اشتباهاتتان در دکوراسیون داخلی منزل

براي داشتن دکوري متنوع و حرفه اي، بايد شجاعت زيرپا گذاشتن کليشه ها را داشت؛ البته دور ريختن کليشه هاي ذهني مربوط به دکوراسيون داخلي مانند اينکه حتما بايد رنگ دکوراسيون ترکيبي از کرم قهوه اي باشد يا اينکه حتما دکور اتاق پسربچه ها آبي و دختر بچه هاي صورتي باشد، به اين معنا نيست که مي توان هر نوع ناهماهنگي را در کنار هم مورد استفاده قرار داد.
کليشه ها را بايد دور ريخت، بدون اينکه با اين کار بخواهيم اصول حرفه اي دکوراسيون همچون تبعيت از يک سبک واحد يا نوع حرفه اي ترکيب دو سبک در کنار هم را زيرپا بگذاريم؛ اما گذشته از اين موارد که اغلب به شکل کليشه در دکور اغلب آپارتمان هاي ايراني تکرار مي شود و در برخي موارد اشتباه هم نيست، برخي موارد در چيدمان منازل وجود دارد که به شکل يک اشتباه به صورت مکرر تکرار مي شود.


اين در حالي است که شما مي توانيد با استفاده از ذوق و سليقه فردي و امکانات موجود، طرح زيبايي به منزل خود ببخشيد، بدون اينکه مرتکب خطا شويد؛
براي اين منظور بهتر است ابتدا قبل از اينکه ادامه اصول حرفه اي دکوراسيون را در شماره هاي آينده پيگيري کنيم، به برخي از مهم ترين و رايج ترين اشتباهاتي اشاره کنيم که ممکن است شما هم تا کنون در دکوراسيون منزل خود تابع آنها بوده ايد.

? انتخاب مبلمان غيرمتناسب با اندازه فضا
شما هيچ گاه لباس بسيار گشاد يا تنگ تر از اندازه خود را به تن نمي کنيد، پس چرا گاهي مبلماني نامتناسب با بزرگي سالن خود انتخاب مي کنيد؛ هميشه قبل از خريد مبل، فضاي سالن خود را تخمين زده و در نظر بياوريد که در کدام قسمت ها مايل به قرار دادن مبلمان هستيد. از طرف ديگر سعي کنيد مبلمان را دقيقا در فضايي منزل خود در کنار ديگر اشيا مجسم کنيد و تنها فريب ظاهر زيباي آن را در کنار اشياي دکور مغازه نخوريد.


? استفاده از الگوهاي مختلف يا سبک هاي غيرمتناسب در يک فضا
هر وسيله يا طرحي را که دوست داريد انتخاب نکنيد، بلکه به هماهنگي وسايل نيز توجه داشته باشيد. يک رنگ زمينه اصلي براي فضا در نظر بگيريد و طرحي را مجسم کنيد، سپس وسايل متناسب را خريداري کنيد. بايد دقت کنيد که وسايل انتخابي شما براي چيدمان دکور منزل بايد مطابق با يکي از دو سبک اصلي؛ يعني يا مدرن يا کلاسيک باشد، هرچند يک طراح حرفه اي در صورت علاقه شما به هر دوي اين سبک قادر به چيدمان کاملا حرفه اي از تلفيق اين دو سبک در يک فضا هم هست؛ البته اين نوع تلفيق و ترکيب سبک ها اغلب براي خانه هاي متراژ بزرگ کاربرد دارد. بهتر است براي آپارتمان هايي با متراژ کوچک يا متوسط چنين الگويي دنبال نشود؛ مخصوصا اگر افراد خود بخواهند در اين زمينه اقدام کنند و به طراح هم مراجعه نکرده باشند.


? انتخاب فرش نامتناسب
اشياي داخل اتاق بايد با هم همبستگي داشته باشند. فرش روي زمين بايد تناسبي بين اسباب اتاق برقرار کند. فرش بايد در کنار يا امتداد پايه هاي مبل ، کاناپه يا ميز باشد.
در مورد نحوه انتخاب فرش مناسب در شماره هاي قبل اطلاعات خوبي ارائه شد که مي توانيد براي يادآوري به آن مراجعه کنيد. فرش بايد در عين حال که با اندازه اي متناسب با فضا و نه به اندازه مساحت کل کف خانه انتخاب شود با جنس يا بافت و همينطور رنگ مبلمان، پرده ها يا حتي ديوارها تناسب داشته باشد.


? قرار دادن همه وسايل به صورت چسبيده به ديوار
ممکن است فکر کنيد اگر وسط اتاق خالي باشد فضا بزرگتر به نظر مي رسد. اما حقيقت بر عکس اين موضوع است و به جز براي مهماني هاي خاص، که نياز به فضاي بيشتري در جلوي مبل ها يا ديگر اشيا وجود دارد، مبلمان را به صورت گروهي در وسط و اطراف اتاق قرار دهيد.
کاناپه و ميز جلوي آن را با فاصله از ديوار قرار دهيد و پشت انها را با لامپ ها و وسايل تزييني بياراييد. البته در مورد ميزان رعايت فواصل اشيا از ديوار در شماره هاي بعدي به تفصيل صحبت خواهيم کرد و فاصله هاي متناسب هر شي با ديوار را شرح خواهيم داد.

? قرار دادن تمام وسايل در معرض ديد
لازم نيست تمام وسايل خود را به هر قيمتي در معرض ديد قرار دهيد. سعي کنيد زيباترين ها و با ارزش ترين ها در عين حال مناسب ترين ها را با فضاي موردنظر خود انتخاب کنيد. اگر تابع سبک هاي مدرن براي چيدمان منزل خود هستيد، بايد بدانيد که يکي از مهم ترين اصول اين سبک خلوتي فضا است.

? تبعيت از الگوي ناصحيح عتقيه پرستي در دکوراسيون
آراستن منزل با وسايل ارثيه بدون وجود علاقه، يکي ديگر از اشتباهاتي است که اغلب در منزل هاي مسکوني اقشار مرفه تر جامعه به چشم مي خورد.
لازم نيست سليقه شما هم تابع سليقه پدر و مادرتان باشد. اگر سبک آنها را دوست نداريد، لازم نيست از همه وسايل يادگاري آنها استفاده کنيد؛ انتخاب يک يا دو تکه از اين وسايل که هم به سليقه شما نزديک باشد، در عين حال با اصول دکوراسيون هم تناقض نداشته باشد، کافي است.
گردآوري و تنظيم:گروه سبک زندگي پرشين پرشيا