آشنایی با 5 اشتباه دکوراسیونی

دکوراسيون و چيدمان - درست که نتيجه کار دکوراتورهاي حرفه‌اي با افراد معمولي فرق مي‌کند. اما با يادگيري قواعد دکوراسيون و اجتناب از اشتباهات مي‌توان به نتايج خوبي رسيد. براي رسيدن به دکوراسيوني شيک و متعادل، عدم اشتباه و آگاهي از مراحل زير، در بازسازي و تغيير دکوراسيون نقش مهمي دارد.

1- تناسب نادرست
مبلمان خيلي بزرگ در يک اتاق، آن را سنگين و قديمي نشان مي‌دهد. رعايت تناسب بين اندازه اتاق و مبل‌ها ضروري است.
قبل از خريد مبل، نقشه‌اي از ‌اتاق تهيه کنيد تا از مناسب بودن آن با فضاي موجود مطمئن شويد.
همين قانون در مورد ساير وسايل از فرش گرفته تا کارهاي هنري صادق است. يک تابلوي کوچک مي‌تواند ديوار را خالي و غريب نشان دهد.

2- دکوراسيون بيش از حد
تعدد رنگ‌ها، طرح‌ها و جزئيات بيش از حد؛ فضا را خيلي شلوغ و به هم ريخته نشان مي‌دهد.
سعي کنيد رنگ‌ها را به 2 يا 3 مورد که يکي حتما خنثي باشد، محدود کنيد.
همين قضيه را در مورد طرح‌ها هم انجام دهيد. با ادغام دو طرح ساده‌تر شروع کنيد. طرح سوم را در صورت شلوغ نشدن اضافه نماييد.
ببينيد چطور به نظر مي‌رسد. از نمايش تابلو و وسايل دکوري بيش از حد که فضا را شلوغ نشان مي‌دهند، خودداري کنيد. با توجه به وسعت ديوار از دو يا سه وسيله تزييني استفاده کنيد.

3- دکوراسيون کم
کمي دکوراسيون نيز خانه را ساده نشان مي‌دهد. اين شامل جزئيات و وسائل جانبي هم مي‌شود. کارهاي هنري، قاب عکس‌ها، گلدان‌ها، ظرف‌ها، پرده‌ها، کوسن‌ها، گل‌ها و گياهان آن را پرتر و شادتر نشان مي‌دهند.
يک جفت تابلو به اتاق نشيمن اضافه کنيد يا يک آينه براي ورودي در نظر بگيريد. گلدان‌‌ها را به صورت سه‌تايي کنار هم بگذاريد و داخل آن‌ها گياهاني با ارتفاع‌هاي مختلف قرار دهيد. يا آن‌ها را در جاهاي مختلف پخش کنيد.

4- سبک را به آسايش ترجيح دادن
اشتباه در دکوراسيون زمانيست که وسايل شيک را به راحتي خود ترجيح دهيد. البته اين به معني عدم استفاده از وسايل مدرن نيست. به دنبال وسايل شيک و در عين حال راحت باشيد و خود را معذب نکنيد.
همين طور در مورد کيفيت و کميت، دوام و مد بودن.
بهتر است به جاي خريد وسايل ارزان به خصوص در مورد مبلمان به دنبال تعداد کم ولي با کيفيت باشيد.
مدها تغيير مي‌کنند بنابر اين هماهنگي بي‌وقفه با آخرين دکوراسيون و مبلمان، پرهزينه و بي‌فايده است.

5- ترکيب بيش از حد سبک‌ها
ترکيب سبک‌ها (که همان سبک اکلکتيک يا التقاطي است) قانون خاصي ندارد اما سبک‌ها را بيش از حد ترکيب نکنيد. مواردي را انتخاب کنيد که هماهنگي و تناسب ايجاد کند. گلچين کنيد. سبک‌هاي متعدد و اجزاء مختلف، خانه را درهم برهم نشان مي‌دهد.
دو يا سه سبک دلخواه و در راستاي آن وسايل مورد علاقه را انتخاب کنيد. آن ها را کنار هم قرار دهيد و ببينيد چطور به نظر مي‌رسند.
هر چيز ناهماهنگ را حذف کنيد. چيدمان را طوري انجام دهيد که متعادل‌تر نشان داده شود. با دقت انتخاب کنيد.
منبع : interiorholic.com