کابینت های زیبا و کاربردی

طراحان دکور معتقدند که طراحي کابينت آشپزخانه نقش مهمي در دکوراسيون ان دارد . امروزه بنابر افزايش تقاضا، انواع و اقسام مدل ها، طرح ها و رنگ هاي مختلف کابينت در بازار موجود است. اگر شما به عنوان يک خريدار، به مغازه هاي مرتبط با کابينت ها سري بزنيد، بي شک به علت فراواني گزينه هاي مورد انتخاب، سردر گم خواهيد شد چه رنگي ؟ چه طرحي؟ چه مدلي ؟

با مطالعه اين يادداشت، شايد بتوانيد در جهت بهترين انتخاب خود، چند گام پيش برويد!
از يک سو، کابينت ها هم از نظر کاربرد و هم زيبايي مورد توجه هستند . همان طور که پيشتر گفته شد، انواع و اقسام بسيار متنوعي از کابينت، در بازار موجود است از انواع قديمي آن گرفته تا مدل هاي جديد و مدرن ، فريم دار يا بدون فريم و...
با در نظر داشتن اين نوع تنوع، نخستين نکته ي مهم در انتخاب کابينت، توجه به اين اصل است که بدانيد چه نوع کابينتي بهترين کارآيي را براي کاربرد ويژه ي شما دارد.
از سوي ديگر، برخي از خريداران، به هزينه ي هنگفت و بالا در تهيه کابينت اشاره دارند و از بالا بودن هزينه ي آن گله مندند؛ زيرا گاها مشاهده مي شود بسياري از آنها از قيمت هاي بسيار بالايي برخوردارند که از توان هر کسي براي خريد خارج است!
پس دومين نکته ، توجه به قيمت کابينت ها است. قيمت کابينت ها با توجه به سايز و تعداد کابينت، جنس، امکانات جانبي و حتي سازنده آن متفاوت است .
با اين اوصاف، توجه به بودجه ي در اختيار، شايد مهم ترين عامل در اخذ تصميم نهايي شما براي خريد باشد.
ما به شما توصيه مي کنيم؛ تا بدان جايي که در آمدتان اجازه مي دهد ،حتي با وجود قيمت بالاتر، به سراغ جنس هاي با کيفيت تر و مرغوب تر برويد. مثلا، در تهيه ي کابينت هاي چوبي از انواع و اقسام چوب ها همچون افرا ، توسکا، گردو، گيلاس ، تبريزي ، کاج و بلوط استفاده مي شود که در اين بين، چوب بلوط و گردو با دوام ترين و مقاوم ترين و در عين حال سنگين ترين آنها مي باشند و اين در حالي است که توسکا و تبريزي ارزان تر هستند. اصولا براي کابينت ها چوب گيلاس يا افرا مناسب تر از بقيه تشخيص داده شده اند.

بطور کلي مي توان کابينت ها را از نظر سفارشي بودن و قيمت به سه دسته طبقه بندي کرد.
*کابينت هاي معمولي
ابعاد، اندازه ها و همچنين شکل و حالت اين نوع کابينت ها کاملا محدود است و به لحاظ قيمت نيز، براي همه افراد با هر توان و سطح مالي، تقريبا مقرون به صرفه و مناسب مي باشند و نقطه ي قوت اين گونه از کابينت ها هم ، همين نکته است.
کابينت هاي معمولي ، شکل و اندازه اي مطابق با استانداردهاي متداول دارند و از آن جايي که ابعاد و قطعات اين کابينت ها، به طور استاندارد و تقريبا بصورت پيش ساخته وجود دارد، مي توان انتظار داشت که در کوتاهترين زمان (همان روز و يا حداکثر ظرف چند روز) آماده ي نصب در منزل مشتري شوند .

