاري كابينت‌ها باعث مي‌شود كه به آشپزخانه شما يك لايه رنگي ظريف اضافه شود و در عين حال بافت و لكه‌هاي اصلي چوب‌ها از بين نروند.

تركيب‌هاي رنگي در آشپزخانه
خبر خوب اين است كه اكنون قادريد كه رنگ مورد نظر خود براي طراحي آشپزخانه را انتخاب كنيد. اما خبر بد اين است كه اين تازه اول كار است. اكنون بايد در مورد رنگ‌هاي فرعي، مواد و مصالح، به كارگيري درست رنگ‌ها، و نيز تركيب هوشمندانه آن‌ها فكر كنيد و پس از اين كارها است كه آشپزخانه شما تبديل به فضايي كامل و بدون نقص مي‌شود.