نحوه بارچيني كالا درون كانتينر

اين دستورالعمل به منظور استفاده كساني كه دست اندر كار چيدن و بسته بندي كالا، تخليه و بارگيري كالا، بازرسي كالا و چيدمان كانتينرها بر روي هم هستند، تهيه گرديده و توصيه هاي مفيدي نيز براي آنها دارد. تخصصي ترين ارگان بين المللي IOR تجارب خود را در اين زمينه به طرق زير بيان ميدارد:

رانندگان وسايل حمل و نقل جاده اي، پرسنل راه آهن و افرادي كه با حمل ريلي سروكار دارند، پرسنل بندري و انبارها، افراد مسئول تخليه و بارگيري كالا، كاركنان كشتي، افرادي كه كالا را از بسته بندي خارج مينمايند، مديران بخش كرير و فروش شركتهاي حمل و نقل و نمايندگان شركتهاي حمل و نقل در مكانهاي عملياتي نظير بنادر، ايستگاههاي راه آهن و ترمينالهاي جاده اي دست اندر كار مباحث اين فصل ميباشند.

در صورت عدم بسته بندي كالا بصورت اصولي و عدم توجه به بارگيري يا تخليه كالا از / به كانتينر و همچنين چيدمان غلط كانتينرها بروي هم و چيدن كانتينرها در محوطه هاي غير استاندارد و نظاير آن خطراتي به بار خواهد آمد كه جبران آن بسيار سخت و يا غير ممكن ميباشد.

مقررات مقاوله نامه بين المللي CSC ميبايست مورد عمل و استناد كليه عوامل بالا قرار گيرد. مقررات IMDG در مورد كالاي خطرناك و مقاوله نامه جان اشخاص در حمل دريائي MULLAS بسيار مهم ميباشد. كانتينر براي حمل بدفعات زياد طراحي گرديده و از استحكام كافي برخوردار است. بنابراين بسته بندي نادرست و يا هرگونه عمليات غير معمول كه باعث صدمه به كانتينر گردد قابليت استفاده مجدد از كانتينر را كاهش داده و يا بكلي از بين خواهد برد.

کانتينر وسيله اصلي در حمل و نقل چند وجهي است و بسياري از اوقات خود را در روي كشتي سپري ميكند. بنابراين آگاهي از انواع نيروهاي وارده بر كانتينر و كالا و شرايط فيزيكي داخل كانتينر بجهت نم و رطوبت و دهها فاكتور ديگر، رعايت كامل استانداردهاي بسته بندي كالا بالاخص بجهت ويژگي خاص حمل و نقل دريائي بسيار حائض اهميت ميباشد.