* کابينت هاي نيمه سفارشي
در سفارش اين نوع از کابينت ها، خريدار مي تواند با توجه به بودجه و موقعيت آشپزخانه منزلش، از بين دو گزينه ي اندازه و شکل، يکي را انتخاب نمايد.
لازم به يادآوري است اندازه ها و اشکال متفاوتي از اين نوع کابينت ها در بازار موجود است که از يک سو، اين چنين تنوعي ، باعث مي شود مشتريان امکان حق انتخاب بيشتري ازبين چند گزينه ي شکل و اندازه داشته باشند؛ و از سوي ديگر، به دليل اعمال نظر مشتريان در انتخاب شکل و اندازه ي دلخواه، اين کابينت ها نيمه سفارشي محسوب شده و قيمت بالاتري را به خود اختصاص مي دهند.
قطعات اين نوع از کابينت ها به صورت از پيش ساخته آماده نيست و معمولا متصديان، اين گونه از کابينت ها را پس از سفارش مشتري به کارگاه، مي سازند؛ از اين رو، زمان ساخت و آماده سازي اين نوع از کابينت ها بيشتر از کابينت هاي معمولي است.
کابينت قلب تپنده ي آشپزخانه
* کابينت هاي سفارشي
ممکن است در آشپزخانه ي شما، يک گوشه و يا يک فضاي بد شکل با ابعاد نامتعارف وجود داشته باشد که نتوانيد عيوب آن را با کابينت هاي معمولي و نيمه سفارشي برطرف نمائيد، اين جاست که پيشنهاد مي کنيم به سراغ کابينت سازان سفارشي برويد.
کابينت سازان سفارشي، قادرند با هر شکل و حالتي کار کنند . آنها مي توانند با توجه به نقطه نظرات مشتريان خود، کابينت ها را تقريبا به هر شکل و حالتي که مشتري مايل است ، بسازند.
البته از طرف ديگر بايد گفت که اين نوع از کابينت هاي دست ساز، گران ترين نيز مي باشند و قيمت نهايي آن ها با توجه به اندازه، مواد مصرفي و گزينه هاي انتخابي، متغير است.
همچنين بهتر است بدانيد، ساخت اين گونه از کابينت ها، نسبت به کابينت هاي معمولي و نيمه سفارشي ، زماني زيادي را مي طلبد و به همين خاطر، زمان مشخص شده براي ارسال و نصب سفارش تقريبي است و با توجه به برنامه ي کاري کابينت ساز متفاوت خواهد بود.

*ملحقات و لوازم جانبي به کار رفته در کابينت ها
حال وقت آن است که اندکي هم راجع به ملحقات و لوازم جانبي آشپزخانه صحبت کنيم. همگي اذعان به اين مطلب داريم
که در کابينت هاي سفارشي ملحقات و لوازم جانبي بيش از کابينت هاي معمولي ارائه مي شود و بنا بر تقاضا هاي مشتريان ممکن است دامنه ي گسترده اي از انواع ملحقات و لوازم جانبي در اين نوع از کابينت ها استفاده شود. البته اين بدان معنا نيست که کابينت هاي معمولي، هيچگونه لوازم جانبي ندارند، بلکه مي توان در اين کابينت ها نيز با نصب انواع قفسه، سيني، کشو و غيره کارآيي آنها را تا حدود زيادي افزايش داد.

* يراق آلات به کار رفته در کابينت ها
يراق آلات، آلات تزئيني هستند که کابينت سازان براي زيبايي به کابينت ها مي آويزند. حتي ساده ترين کابينت هاي معمولي را هم مي توان با استفاده از قفل و دستگيره هاي زيبا و جالب توجه، تزئين کرد و نماي خوبي بدان ها بخشيد.
يراق آلات به دو جهت، مصارف زيادي در صنعت کابينت سازي دارند: نخست براي انجام وظيفه محوله ، که همان باز کردن درب قفسه يا کشوهاي کابينت است، به کار مي روند و دوم به جهت افزودن زيبايي به کابينت.
در انتخاب يراق آلات براي کابينت هاي آشپزخانه ، بايد توجه داشته باشيد که يراق آلات انتخابي تان براي انجام دو وظيفه ي گفته شده در بالا، مناسب باشند. انتخاب يک دستگيره بسيار زيبا و ظريف که در عمل به هيچ کار نيايد و به هنگام انجام وظيفه ي محوله (باز کردن درب قفسه يا کشوهاي کابينت) از فرط ظرافت بشکند، هيچ فايده اي ندارد.

* انتخاب پيشخوان آشپزخانه
پس از تصميم گيري بر روي نوع کابينت مناسب، در مرحله ي بعدي نوبت آن است که براي تکميل آشپزخانه تان يک پيشخوان انتخاب کنيد.
انواع پيشخوان ها موجود است که هر کدام به لحاظ قيمت و جنس مصرفي متفاوت از ديگري مي باشند. گاهي ممکن است ترکيب بندي کلي آشپزخانه ايجاب کند که جنس پيشخوان آشپز خانه ي شما از بيش از يک ماده ساخته شود. پس، بهتر است در انتخاب پيشخوان، نظر کابينت ساز را جويا شويد و از او راهنمايي بگيريد.