چگونه با دکوراسیون مناسب خانه کوچک را بزرگ جلوه دهیم؟

دکوراسيون منزل- وارد بعضي خانه‌ها که مي‌شوي، احساس مي‌کني محيطي براي نفس کشيدن پيدا کرده‌اي. نه اين که خانه بزرگ باشد يا وسايلي لوکس در آن گنجانده شده باشد، اما معلوم است صاحبخانه از آن طيف افراد باسليقه است که بخوبي مي‌داند هرچيز را به چه طريق و کجا قرار دهد تا بهترين جلوه را پيدا کند.


چگونه خانه کوچک را بزرگ جلوه دهيم؟
ساعتي را که تو در آنجا مي‌گذراني، تجربه‌اي لذتبخش است. آرامش در آنجا همچون نسيمي از هر نقطه به روحت مي‌وزد و براي لحظه‌اي تو را از افکار مزاحم روزمره به درمي‌آورد. هنگام خداحافظي از ميزبان، به اين فکر هستي که او را در زمره دوستان خوبت قراردهي و رفت و آمدت را با او افزايش دهي، زيرا بخوبي مي‌داني که چنددقيقه بودن در خانه او، براي تو حکم نوعي روان‌درماني را خواهد داشت.


برعکس، به خانه برخي ديگر که قدم مي‌گذاري، ممکن است صاحبخانه تلاش بسياري براي پذيرايي از تو بکند و به هرطريق بکوشد تا تو شادباشي. اما تو در آن خانه دلت مي‌گيرد احساس خفگي مي‌کني. ممکن است خانه بزرگ باشد، ولي صاحبخانه آن را تا خرخره پر از وسايل عجيب و غريب کرده تا سليقه ويژه‌اش را به رخ حضار گرامي بکشد و همين باعث مي‌شود که مهمان در آن احساس خوبي نداشته باشد.


در هر صورت، شما سعي کنيد جزو گروه اول باشيد. حتي اگر در آپارتماني کوچک زندگي مي‌کنيد، با درايت و سليقه خاصتان آن جا را به محيطي زيبا و روح‌افزا تبديل کنيد تا هم خودتان در آن آرام بگيريد و هم مهمانان‌تان احساس خوبي از آنجا بودن پيداکنند. در اينجا راهکارهايي به شما ارائه مي‌کنيم تا با به کاربستن‌شان بتوانيد منزل خود را به محيطي دلباز و بزرگ‌تر از آن چه واقعا هست تبديل کنيد:


کاناپه ساده: اگر کاناپه شما بزرگ و جاگير باشد، فضاي زيادي از اتاق پذيرايي را اشغال خواهدکرد. معمولا کاناپه‌ها جا براي نشستن دو يا سه نفر دارند و دسته‌هاي بزرگ و حجيم، تاثيري در جاي نشستن نخواهد داشت. اگر پشت کاناپه بزرگ و به عقب خميده باشد يا دسته‌ها متکايي و بسيار بزرگ باشد، فضايي زياد اشغال مي‌شود و نماي اتاق پذيرايي شما را کوچک مي‌کند. کاناپه‌اي شيک و ساده بگيريد تا اتاق دلبازتري داشته باشيد.

ميز ناهارخوري در آشپزخانه: ميز ناهارخوري بزرگ جاي اتاق پذيرايي شما را مي‌گيرد. اگر آشپزخانه‌تان فضايي قابل قبول دارد، ميز ناهارخوري چهار تا شش نفره بگيريد و آن جا غذا بخوريد. وگرنه مي‌توانيد به ياد دوران پرصفا و صميميت گذشته سفره پهن کنيد و به همراه مهمانان دورادور سفره بنشينيد، غذا بخوريد و گل بگوييد و گل بشنويد. زندگي هرچه ساده‌تر باشد، لطف بيشتري هم خواهد داشت.

کنج‌هاي پرمصرف: گوشه اتاق‌ها را دست کم نگيريد. آنها مي‌توانند براي شما بسيار مفيد باشند. مي‌توانيد جاکفشي، کتابخانه، بوفه، باکس يا هرچيز ديگري را در کنج اتاق‌ها قرار دهيد تا از اين قسمت هم استفاده کرده باشيد. کنج اتاق پذيرايي و ديگر اتاق‌ها بخشي مفيدند، اما بيش از ديگر نقاط مظلوم واقع شده‌اند و استفاده چنداني از آنها نمي‌شود.

کمد ديواري: کمدديواري‌ها جزو مفيدترين ابزارهايي هستند که مي‌توانيد در خانه قرار دهيد. آنها کمترين فضا را مي‌برند و بيشترين فايده را به شما مي‌رسانند. از نجاري ماهر کمک بخواهيد تا براي شما تعيين کند که کدام نقطه از هال، خواب يا حتي پذيرايي پرت افتاده و مناسب قراردادن کمدديواري است. او بايد براي آن قسمت کمدي بسازد که بيشترين تعداد قفسه‌ها را داشته باشد. شما مي‌توانيد حجم زيادي کفش، کيف، پوشاک يا حتي وسايل خانه را در آن جا نگاه داريد. به اين ترتيب فضاي کمي از اتاق گرفته مي‌شود، اما در عوض وسايل فراواني که پيشتر در خانه شما پخش و پلا بودند به صورت جمع و جور در کنار هم چيده مي‌شوند.


هميشه سبزها: گلدان‌هايي حاوي گياهان هميشه سبز آپارتماني تهيه کنيد و آنها را در چند گوشه خانه قرار دهيد. حضور آنها به زندگي شما لطافتي عميق مي‌بخشد. معمولا گياهان آپارتماني رسيدگي چندان زيادي نمي‌طلبند، اما در همان حد توجه اندک هم موجب آرامش روح شما مي‌شود. گل و گياه را از خانه خود دريغ نکنيد.

باکس‌هاي مفيد: در چند سال اخير، باکس‌هاي ديواري طرفداران زيادي پيداکرده‌اند. مي‌توانيد يکي از آنها را به ديوار آشپزخانه بزنيد و قرص و دوا يا ادويه‌ها را در آن قراردهيد. يا يکي را به ديوار سرويس بهداشتي بزنيد و مسواک و خميردندان را در آن بگذاريد. حتي مي‌توانيد آن را به ديوار پذيرايي بزنيد و مجسمه و تابلوي کوچک و ظريفي را در آن قراردهيد. اين باکس‌ها جان مي‌دهند براي زيباکردن آپارتمان‌هاي نقلي.

آينه بزرگ: آينه‌ها شعبده‌بازهايي توانا و چيره‌دست‌اند. وقتي يک آينه بزرگ را به ديوار اتاق‌تان مي‌زنيد، نماي روبه‌رو داخل آن مي‌افتد و خودبه‌خود منظره اتاق را دوبرابر نشان مي‌دهد. وقتي به يک آينه بزرگ نگاه مي‌کنيد، اين احساس به شما دست مي‌دهد که فضاي آن سوي آينه واقعي است و مي‌توانيد به آن طرف برويد. آينه‌ها هم مانند پنجره‌ها نقش مهمي در بزرگ نشان دادن اتاق ايفا مي‌کنند.