هفت‌ خواني به نام اسباب ‌كشي

فصل تابستان كه از راه مي‌رسد، مدرسه‌ها تعطيل، روزها بلند و هوا گرم و گرم‌تر مي‌شود. در اين ميانه بازار اسباب‌كشي و رفتن به خانه‌ جديد هم حسابي گرم است. گويا اين روزهاي بلند و داغ فرصتي است براي گشتن و يافتن مكاني مناسب.
البته بعضي‌ها مجبورند خانه را عوض كنند؛ همان‌ها كه صاحبخانه يكباره و بدون حساب و كتاب اجاره‌شان را دو برابر مي‌كند و آه از نهادشان برمي‌آورد.
گروهي هم صاحب خانه مي‌شوند و نفسي براحتي مي‌كشند. برخي هم خانه را تبديل به احسن مي‌كنند و صد البته بسيار خوشحالند.
اما هركدام از اين حالت‌ها كه باشد، جمع‌كردن وسايل خانه و جابه‌جايي كار دشواري است، چرا كه ما ايراني‌ها عادت داريم وسايلي را جمع كنيم كه طي سال‌هاي طولاني نيازي به آنها نخواهيم داشت. همين موضوع كافي است تا اسباب‌كشي در ذهن افراد خانواده به كاري بسيار سخت تبديل شود.
البته خيلي‌ها هم عقيده دارند اسباب‌كشي هم مانند هر كار ديگري اگر با نظم و ترتيب انجام شود، كار خيلي سختي نخواهد بود.
چه كنيم تا كمتر خسته شويم؟

اگر خانه مناسبي پيدا كرده‌ايد، ابتدا به همه افراد خانه يك آماده‌باش جدي بدهيد. اسباب‌كشي كاري نيست كه يك نفر آن را انجام دهد. هر يك از افراد بايد وسايل خودش را طبقه‌بندي كند. البته باز هم كار خانم خانه بيش از همه است؛ فقط كافي است نگاهي به آشپزخانه و ظرف‌ها و وسايل مختلف داخل كابينت‌ها بيندازيد.
مرحله دوم كار، تهيه كارتن‌هاي مناسب و محكم است؛ يادتان باشد به روزنامه‌هاي باطله هم نياز داريد. چسب، نخ‌هاي نايلوني محكم براي بستن كارتن‌ها و يك قيچي هم بايد دم‌دستتان باشد. آماده بودن اين وسايل، كارها را كلي جلو مي‌اندازد.
بعضي‌ها جمع‌آوري همه وسايل را در يك زمان شروع مي‌كنند؛ اين كار شما را سر درگم كرده و وقت زيادي مي‌گيرد. بنابراين بهتر است اين كار به ترتيب اتاق‌ها انجام گيرد. با كمك بچه‌ها وسايل هر اتاق را جمع‌آوري كنيد و روي هر كارتن هم بنويسيد مربوط به كدام اتاق و حاوي چه وسايلي است.
لباس‌ها را جا نگذاريد

يادتان باشد لباس‌ها را هم دسته‌بندي كنيد. به عنوان مثال تي‌شرت‌ها را با لباس‌هايي مانند كت‌وشلوار نمي‌توان در يك بسته قرار داد. همچنين پيش از گذاشتن لباس‌ها در كارتن، بهتر است آنها را داخل كيسه‌هاي نازك پلاستيكي بگذاريد. در غير اين صورت پس از اسباب‌كشي با حجم زيادي از لباس‌ها روبه‌رو مي‌شويد كه همه نياز به شست‌وشو دارند.
البته نمونه‌هايي از كيسه‌هاي پلاستيكي كه مي‌توان به وسيله جارو برقي هواي داخل آنها را تخليه كرد در بازار وجود دارد كه استفاده از آنها حجم لباس‌ها را به ميزان قابل توجهي كم خواهد كرد.
هواي بزرگ‌ترها را داشته باشيد

