طرح هایی زیبا بر روی كابینت ها

از آنجا که كابينت هاي آشپزخانه همواره در معرض بخارات ناشي از پخت غذا قرار دارند، پس از گذشت مدتي فرسوده مي شوند و ظاهر اوليه خود را از دست مي دهند.
در سال هاي پيشين، در سيستم كابينت بندي، تنها از فلز استفاده مي شد كه البته همان طور كه مي دانيد فلز نيز در مجاورت مستقيم با آب و رطوبت به سرعت زنگ مي زد و آسيب مي ديد. پس از آن رفته رفته اين ماده جاي خود را در قسمت درها، به چوب داد كه آنها هم مقاومت چنداني در برابر عوامل محيطي ياد شده نداشتند و با گذشت زماني نه چندان مديد، پوسته پوسته مي شدند ؛ ولي امروزه كاربرد چوب و فلز در سيستم كابينت بندي آشپزخانه ها بسيار كم شده و اين مواد جاي خود را به محصولي ديگر به نام ( MDF (MIDDLE DENSITY FIBER) داده اند. اين محصول نوع فشرده اي از نئوپان است كه با ايجاد تغييراتي در تركيب مواد تشكيل دهنده آن، نسبت به نئوپان از استحكام بيشتري برخودار است. MDF ها با روكش هايي كه داراي خاصيت ضدخش و ضدآب هستند پوشش مي يابند. اين ويژگي ها براي كابينت هاي آشپزخانه و حتي ديگر محيط هايي كه بخارات آب به ميزان زيادي در آن مكان ها وجود دارد ( مثلاً سرويس هاي بهداشتي )، حائز اهميت است؛ لذا جايگزين شدن (MDF) به جاي چوب و فلز به دوام سرويس هاي آشپزخانه و سرويس هاي مشابه کمک مي کند.

با تمام توضيحات فوق، حال اگر كابينت هاي قديمي چوبي يا فلزي ، و يا تركيبي از چوب و فلز به كار رفته در آشپزخانه شما در اثر مرور زمان به اصطلاح پوسته پوسته شده و ظاهري ناخوشايند يافته است، در ضمن تعويض آنها نيز برايتان امكان پذير نيست، لازم نيست نماي نازيبايي آنها را از اين به بعد نيز تحمل كنيد ؛ بلكه كافي است چند قوطي رنگ روغني ساختمان و ابزار مورد نياز براي رنگ آميزي را تهيه نماييد و دست به كار شويد.
پيش از هر كار،اولين اقدام زيرسازي است. در صورتي كه پوشش نماي كابينت آسيب ديده يا احتمالاً مواردي مانند شكستگي و يا ترك خوردگي به خصوص در چوب، پيدا كرده ، ابتدا مراحل بتونه كردن و سمباده كشي را انجام دهيد و سطحي صاف جهت رنگ آميزي آماده كنيد.
رنگ آميزي سطوح بدنه كابينت يا درهاي آن را با توجه به مشخصات سطح، مي توانيد با قلم مو يا غلتك انجام دهيد. پس از آن كه رنگ زمينه خشك شد مي توانيد از انواع تكنيك هاي پتينه استفاده كنيد و با تماس ضربات پارچه، اسفنج ، يا هر نوع مواد بافت دار ديگري مانند آنها، طرحي را ايجاد كنيد.

البته براي اجراي چنين تكنيك هايي معمولاً سطوح درها بستر مناسب تري هستند؛ لذا بهتر است بدنه و ديواره ها را به رنگ ساده اي پوشش دهيد و سپس درها را به رنگي متناسب و روشي دلخواه طرح دار نماييد.
در اين جا نيز به چند روش ساده و كاربردي اشاره شده است:
ـ شما مي توانيد مانند تصوير(1) از تكنيك هاي پتينه در محدوده اي خاص از در ، يا ديواره هاي كابينت استفاده كنيد. به اين ترتيب كه به وسيله چسب نواري كاغذي اطراف قسمت هايي را كه مي خواهيد توسط يكي از اين تكنيك ها طرح دار شود، بپوشانيد و يا به اصطلاح ماسكه كنيد ؛ سپس طرح مورد نظر را كه در داخل اين محدوده ايجاد شده، اجرا كنيد.
پس از کندن چسب ها خواهيد ديد نماي كابينت آشپزخانه تان به طرزي زيبا و متفاوت آراسته شده است.
توضيح:در تصوير(1) سطحِ در با رنگ سبز پـُررنگ پوشش يافته سپس با چسب نواري، دو سطح مربع شكل در ميان و نواري مستطيلي در سه وجه آن تشكيل داده اند. طرح هاي حاصل را نيز با ضربات پارچه اي آغشته به تركيب همان رنگ سبز با سفيد و تماس با محدوده داخل چسب ها ايجاد كرده اند.
ـ كاربرد تكنيك استنسيل: شما مي توانيد طرحي متناسب و دلخواه انتخاب نماييد و به وسيله طلق ، شابلوني از آن درست كنيد. حال شابلون را در مكان هاي مورد نظر بر روي در يا بدنه كابينت و بر روي رنگ زمينه قرار دهيد و به وسيله قلم مو يا يك تكه ابر و رنگ، طرح را چاپ كنيد.

