نقش طاقچه ها در دکوراسیون مدرن

اين روزها ديگر آپارتمان ها آن قدر کوچک شده که نمي شود در يک زمان هم کتابخانه بزرگي در خانه داشت، هم يک کنسول دکوري و هم کابينت هاي سرتاسري. مشکل شهرنشين هاي امروزي فضاست. اينکه در هر شرايطي بشود از در و ديوار خانه براي جا دادن لوازم استفاده کرد، شرط اول و آخر طراحي خانه هاي کوچک امروزي است.

اين وسط، طاقچه هاي چوبي رنگارنگي که تازه در انواع شکل ها به بازار آمده کار را راحت کرده است؛ آن قدر راحت که مي شود با صرف هزينه اي اندک چند تا از آنها را از بازار تهيه و بي نياز به نظر کارشناس و خبره طراحي داخلي آنها را در هر گوشه اي از خانه نصب کرد. فقط مسئله اينجاست که بايد طاقچه مناسب با محيط و محل صحيح نصب آن را بشناسيد؛ باقي اش فقط کار ميخ است و چکشي که داستان را تمام مي کند. اين چند راهنمايي کوچک و ساده را بخوانيد و بعد دست به کار شويد. شما مي?توانيد با چند تغيير ساده نتيجه فوق?العاده?اي بگيريد.

براي خانه هايي که ديوارهايي يک دست با رنگ هاي روشن و ساده دارند نصب کردن يک يا دو طاقچه مي تواند فضا را کلا عوض کند. مهم اين است که ديواري که بايد به صورت خاص براي نصب طاقچه ها استفاده شود درست و بجا باشد. معمولا طاقچه ها را در خانه هايي با ديوارهاي يک دست در بزرگ ترين فضاي ديواري و در اندازه ها و شکل هاي مختلف نصب مي کنند اما مساله اينجاست که در ديوارهايي با رنگ هاي روشن بايد از طاقچه هايي با رنگ هاي تيره تر استفاده کرد. اگر دوست داريد در خانه تان يک ديوار خاص داشته باشيد چند طاقچه حسابي تهيه کنيد.

اگر در حمام خانه از سقف هاي کاذب استفاده نشده باشد، آن وقت سقف بيش از حد بلند است و حمام و دستشويي يک فضاي عمودي طولاني. در اين مواقع فقط با استفاده از طاقچه هاي متعدد امکان فضا بخشيدن به حمام وجود دارد. اما استفاده از طاقچه بايد تابع قانون خاصي باشد. قابي که براي آينه استفاده شده و همين طور شکل کمد زير سينک دستشويي تعيين کننده شکل خاص طاقچه هاست. در مواردي که لوازم چوبي ديگري در حمام وجود دارد شکل طاقچه ها بايد تابعي از شکل خاص آنها باشد.

در زمان استفاده از طاقچه ها در اتاق نشيمن بايد به نکته مهمي دقت کنيد؛ اينکه اگر طاقچه ها را براي قرار دادن دکوري هاي خاص استفاده مي کنيد بهتر است رنگ شان با رنگ باقي لوازم چوبي محيط همخواني داشته و حتي بهتر است از يک جنس و بافت هم باشند. به اين ترتيب طاقچه ها نه تنها اشيايي اضافه در فضا به حساب نمي آيند بلکه هماهنگي شان با اجزاي ساختمان هارموني خوبي به کل فضاي خانه مي بخشد؛ انگار که در زمان طراحي خانه از ابتدا به اين طاقچه ها فکر شده و آنها ملزومات اضافه شده اي نيستند.

