نکاتی مهم درباره کابینت که باید بدانید

مراقبت بهتر، عمر طولاني تر
متاسفانه بعضي از خانواده ها نمي دانند چطور بايد از کابينت ها نگهداري کنند، بنابراين کاملا طبيعي است که کابينت در اين خانه ها خيلي زود خراب مي شود. اما با استفاده از روش هايي مي‌توانيد مدت زمان بيشتري از کابينت هاي خود استفاده کنيد.

1 - اول از همه به ياد داشته باشيد در صورتي که کابينت آشپزخانه خراب شد و مشکلي برايش پيش آمد، به جاي اين که خودتان آن را تعمير کنيد، حتما از فردي که در اين کار مهارت دارد، کمک بگيريد تا مشکل به طور کامل رفع شود.
البته باز هم مانند بقيه امور زندگي و خانه، بهتر است ابتدا از ايجاد خرابي و مشکل پيشگيري کنيد تا نيازي به تعمير نباشد؛ بعضي از کابينت ها فلزي است و در مقابل آب مقاوم تر است، ولي جنس بعضي ديگر چوبي يا از مواد MDF است و اگر با آب تماس داشته باشد، به مرور مي پوسد و از بين مي رود. بنابراين اگر کابينت هاي خانه شما هم چوبي است، هيچ وقت آن را با آب تميز نکنيد. به جاي اين کار از مواد شوينده مناسب و دستمال نمدار کمک بگيريد. البته در کابينت هاي فلزي که امروزه کمتر از آن ها استفاده مي شود نيز امکان زنگ زدگي وجود دارد.

2 - بهتر است هنگام خريد يا ساخت کابينت، جنس مرغوب و مناسبي انتخاب کنيد. برخي از قسمت ها مانند کابينت هاي اطراف سينک ظرفشويي معمولا در معرض رطوبت بيشتري قرار دارد و خيلي زود خيس مي شود، به همين دليل بهتر است براي اين قسمت ها جنسي انتخاب شود که در برابر آب مقاوم است.
علاوه بر اين، هميشه پس از پايان کارتان تمام قسمت هاي کابينت را خشک کنيد تا آب روي آن نماند.

3 - حتي اگر صفحات کابينت ضد آب باشد، باز هم نبايد به طور مستقيم روي آن آب بريزيد و به اين شيوه کابينت را بشوييد، چون در هر صورت رطوبت، عمر آن را کم مي کند. يادتان باشد حرارت هم عامل مهمي است که باعث آسيب ديدن کابينت ها مي شود؛ بنابراين قابلمه، ماهي تابه و ظرف هاي داغ را مستقيم روي کابينت نگذاريد و مراقب باشيد صفحات آن حرارت نبيند.

4 - گوشت، مرغ، نان و… را هم نبايد مستقيم روي کابينت برش دهيد. با اين کار نه تنها روي صفحه کابينت خش مي افتد و ظاهر نامناسبي پيدا مي کند بلکه به مکان مناسبي براي تجمع باکتري‌ها و آلودگي هاي مختلف نيز تبديل مي شود.

5 - هميشه به لولاهاي در کابينت توجه داشته باشيد و نقاط لازم را روغن کاري کنيد تا بر عمر آن افزوده شود.

6 - دقت کنيد که پايه هاي کابينت متناسب و هم اندازه باشد و در صورت نياز آن ها را تنظيم کنيد. توصيه جدي ما اين است که از چسباندن اشياي تزييني حتي با استفاده از آهن ربا به کابينت ها خودداري کنيد چون اين کار باعث خش دار شدن تدريجي بدنه کابينت مي شود. به خصوص اگر کابينت فلزي باشد.

کابينت ها را تميزکنيد، اما …
1 - کابينت ها هم مانند قسمت هاي ديگر آشپزخانه بايد به طور مرتب تميز شود، ولي حواستان باشد تميز کردن آن ها قانون خاص خودش را دارد. مثلا هيچ وقت نبايد براي نظافت کابينت ها از اسکاچ هاي زبر يا سيم هاي ظرفشويي استفاده کنيد، چون اين لوازم باعث خش افتادن روي سطح کابينت مي‌شود. به جاي اين کار از يک اسفنج نرم يا دستمال هاي مخصوص کمک بگيريد. در ضمن اگر مي خواهيد از مواد شوينده اي که در بازار وجود دارد، استفاده کنيد ابتدا حتما شيوه مصرف آن را بخوانيد و مطابق آن نظافت را شروع کنيد.

2 - همچنين فراموش نکنيد درهاي کابينت را پس از استفاده ببنديد و هيچ وقت آن ها را براي مدت طولاني باز نگذاريد، اين کار نه تنها باعث مي شود آشپزخانه زيباتر و تميزتر به نظر برسد بلکه از ورود رطوبت و بخار ناشي از پخت غذا به داخل کابينت ها نيز جلوگيري مي کند. از سوي ديگر، باز ماندن درها به تدريج باعث افتادگي، لق شدن و صدا کردن آن ها هنگام باز و بسته شدن مي شود. در ضمن هيچ وقت روي کابينت ها ننشينيد. تعجب نکنيد، خيلي از افراد عادت دارند به جاي اين که روي صندلي آشپزخانه بنشينند، از کابينت به عنوان صندلي استفاده کنند. اين کار هم باعث لق شدن پايه هاي کابينت و در نتيجه خراب شدن زود هنگام آن ها مي شود.

3 - قسمت هايي از کابينت که فضاي زير آن خالي است نيز نبايد خيلي سنگين باشد؛ مثلا روي کابينتي که زيرش ماشين لباسشويي مي گذاريد به هيچ وجه نبايد پر از ظرف و وسايل باشد.

تعمير آسان کابينت هاي فلزي
در اين جا قصد داريم تا شما را از دور انداختن کابينت هاي فلزي فرسوده اما قابل تعمير منع کنيم. معمولاً کابينت هاي فلزي پس از چندين سال استفاده دچار پوسيدگي يا فرورفتگي مي شود، هرگاه در قسمتي از کابينت آثاري از پوسيدگي جزئي را مشاهده کرديد، بلافاصله آن نقطه را خوب بتراشيد تا آثار پوسيدگي از بين برود. سپس با قلم مويي کوچک کمي محلول ضدزنگ به آن نقطه بماليد و پس از خشک شدن، روي آن را رنگ کنيد.
اگر در يا بدنه کابينت فلزي شما « يک جداره » است و در آن فرورفتگي بزرگي مشاهده مي کنيد، نگران نباشيد، با کمي دقت مي توانيد با وارد کردن ضربه اي ملايم، آن فرورفتگي را به حالت اول بازگردانيد. براي اين کار قسمت مورد نظر را بگيريد و سپس پارچه يا حوله اي بر پشت ناحيه فرورفته قرار دهيد و سپس با استفاده از وسيله اي مانند چکش لاستيکي يا وسايل مشابه، ضربه اي متناسب وارد کنيد.اين کار موجب مي شود تا رنگ کابينت هم نريزد.

 

گردآوري : گروه سبک زندگي سيمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com