آپارتمان‌هاي كوچك و خيلي نقلي امروزي به يقين راه‌پله‌ها و پاگردهاي تنگ و باريكي هم دارد، پس اگر مبل‌ها قدري بزرگ هستند يا ميز ناهارخوري و كتابخانه داريد، حتما هواي‌شان را داشته باشيد. در غير اين صورت، هم ديوار راه‌پله‌ها زخمي خواهد شد و هم وسايل بزرگ شما صدمه مي‌بيند. يك راهكار اين است كه در صورت امكان قسمت‌هاي مختلف وسايل بزرگ را از هم جدا كنيد. اگر اين كار شدني بود يادتان نرود هر قسمت (مانند پايه‌هاي ميز ناهارخوري يا طبقه‌هاي كتابخانه) را شماره‌گذاري كنيد تا در خانه جديد براي سر هم‌كردن آنها دچار مشكل نشويد.
فرش‌هاي تميز براي خانه جديد

اگر امكانش را داريد، بد نيست هنگام اسباب‌كشي، فرش‌ها را هم به قاليشويي‌ها تحويل دهيد تا هنگام چيدن وسايل در خانه جديد، جلوه اتاق‌ها و هال و پذيرايي بيشتر شود.
در بيشتر شهرهاي كشور ما خاك و گرده‌هاي ريز مهمان هميشه خانه‌ها هستند. پس شايد جابه‌جايي فرصت مناسبي براي گرفتن خاك از دل فرش‌هاي زيباي خانه باشد.
آشپزخانه؛ خوان هفتم

خيلي‌ها مي‌گويند هنگام اسباب‌كشي، همه اتاق‌ها يك طرف و آشپزخانه طرف ديگر. البته بيراه هم نمي‌گويند. در آشپزخانه‌هاي ما آنقدر لوازم ريز و درشت هست كه وقتي همه آنها را از كابينت‌ها و كمدها بيرون مي‌ريزيم تازه متوجه مي‌شويم طي چند سال گذشته چقدر چيزهاي مختلف و شايد زائد دور خودمان جمع كرده‌ايم، اما هنگام اسباب‌كشي، وقت فكركردن به اين موضوع نيست. فقط تا مي‌توانيد لوازم غيرضروري را دور بريزيد. اين فرصت كمتر تكرار مي‌شود پس نهايت بهره را از آن ببريد.
ساير وسايل آشپزخانه را هم به دو روش مي‌توان جمع كرد: يا به ترتيب كابينت‌هاي پايين و بالا يا به ترتيب نوع وسايل؛ مثلا يك كارتن مخصوص بشقاب‌ها. كارتن ديگر براي قابلمه و ماهيتابه و ظروف بزرگ و...
فكري به حال يخ‌زده‌ها بكنيد

هميشه يخچال و فريزر مشكلي جدي هنگام اسباب‌كشي به حساب مي‌آيد. بنابراين اگر از چند ماه قبل تاريخ معيني براي روز اسباب‌كشي در نظر گرفته‌ايد، مي‌توانيد وسايل فريزر را به مرور زمان مصرف كرده و چيزي هم جايگزين آن نكنيد تا فريزر خالي شود. اين شيوه بهترين كار براي انتقال فريزر است و در اين حالت بايد فريزر را خشك كرده و براحتي آن را جابه‌جا كنيد. بسته بندی لوازم منزل
ولي در صورتي كه طبقه‌هاي فريزر پر از مواد غذايي است و نمي‌توانيد آنها را خالي كنيد، بايد روز اسباب‌كشي و در آخرين مرحله، فريزر را به ماشين‌هاي باربري تحويل دهيد و در خانه جديد نيز جزو اولين وسايل آن را تحويل بگيريد. سپس هر چه سريع‌تر آن را به برق بزنيد تا مواد غذايي منجمد خراب نشود. يخچال را هم حتما از چند روز قبل خالي كرده و تميز كنيد تا روز اسباب‌كشي راحت و بدون دردسر آن را به خانه جديد انتقال دهيد.
منبع: تبیان