نور پردازی در آشپزخانه امروزی

در آشپزخانه هاي قديمي که مانند آشپزخانه هاي امروزي داراي کابينت هاي ثابت و جاسازي شده و محل مشخصي براي اجاق گاز، يخچال و ديگر وسايل آشپزخانه نبودند ؛ نورپردازي اغلب به وسيله يک چراغ آويز سقفي که در مرکز سقف آشپزخانه نصب مي شد انجام مي گرفت. چرا که بيشتر فعاليت هاي صورت گرفته شده در آشپزخانه ( مانند آماده سازي مواد غذايي ) بر روي ميز وسط آشپزخانه انجام مي شد.
اما آشپزخانه هاي امروزي با رديفي از کابينت ها ، اجاق گاز و يخچال جاسازي شده به موازات و در کنار ديوارهاي آشپزخانه نيازمند شيوه ديگري از نورپردازي هستند. در آشپزخانه هاي امروزي بر خلاف گذشته قسمت اعظم کار بر روي سطح کابينت ها و در کنار اجاق گاز ، شير آب و سينک ظرفشويي انجام مي شود که در اکثر آشپزخانه ها همگي در کنار ديوار قرار دارند.
اما هنوز چراغ هاي سقفي از وسط سقف آشپزخانه آويزان هستند و اين امر موجب مي شود تا افراد اغلب پشت به منبع نور و در زير سايه خود مشغول به کار هستند و هنگام کار از نور کافي برخوردار نباشند ؛ با توجه به تغييرات ساختار آشپزخانه هاي امروزي نسبت به گذشته ، ما در بخش هايي از آشپزخانه که محل انجام امورات آماده سازي و پخت و پز محسوب مي شوند به نور کافي نياز داريم مانند سطح روي اجاق گاز، سينک ظرفشويي و سطوح روي کابينت ها که براي آماده سازي وسايل آشپزي و مواد غذايي مورد استفاده قرار مي گيرند.
علاوه بر نياز آشکار به روشنايي مناسب در اين قسمتها ، فضاي کلي آشپزخانه نيز بايد از نور کافي برخوردار باشد. همچنين در بسياري از آشپزخانه ها تعدادي از کابينت ها به صورت ويترين ساخته شده اند و از آنها براي به نمايش گذاشتن ظروف زيبا و تزئيني استفاده شود ، اين کابينت ها نيز نياز به نورپردازي داخلي دارند.
با اين توضيحات ما نياز به يک مجموعه منابع نوري داريم که هريک به صورت جداگانه قابل کنترل باشند.
نور کافي براي سطح روي اجاق گاز در آشپزخانه هايي که داراي يک هواکش يا هود در بالاي اجاق گاز هستند توسط چراغ هواکش تأمين مي شود. اگر بالاي اجاق گاز، هواکش مجهز به چراغ وجود ندارد بايد يک چراغ قابل تنظيم در بالاي اجاق گاز نصب شود.
براي بالاي سينک ظرفشويي نيز به يک چراغ نياز است تا هنگام شب و تاريکي هوا نور کافي براي شست و شوي ظروف و مواد غذايي را براي ما فراهم کند. ترجيحاً هر يک از اين چراغ ها بايد داراي کليد کنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گيرند. نکته جالب اينکه به تازگي شيرهايي براي استفاده بر روي سينک ظرفشويي ساخته شده اند که در محل خروج آب داراي چراغ بوده و سطح ظرف مورد شستشو را روشن مي نمايند. استفاده از اين شيرآلات نيز در اين مورد بسيار مفيد است.
براي تأمين نور کافي در سطح روي کابينت ها نيز از آنجا که اغلب اين سطوح در زير کابينت هاي ديواري قرار دارند به راحتي مي توان از چراغ هاي مهتابي که در زير کابينت ها نصب مي شوند بهره گرفت. به اين ترتيب چراغ هاي نصب شده در زير کابينت هاي ديواري بي آنکه ديده شوند و يا موجب آزار چشم باشند نور کافي را بر سطح روي کابينت ها مي تابانند.
چنانچه کابينت هاي زميني عميق باشند و نور محيط به اندازه کافي درون آنها را روشن نکند براي دسترسي راحت به وسايل داخل اين نوع کابينت ها مي توان چراغ هاي کوچکي در آنها نصب کرد که با کليدهاي اتوماتيک کنترل شوند و با باز و بسته شدن در کابينت ها روشن و خاموش شوند.
اگر در آشپزخانه شما محلي براي صرف غذا وجود دارد استفاده از چراغ هاي سقفي که ارتفاعشان قابل تنظيم است دقيقا در بالاي ميز غذاخوري ايده خوبي است. اين چراغ ها مي توانند هنگام صرف غذا روي ميز را به خوبي روشن کنند و در مواقعي که از ميز استفاده نمي شود فضاي کلي آشپزخانه را روشنايي ببخشند.
طبقات داخل کابينت هاي در شيشه اي را نيز مي توان با استفاده از روش هاي گوناگون روشنايي بخشيد. يکي از بهترين راه ها نصب چراغ هاي کوچک در قسمت بالا و يا پايين کابينت است.

منبع : تبيان