نظر دکوراتورها را درباره آشپزخانه بدانید

هنگام خريد سينک ضمن توجه به رنگ و مدل آن، چيزي که بيش از هر چيز بايد به آن توجه کنيد انتخاب سينکي است که نياز شما را کاملا تأمين کند.
مثلا اگر از ماشين ظرفشويي استفاده مي کنيد مي توانيد سينک تک لگنه را انتخاب کنيد و اگر شست و شوي ظرف با دست را ترجيح مي دهيد، به دنبال سينک دو و سه لگنه باشيد.
آشپزخانه قلب هر خانه و يکي از مهم ترين بخش هاي هر منزل است که بيش از ساير قسمت ها مورد استفاده قرار مي گيرد و تمام افراد خانواده در آن رفت و آمد دارند؛ بويژه خانم ها.
دکوراتورها معتقدند آشپزخانه بايد خيلي روشن باشد و بهره زيادي از نور طبيعي برده باشد. البته اگر آشپزخانه خيلي روشن باشد استفاده از رنگ هاي روشن براي ديوارها خيلي مناسب به نظر نمي رسد و ممکن است چشم را اذيت کند.

? رنگ آميزي آشپزخانه
بهتر است رنگي که براي ديوارهاي آشپزخانه انتخاب مي کنيد مکمل رنگ کابينت باشد. سعي کنيد رنگ کاشي هاي کف و سقف را با يکديگر هماهنگ کنيد. مي توانيد براي انتخاب رنگ ديوارها از رنگ سقف و کف نيز الهام بگيريد. اگر کاشي ها طرح دار هستند مي توانيد از رنگي که در طرح کاشي ها وجود دارد، براي ديوارها استفاده کنيد.
اگر مي خواهيد آشپزخانه شما پرطراوت و شاداب باشد از رنگ هاي جسور و بي پروا استفاده کنيد. قرمز و سبز پررنگ مي تواند پيشنهادي متفاوت باشد.

? نکاتي درباره آشپزخانه اوپن
آشپزخانه هاي اوپتن به دليل اين که از پذيرايي يا اتاق نشيمن ديد دارند بايد خيلي مرتب چيده شوند و وسايل آشپزخانه هاي اپن در دکوراسيون پذيرايي هم تأثير دارندم. رنگ کابينت ها بايد گونه اي باشد که لک ها را به سرعت نشان ندهد، کف آشپزخانه هم بايد از جنسي باشد که به آساني تميز شود. نورپردازي خوب و هود مناسبي که بتواند به خوبي هواي آشپزخانه را تهويه کند ضروري است. به دليل پيدابودن آشپزخانه از داخل پذيرايي، سعي کنيد وسايل برقي اضافي و قابلمه ها را جلو ديد نگذاريد.
در اين مدل معماري، بهتر است رنگ کاشي و کابينت با سالن پذيرايي هارموني ايجاد کند. مي توانيد براي پنجره آشپزخانه از پرده هاي حصيري يا کاغذي متحرک روي اپن استفاده کنيد تا در صورت تمايل مانع از ديده شدن داخل آشپزخانه شويد. براي پرده و کابينت نيز انتخاب رنگ هاي روشن مانع از تمرکز نگاه ميهمانان مي شود.
براي آشپزخانه اوپن بهتر است از نورهاي مهتابي زير کابينت براي روشن شدن ميز کار استفاده شود. نصب يک لوستر نيز براي روشني کل فضا مفيد است. لامپ هاي هالوژن نيز به زيبايي آشپزخانه مي افزايد اما مصرف آن را بايد مد نظر داشت.
اگر پذيرايي شما با موکت پوشيده شد، آشپزخانه شما مي تواند سراميک باشد. اما اگر کف پوش تمام خانه سراميک يا پارکت است، مي توانيد آشپزخانه را هم با همان کف پوش بپوشانيد.
اگر از ميز ناهارخوري استفاده نمي کنيد، يا جايي براي ميز ناهارخوري وجود ندارد و مجبور هستيد از ميز اوپن آشپزخانه براي وعده هاي غذايي استفاده مي کنيد، ميز بهتر است تا افراد خانواده به راحتي بتوانيد پشت اين ميز غذايشان را ميل کنند و جايي براي ظرف هاي متعدد باشد.
يکي از مشکلاتي که در آشپزخانه وجود دارد بوي غذاها و گاه سوختن غذاها و باقي ماندن بوي نامطبوع آن در محيط است. امروزه براي رفع اين مشکل از هود استفاده مي شود اما برخي هودها هم فضاي زيادي اشغال مي کنند و هم زيبايي چنداني ندارند. البته نسل هاي جديدي از هود به بازار آمده که نسبت به مدل هاي قبل فضاي کمتري را اشغال مي کند.
مطمئن باشيد هماهنگي رنگها باعث زيبايي بيشتر مي شود. البته شما هر رنگي را بيشتر دوست داريد مي توانيد براي آشپزخانه استفاده کنيد اما به ياد داشته باشيد اينجا فقط آشپزخانه است.