شايد عجيب به نظر برسد اما تا جايي که مي توانيد از هر فضاي خالي دستشويي براي نصب طاقچه هاي بزرگ و کوچک استفاده کنيد. اين طاقچه ها هرقدر به سينک دستشويي نزديک تر باشند، بهتر است. معمولا در فضاي دستشويي و حمام کنج هاي بي استفاده زيادي هست که فقط با نصب طاقچه هاي کوچک قابل استفاده مي شوند. نصب طاقچه هاي زياد در دستشويي زماني به زيبايي کمک مي کند که همراه با دکوري هاي لازم باشد وگرنه اگر همه فضا براي قرار دادن لوازم بهداشتي به کار رود، طاقچه ها فضا را بيشتر خفه و تنگ نشان مي دهند تا باز و دلپذير.

يکي از اصول طراحي، استفاده از نشانه هاي طبيعت در خانه است. به اين تصوير دقت کنيد. نصب طاقچه هاي چوبي در دوطرف شومينه سفيدرنگ به طور کلي دکوراسيون تمام فضاي اطراف را تحت تاثير قرار داده است. رنگ چوب طبيعي طاقچه ها روي ديوار کرم رنگ و شومينه اي با رنگ سفيد يک طرف و گل هاي طبيعي روي آن هم خودش يک طرف. استفاده از فرش گلدار و صندلي چوبي هم نشانه هاي طبيعت را بيشتر جلوه داده است. مي بينيد اگر طاقچه اي در ميان نبود و گلداني روي آن، هيچ وقت نمي شد به اين شکل طبيعت را در خانه به تصوير کشيد. پس لازم است هميشه به استفاده بهينه از فضاي طاقچه ها فکر کنيد چون گاهي آنها فقط به درد تزئين مي خورند.

زماني که کاناپه ها به ديوارهاي خانه چسبيده اند مي شود با استفاده از طاقچه ها فضا را کمي تغيير داد. در خانه هاي کوچکي که گريزي از چسبيدن کاناپه ها به ديوارها نيست، مناسب ترين کار اين است که با دو طاقچه در اندازه هاي متفاوت نمايي تازه به نشيمن داد. به اين ترتيب فضاي کافي براي به نمايش گذاشتن تزئيني هاي دوست داشتني تان هم خواهيد داشت و ديوار خانه ديگر خالي و بي روح باقي نمي ماند. نصب طاقچه و قرار دادن عکس يا شمع روي آن گاهي حتي به نصب يک تابلوي هنري ارجحيت دارد.

خيلي ها هنگام طراحي کابينت هاي آشپزخانه به طراح توصيه مي کنند تا جايي که امکان دارد از اين فضا استفاده کرده و ديوارها و زمين را بيخ تا بيخ از کمد ها و قفسه هاي کابينت پر کند. به اين ترتيب آنها فقط به يک خواسته شان مي رسند؛ جا و فضاي کافي، اما در اين صورت ديگر کسي نمي تواند تضميني دهد که آشپزخانه شان مدرن و امروزي هم به نظر برسد. چيدن گوش تا گوش کابينت روشي قديمي است. در طراحي هاي تازه اگر فضا اجازه دهد، از چند طاقچه بلند و باريک در آشپزخانه ها استفاده مي کنند. طاقچه ها فضاي آشپزخانه را قابل دسترس نشان مي دهند.

لازم نيست اتاق نشيمن تان را حتما با اسباب گران قيمت تزئين کنيد. اگر شومينه ساده خانه روي اعصاب تان رفته فقط کافي است روي آن را يک طاقچه بلند بدهيد؛ طاقچه اي سرتاسري که فضاي بين شومينه و ديوار بالاي آن را از هم جدا کند. ديوارهاي کناري را هم مي توان با کمدي همرنگ و طاقچه هايي رديف تزئين کرد. درواقع همين تکه چوب هاي ساده اي که مي بينيد با کمترين هزينه دکوري زيبا درست کرده اند به خصوص همان طاقچه بلندي که بالاي شومينه مسطح آمده کار را تمام کرده است.