توضيح:در تصوير(3) ابتدا بر روي سطح قرمز شابلوني به شكل چهارگوش نامساوي قرار داده و به وسيله آن، داخل محدوده ايجاد شده را با رنگ سفيد پوشانده اند ؛ سپس چاپ طرح مشكي بر روي همين چهارگوش سفيد انجام گرفته است. در واقع در اين پروژه دو بار از تكنيك استنسيل استفاده شده است.
در اين جا رنگ و نوع طرح انتخابي براي چاپ به سبك مدرن است شما مي توانيد با توجه به سبك آشپزخانه تان طرح و رنگي متناسب انتخاب كنيد.
نكته: در صورتي كه پوشش كابينت شما چه از جنس چوب و چه از جنس فلز و يا حتي روكش هاي سطح MDF ساده و سالم است، مي توانيد اين تكنيك را تنها با هدف تزيين بر روي كابينت ها انجام دهيد و بر روي همان زمينه موجود طرح مورد نظر را چاپ كنيد. به اين ترتيب نماي كابينت شما به راحتي زينت مي يابد.
ـ در صورتي كه شابلون مورد استفاده شما از سطحي بزرگ تشكيل شده كه تمام سطح درِ كابينت را مي پوشاند، كافي است ابتدا به وسيله پيچ گوشتي درها و دسته هاي آنها را باز كنيد سپس درها را روي روزنامه يا پلاستيك بزرگ قرار دهيد. اگر به رنگ زمينه نياز است، ابتدا رنگ آميزي را انجام دهيد ، سپس شابلون را بر روي كل سطح درِ كابينت قرار دهيد. رنگ ديگري انتخاب كنيد و آن را به وسيله اسپري همان رنگ يا پيستوله ، بر سطح شابلون و در نهايت درِ كابينت بپاشيد.
پس از پايان كار، شابلون را داريد و شاهد نقش دار شدن تمام سطح در كابينت باشيد. (تصاوير4 و5)

براي طرح دار كردن پوشش كابينت هاي آشپزخانه ها ، مانند ديگر سطوح ، راه هاي بسياري وجود دارد كه شما مي توانيد با به كارگيري خلاقيت و نوآوري از آنها استفاده كنيد.
ـ شما به راحتي مي توانيد با استفاده از چسب هاي كاغذي و با چسباندن آنها به موازات هم به صورت عمودي يا افقي بر روي درهاي كابينت قديمي تان و سپس رنگ آميزي فضاي داخل آنها، به وسيله قلم مو يا غلتك ، به همين سادگي نماي سطح انتخابي را راه راه كنيد. ( تصوير2)
نكته1 : البته لازم نيست مانند تصوير(2)
همه درها را به اين طرح درآوريد بلكه تلفيق رنگ و طرح نيز نمايي زيبا و متفاوت ايجاد مي كند.
نكته 2: براي رنگ كردن درهاي كابينت ها، نيازي به استفاده از تنها يك رنگ نيست؛ بلكه كاربرد رنگ هاي متنوع و هماهنگ در كنار هم محيطي دلپذير و شاد را سبب مي شود.
نكته 3: نوع رنگي كه براي هر يك از تكنيك هاي فوق انتخاب مي كنيد بايد قابل شست و شو باشد. رنگ هاي روغني و همچنين رنگ هاي آكريليك ( براي چاپ ها و پتينه) از اين ويژگي برخوردارند. توجه کنيد شست وشوي رنگ هاي روغني براق در مقام مقايسه با نوع مات آنها راحت تر است.
نكاتي درباره تزيين اتاق نشيمن
تزئينات جنبي پرده ها ، اتاق شما را زيباتر مي كند
آموزش تزئيناتي براي آشپزخانه از گل چيني
چگونه مي توان با تزيين در و پنجره ها به خانه ي خود جلوه ببخشيم.
معرفي انواع پرده و چگونگي به كاربردن آنها در دكوراسيون هاي مختلف
منبع : سايت همشهري