? آشپزخانه مرتب و شيک
براي داشتن آشپزخانه اي زيبا لازم است اصولي را رعايت کنيد. مرتب بودن آشپزخانه خيلي مهم و ضروري است.
در آشپزخانه ? قطب اصلي وجود دارد. يک قطب مخصوص انجام کارهاي خشک مثل خردکردن مواد غذايي و استفاده از وسايل برقي، يک قطب براي انجام کارهاي خيس مانند شستن ظرف، يک قطب مخصوص آشپزي و يک قطب مخصوص انبارکردن که محل قراردادن يخچال و کمدهاي ديواري است.
در اين صورت کارها سريع تر انجام خواهد شد.
براي مرتب کردن اين بخش مهم خانه، همه چيز به فضاي آشپزخانه و وسعت آن بستگي دارد. در يک آشپزخانه مستطيل شکل که عرض آن بيش از دو متر نيست، بايد تنها از يکي از ديوارها براي نصب کمد و طبقات استفاده کرد و گاز در بهترين جاي ممکن قرار داده شود.
در آشپزخانه هاي مربع شکل يا ال شکل چيدن وسايل راحت تر است و حتي مي توان از يک ميز صبحانه نيز استفاده کرد اما اين ميز و صندلي هايش بايد با ظرافت و با توجه به فضا انتخاب شوند تا جاگير نشوند.
وسايل زاويه دار نخريد. ميزهاي گرد و تاشو بهتر از ميزهاي زاويه دارند.
کمدهاي شيشه که حکم بوفه را دارند براي جاسازي ظروف خوب نيستند. در کمدهايي که شيشه اي نيستند راحت و بهتر مي توان ظروف را در آن جاسازي کرد. زياد بودن کشوها نيز امتيازي براي آشپزخانه محسوب مي شود و به مرتب بودن آن کمک مي کند.
منابع نوري کوچک تر در مکان هاي مهم کاري در آشپزخانه بسيار ضروري است. تعداد پريزهاي برق نيز در آشپزخانه بايد حداقل سه تا چهارعدد باشد، به طوري که فرد مجبور نباشد مدام براي استفاده از يک وسيله برقي وسيله برقي ديگري را از برق بکشد.

? کابينت ها و سينک
يک آشپزخانه خوب کابينت هاي بلند و زياد بايد داشته باشد. وسايلي را که بيشتر استفاده مي شوند را مي توانيد در طبقاتي که دسترسي به آنها راحت تر است بگذاريد و آن وسايلي که کمتر استفاده مي شود را بالاتر بگذاريد.
سينک ها مدل ها و اندازه هاي متفاوتي دارند. که بهترين آنها دوقلو و گود است. زيرا براي شستن ميوه و سبزيجات و ظروف خيلي راحت تر هستند.
هنگام خريد سينک ضمن توجه به رنگ و مدل آن، چيزي که بيش از هرچيز بايد به آن توجه کنيد انتخاب سينکي است که نياز شما را کاملا تامين کند. مثلا اگر از ماشين ظرفشويي استفاده مي کنيد مي توانيد سينک تک لگنه را انتخاب کنيد و اگر شست وشوي ظروف با دست را ترجيح مي دهيد، به دنبال سينک هاي دو و سه لگنه باشيد.
با داشتن برخي از آنها ديگر نيازي به استفاده مجزا از آب چکان يا سبد ظرفشويي براي قراردادن ظرف ها نيست. بعضي ديگر طوري طراحي شده اند که روي سينک با يک دگمه و با درپوشي از جنس سينک بسته شده و امکان استفاده از فضاي بيش تر فراهم مي شود.
سينک را با توجه به فرم و اندازه سرويس بهداشتي، رنگ، جنس و مدل ساير وسايل انتخاب کنيد. سفيد يا رنگي، سراميک يا شيشه اي، ساده يا طرح دار، گرد يا مدل دار، شيب دار، موج دار، مشبک و غيره همه به انتخاب و سليقه شما بستگي دارد.
از کابينت هايي با درهاي آينه اي در آشپزخانه استفاده کنيد زيرا اين کار سبب مي شود آشپزخانه شما وسيع تر به نظر برسد هم چنين مي توانيد به جاي اين کار براي تعدادي از کابينت ها از درهاي شيشه اي استفاده کنيد و براي داخل آن ها از ظروف کريستال و شيشه اي استفاده کنيد تا درخشش آن ها سبب روشن تر شدن فضاي آشپزخانه شود.
آخر اينکه از وسايلي که قابليت نصب و آويختن به ديوار دارند از قبيل سرويس کفگير ملاقه، جاروشارژي و… بيشتر استفاده کنيد تا فضاي کشوها و روي کابينت ها بيهوده هدر نرود و صرف وسايل ديگري شود.
منبع : روزنامه کيهان - iranvij.ir