گاهي لازم است که طاقچه ها کامل کننده طراحي خاص دکوري باشند. بهتر است در بالاي کتابخانه هاي کوتاه اتاق ها يا دکوري هايي که در کنج شومينه ها ساخته مي شوند، طاقچه هايي با همان رنگ و بافت چوب به ترتيب و توالي خاصي نصب شوند؛ طوري که تا نيمه هاي ديوار بالا بروند؛ انگار که طاقچه ها در حال پيشروي به سوي بالا هستند. زيبايي کار وقتي دوچندان مي شود که رنگ طاقچه ها و دکوري با ديوار پشت کار متضاد با هم باشند. نصب طاقچه هايي همرنگ با ديوار حس صعود به بالا را القا نمي کند.

اگر آشپزخانه تان کاشي هاي رنگي خاصي دارد يا اگر در فضاي دستشويي و حمام از کاشي هاي قهوه اي استفاده شده کاشي هايي که ديگر کاري براي رنگ شان نمي شود کرد! بهتر است فضا را با نصب طاقچه هايي هم رنگ کمي به روزتر کنيد. اين مساله درباره هر رنگي صدق مي کند فقط کافي است طاقچه هايي با ضخامت چوب بيشتر انتخاب کنيد تا رنگ خاص شان بيشتر به چشم بيايد. يادتان باشد در اين مورد بايد تا جايي که مي توانيد لوازم تزئيني کمتري روي طاقچه قرار دهيد. طاقچه ها در اين شرايط رنگ غيردلخواه تان را کمي چشم نوازتر مي کنند.

فرقي ندارد در قسمت دستشويي و حمام خانه چقدر فضا داشته باشيد. به هر حال يک ديوار خالي که پيدا مي شود تا چند تا از اين طاقچه هاي باريک را روي آن بچسبانيد و کمي حال و هواي اين فضاي ساده و فراموش شده خانه تان را تغيير دهيد. فضاي سرويس هاي بهداشتي با استفاده از اين طاقچه ها از حالت سردي درمي آيد به خصوص اينکه طاقچه باريک سفيدرنگ محيط را بزرگ تر از معمول نشان مي دهد. استفاده از لوازم مخصوص حمام و دستشويي متناسب با رنگ ديوارها خودش داستان را کامل مي کند. طاقچه در فضاي دستشويي راحت ترين راه براي شاداب کردن فضاست به خصوص اگر امکان استفاده از گلدان هاي طبيعي را هم داشته باشيد.

شايد مهم ترين کارکرد طاقچه ها در حمام و دستشويي براي قرار دادن حوله هاي اضافي و گذاشتن باقي لوازم بهداشتي باشد اما طاقچه ها زماني زيبايي شان دوچندان مي شود که در کنار وان حمام قرار بگيرند و صرفا براي گذاشتن شمع هاي رنگارنگ به کار روند. در اين حالت که حمام را شبيه به محيط يک اسپا مي کند بايد طاقچه ها در ارتفاعي پايين و نزديک به وان حمام قرار بگيرند. حتي اگر دسترسي خاصي به آنها وجود نداشته باشد بايد طاقچه باز در ارتفاع پايين باشد تا شمع ها کاملا ديده شوند.

در معماري خانه هاي ايراني هميشه فضاي بين دو پنجره بي استفاده باقي مي ماند. پيش از اين فضاي بين دو پنجره را هم با پرده هاي ضخيم مي پوشاندند به اين بهانه که فضاي خانه را بزرگ تر نشان دهند اما حالا ديگر اين روش ها قديمي شده است. اين روزها بهترين راهکار براي استفاده از فضاي خالي بين دو پنجره قدي خانه به کار بردن طاقچه هاست. طاقچه ها با دکوري هاي روي شان حتي به استفاده از قفسه هاي باريک و کتابخانه هاي قدي هم ارجحيت دارند؛ ضمن اينکه اگر فضا براي کتاب ها انتخاب شده باشد باز هم استفاده از طاقچه ها براي چيدن کتاب ها بهتر است تا آوردن کتابخانه اي بزرگ در فضاي اتاق نشيمن.