رازهای چیدمان دکوراسیون اتاق مربع

دکوراسيون منزل- چيدمان اتاق يکي از بزرگ ترين دل مشغولي هاي خانواده هاست؛ مخصوصا زماني که خانه مان را عوض کرده ايم يا مبلمان جديدي خريده ايم و حالا نمي دانيم چطور مي توانيم از فضاي اتاق بهترين استفاده را ببريم. حالا اگر پاي يک اتاق مربع شکل هم وسط باشد، اوضاع سخت تر هم خواهد شد. اتاق هاي مربع چون اضلاع برابر دارند، ما را با دشواري بيشتري در چينش مواجه مي کنند. اين مطلب به شما کمک مي کند بدون نياز به دکوراتور، اتاق مربع شکل خود را به شيوه دلخواه طراحي کنيد.

چهار گوش خوش ترکيب

اگر اتاق مربع شکل تان پذيرايي منزل است، باز هم دو روش را مي توانيد براي چيدمان انتخاب کنيد؛ يکي اينکه مبلمان را در امتداد خطوط ديوار بچينيد و فضايي راحت، ساده و کلاسيک ايجاد کنيد يا اينکه مبلمان را به شکلي زاويه دار قرار دهيد تا فضايي خاص، متفاوت و مدرن ايجاد شود. گرچه ممکن است شکل دوم کمي عجيب و غيرمنتظره باشد اما براي کساني که ذائقه مدرن دارند، بسيار جالب است.

تصميم بگيريد که مي خواهيد فضاي اتاق را کلاسيک بچينيد يا مدرن. چيدمان کلاسيک معمولا يک نقطه تقارن دارد. اين نقطه به حفظ تعادل در چيدمان کمک مي کند در حالي که چيدمان مدرن لزوما به چنين نقطه تقارني احتياج ندارد. مبلمان هاي کلاسيک هم (فارغ از نوع طراحي شان) همين نقطه تقارن را دارند اما اگر نمي خواهيد مبلمان جديدي بخريد، دانستن اين نکته به چيدمان مبلمان قبلي تان کمک مي کند.

ارتفاع سقف در نوع چيدمان تاثيرگذار است. اگر سقف اتاق مربع تان ارتفاع زيادي دارد، حسابي شانس آورده ايد و مي توانيد راحت تر با چيدمان کلاسيک آن را هماهنگ کنيد. در حالي که براي سقف هاي کوتاه تر از حد معمول، چيدمان مدرن بهتر است. چيدمان مدرن در اتاق هاي مربعي که سقف کوتاهي دارند، فضايي گرم و صميمي ايجاد مي کند.

حالا يک نقطه کانوني براي مربع تان انتخاب کنيد. اين نقطه کانوني مي تواند تلويزيون، شومينه يا هر چيز ديگري باشد. يک فرش بزرگ مقابل آن نقطه کانوني پهن کنيد و کاناپه اصلي را روبه روي آن قرار دهيد. اگر فضاي اتاق اجازه مي دهد کاناپه را طوري بگذاريد که سه متر با نقطه کانوني فاصله داشته باشد و به ديوار پشتي هم نچسبد. کاناپه هاي ديگر را هم به موازات اضلاع ديگر فرش بچينيد.

خطوط در اتاق مربع بيشتر از اتاق هاي مستطيل به چشم مي آيند. براي شکستن اين فضا مي توانيد از يک ميز گرد استفاده کنيد. آن را در مرکز فرش بگذاريد تا فضاي صميمي تر ايجاد شود. آباژورهاي زميني و روميزي را گرد انتخاب کنيد تا به نرم و سيال شدن فضا کمک کنند. همچنين مي توانيد از ظروف و لوازم تزييني دايره اي هم استفاده کنيد.

براي اتاق مربع بهتر است از رنگ هاي يک دست و هماهنگ استفاده کنيد. اين کار را به راحتي مي شود با انتخاب يک رنگ پايه و اصلي مبلمان يا حتي تابلوي روي ديوار انجام داد؛ مثلا تابلويي با گل هاي صورتي و قرمز را مي توانيد با کوسن هايي از همان رنگ براي مبلمان تان تهيه کنيد. يادتان باشد هرقدر تابلوي شما خطوط منحني و مدور داشته باشد، فضاي مربع اتاق را نرم تر کرده و حس حرکت در فضا ايجاد مي کند.

اگر اتاق خواب تان مربع است، تخت را با کمي زاويه نسبت به ديوار قرار دهيد. اگر چيدمان کلاسيک مدنظرتان است، تخت بايد به نقطه تعادل اتاق تبديل شود و پاتختي ها را دوطرف آن قرار دهيد. اما اگر هنوز تخت مورد نظرتان را نخريده ايد، حواس تان باشد که تخت هاي کوتاه براي اتاق هاي مربع مناسب تر هستند.
عليرضا محمدي‏ نيا