تپه ی کلار نماد اصالت و هویت کلاردشت

فروش ويلا در کلاردشت- تپه كلار يكى از ديدنى ها و آثار تاريخى بخش كلاردشت است كه نقش مهمى در روشن شدن ابهامات باستانشناسى حاشيه جنوبى درياى خزر دارد، از اين رو آن را بهشت كاوشگران ناميده اند. از شهر چالوس پس از طى ??كيلومتر جاده اصلى تا روستاى لاهو و حدود سه كيلومتر جاده خاكى در امتداد جنوب، به اين تپه تاريخى منتهى مى شود. از ابتداى روستاى لاهو بخش كلاردشت تا اين محوطه تاريخى جاده خاصى وجود ندارد اما خودروهاى حامل گردشگران به اين تپه، موجب ايجاد جاده كنارگذر در حاشيه اراضى كشاورزى تا اين محوطه باستانى شده است. كلار نام شهر و تپه باستانى در محدوده كلاردشت امروزى و به معناى غوك و وزغ است، پيشينيان مى گويند دورادور اين تپه تاريخى زمينها و باتلاقهاى وسيع داشت كه «لش» ناميده مى شد كه محل تجمع غوك و وزغ بود. درختان بلند قامتى چون مازو، سرو و چنار اطراف اين تپه را احاطه كرده است، گويى همانند دژى از اين تپه باستانى محافظت مى كنند. در دو سال گذشته باستانشناسان تلاش زيادى كردند تا تاريخ دقيق از سابقه سكونت انسان در تپه كلار را به دست آورند كه آخرين لايه كاوش شده، تاريخ حدود ????سال قبل از ميلاد را نشان مى دهد. تپه كلار با وسعت حدود شش هكتار و ارتفاع ??متر همانند گنجينه اى ارزشمند، كاوشگران و باستانشناسان و گردشگران را به خود مى خواند. اين تپه باستانى كه در فهرست آثار ملى ايران به ثبت رسيده است علاوه بر جاذبه هاى تاريخى، زيبايى هاى طبيعى فراوانى براى استفاده گردشگران و طبيعت گردان دارد. رئيس هيأت كاوش باستانشناسى تپه كلار در گفت و گو با خبرگزارى جمهورى اسلامى گفت: آخرين لايه كاوش شده در تپه كلار كلاردشت نشان مى دهد كه سابقه سكونت در اين بخش به حدود شش هزار سال قبل بر مى گردد...
. كشفيات قانوني و غيرقانوني در محوطه هاي باستاني كلاردشت منجر به معرفي آثار ارزشمندي چون جام و خنجر طلائي كلاردشت به جهانيان گرديد و توجه باستان شناسان، هنرشناسان و ديگر دانشمندان رشته هاي مرتبط را به خود جلب نمود، موجب ايجاد جايگاه وزين و شايسته اي از منطقه باستاني كلاردشت در دنياي علم باستان شناسي و تاريخ هنر و همچنين در اذهان عمومي گرديد.

جام طلايي دو شير يا جام کلاردشت يکي از آثار باستاني است که درتپه ي کلار کشف شده‌است. اين جام با يک رديف نقش برجسته شير است که سر دو شير از طرفين به جام پرچ شده‌است. قدمت اين جام حدود ??? سال پيش از ميلاد است. جام طلايي کلاردشت در تهران موزه ي ايران باستان نگهداري مي‌شود.