دکوراسیون برای زنان باردار

دکوراسيون داخلي- از لحظه‌اي که خبر آمدن نوزادي جديد در خانواده پخش مي‌شود شور و حال خاصي کل خانواده و اطرافيان نزديک را در برمي‌گيرد و هر کدام مي‌کوشند تا شرايط لازم را براي آمدن نوزاد فراهم کنند. تهيه لباس و لوازم اوليه نوزاد، فراهم کردن اتاقي مناسب با رنگ موردعلاقه کودکان، جور کردن لباس‌هاي رنگارنگ و حتي تهيه ليستي از اسامي مختلف دختر و پسر از جمله کارهايي است که تقريبا همه خانواده‌ها انجام مي‌دهند. اما آنچه که حرف اول را مي‌زند و متاسفانه برخي اوقات زياد توجهي به آن نمي‌شود، کمک و رسيدگي به مادر باردار است. براي آشنايي با روش‌ها و برطرف کردن نيازهاي او در محيط خانه با ما همراه شويد.

مادر باردار علاوه بر شور و شوق فراوان، اضطراب‌ها و استرس‌هاي ويژه اين دوران را نيز به دوش مي‌کشد. تغييرات شديد هورموني در بدن مادر، او را از نظر جسمي و رواني بسيار حساس و تحريک‌پذير مي‌کند. علائم جسمي مانند تپش قلب، تنفس‌هاي کوتاه و تند، خستگي‌هاي زودهنگام و حساسيت به بو و تهوع‌هاي مکرر تحمل و صبر او را بسيار کم مي‌کند. در نتيجه نياز دارد که در محيطي آرام و دلنشين و به دور از استرس و هيجان زندگي کند.


برخورداري از محيطي آرام و بدون استرس در دوران بارداري منجر به تولد نوزادي با وزن مناسب، سالم‌تر و آرام‌تر مي‌شود. پس با فراهم کردن محيطي به دور از هيجان براي مادر، صاحب فرزنداني سالم و آرام شويد.
? يکي از مسائلي که مادران باردار در هفته‌هاي اول از آن رنج مي‌برند بوهاي مختلفي است که از آشپزخانه منزل در خانه پخش مي‌شود و به دنبال آن تهوع و استفراغ‌هاي مکرري است که براي او به وجود مي‌آورد. بايد در اين دوران از پختن غذاهاي پرادويه و سرخ کرده خودداري کرده و بيشتر غذاهاي آب‌پز و کبابي پخت کنيد. داشتن سيستم تهويه مناسب در آشپزخانه نيز مي‌تواند اين مشکل را تا حدودي برطرف کند.


? مادر هنگام غذاخوردن بايد بر روي صندلي صاف بنشيند و از چهارپايه کوتاه زير پاها استفاده کند.

? دماي مناسب در خانه بايد حدود ??-?? درجه سانتيگراد باشد تا مادر دچار تعريق نشود.

? استفاده از تخت‌خواب‌هايي که ارتفاع کوتاهي دارند مادر را در برخاستن و خوابيدن کمک مي‌کند.

? تشک‌هاي استاندارد نيز دردهاي عضلاني و کمردرد را کم مي‌کند.

? خوابيدن به پهلو به‌خصوص پهلوي چپ خون‌رساني به جنين را آسان‌تر مي‌کند و استفاده از بالش‌هاي کوچک در زير شکم و پشت کمر، مادر را براي خوابي راحت آماده مي‌کند.

? در ماه‌هاي آخر بارداري با فشار بچه بر روي محتويات شکم، عمل رفلاکس يا برگشت اسيد معده به مري صورت مي‌گيرد، در اين حالت مادر بايد از چند بالش در زير شانه‌ها استفاده کرده و به سمت پهلو و تقريبا به حالت نيمه نشسته قرار بگيرد.

? استفاده از کاناپه‌هاي نرم و کوتاه و قرار دادن کوسن‌هاي کوچک در گودي کمر هنگام نشستن به مادر کمک مي‌کند تا از قوس بيش از حد کمر به سمت جلو و دردهاي مهره‌اي کم کند.
? در هنگام نشستن، قرار دادن دو يا چند بالش در زير پاها يا استفاده از چهارپايه کوتاه، باعث مي‌شود تا برگشت مايعات از پايين بدن به سمت بالاي بدن به راحتي صورت گيرد و مادر کمتر با خواب رفتگي عضلات مواجه شود.

? استفاده از رنگ‌هاي سبز روشن و آبي بر روي ديوارهاي اتاق خواب، استرس مادر را کاهش مي‌دهد. با خواب آرام مادر، ضربان قلب جنين در حد نرمال مي‌زند و او هم از آرامش مادر لذت مي‌برد و از رشدي مناسب بهره‌مند خواهد شد.

? مادر بايد از نور طبيعي آفتاب استفاده کند تا به پيشبرد روند استخوان‌سازي جنين کمک کند و علاوه بر آن دردهاي عضلاني مادر نيز کاهش يابد. بنابراين مادر باردار بايد از آفتاب در فضاي خانه‌ بهره ببرد به‌خصوص در فصل پاييز و زمستان که شدت تابش نور خورشيد و ميزان آفتاب کمتر است.

? چيدمان وسايل منزل بايد به شکلي باشد تا فضاي کافي براي راه رفتن مادر به‌خصوص در هفته‌هاي آخر بارداري فراهم شود. به کار بردن مبلمان متعدد و شلوغي فضا براي تحرک مادر مشکل‌ساز است.‌ از سوي ديگر، عدم تعادل مادر با بالارفتن وزن او، مي‌تواند باعث برخورد او با اثاثيه منزل شود، بنابراين فضاها بايد خلوت و باز باشد.

? در دوران بارداري بايد از به کار بردن نورهاي تند مصنوعي دوري کرد، به‌خصوص مادراني که زمينه مسموميت حاملگي و فشارخون بالا دارند بايد در محيط کاملا آرام و نيمه تاريک استراحت کنند. محيطي به دور از سر و صدا و نورهاي اضافي، مانع بالارفتن فشار خون مادر مي‌شود.

? استفاده از موزيک‌هاي آرام بدون کلام، ‌استفاده از چند شمع کوچک و به کار بردن رايحه‌هاي خوش در فضاي منزل، محيطي آرام را براي مادر و جنين او فراهم مي‌کند.

? سرگرم شدن مادر با گلدان‌هاي کوچک و رسيدگي روزانه به گياهان استرس او را کاهش مي‌دهند و زندگي و طبيعت را نيز به خانه مي‌افزايد.

? براي جلوگيري از صداهاي ناهنجار مي‌توان از صداگير براي کابينت‌ها و درها استفاده کرد. همچنين وجود پنجره‌هاي دو جداره نه تنها مانع از هدر رفتن دماي مناسب منزل مي‌شوند، بلکه از ورود صداهاي ناهنجار بيرون و ايجاد استرس‌ ناشي از آن جلوگيري مي‌کنند.

? خوردن کمي شکلات در محيطي آرام علاوه بر شادابي مادر باعث لبخند زدن جنين در رحم مي‌شود، البته مادران ديابتي مي‌توانند از شکلات تلخ استفاده کنند.
منبع: بيتوته