انواع هود

در يك دسته‌بندي كلي،

را به دو نوع مي‌توان تقسيم كرد: نخست هودهاي تصفيه‌کننده هوا و ديگري هودهاي داراي خروجي هوا كه نوع معمول‌تر هودهاي آشپزخانه هستند. هودهاي تصفيه‌کننده، گردوغبار و بو را به داخل مي‌کشند و ذرات معلق را تا حد ممکن از هوا مي‌زدايند و دوباره هواي تصفيه‌شده را به داخل آشپزخانه پس مي‌دهند. هودهايي که خروجي هوادارند، به يک کانال متصل شده‌اند که گردوغبار، چربي و بوهاي نامطبوع از طريق آن به بيرون فرستاده مي‌شود. نوع اخير در انواع معمولي، شومينه‌اي و جزيره‌اي در بازار موجود هستند. هودهاي معمولي که نسل قديمي هودها به‌حساب مي‌آيند، بالاي اجاق‌گاز به ديوار وصل مي‌شوند، اغلب زير يک کابينت ديواري قرار دارند و به‌وسيله يک دريچه و کانال که در داخل ديوار تعبيه‌شده است هوا را به داخل دريچه و ازآنجا به پشت‌بام و خارج راهنمايي مي‌کنند. عيب اين نوع هودها اين است که به‌مرورزمان روي عايق‌بندي و رنگ سقف تأثير مي‌گذارند. هودهاي شومينه‌اي بلندتر، بزرگ‌تر و به شکل قيف برعکس هستند. جنس آنها از مس، فلزهاي اکسيد نشدني يا ديگر فلزاتي هستند که در مقابل گرما بادوام هستند و به‌راحتي تميز مي‌شوند. هواکش اين هودها گاهي به ديوار و گاهي به سقف وصل مي‌شود که نوع سقفي آن به هودهاي جزيره‌اي معروف است و اطراف آن شيشه‌اي است. تميز نگه‌داشتن آشپزخانه و وسايل آن به دلايل بهداشتي، اهميت زيادي دارد زيرا بيماري‌هاي زيادي از طريق وسايل موجود در آشپزخانه به فرد منتقل مي‌شود.

معيارهاي خريد

مهم‌ترين معيار در انتخاب هود، مکش آن است. نصب درست هود بر ميزان مكش آن تأثيرگذار است. براي اين کار بايد نوع خروجي هود منزل مشخص شود؛ يعني قطر دريچه، قطر لوله به‌کاررفته در ديوار و كلاهك به‌کاررفته در آن بايد تعيين‌شده باشد. اگر خروجي، مطابق با ظرفيت هود خريداري‌شده نباشد، نمي‌تواند نتيجه مطلوب را ايجاد كند و علاوه برمکش كمتر صداي بيشتري نيز ايجاد مي‌شود.

داشتن فيلترهاي قابل تعويض معيار ديگري است كه مخصوصاً براي آشپزخانه‌هاي چرب ايراني بايد موردتوجه قرارداد. داشتن فيلترهاي قابل‌شست‌وشوي، و در هودهاي جديد، داشتن مخزن روغن و گردوغبار بايد در انتخاب مَدنظر قرارگيرد. معيار ديگر صداي هود است كه اين عامل در هودهاي داراي موتور فلزي بيشتر است. ميزان مصرف برق و ميزان روشنايي كه با نصب لامپ‌هاي LED در آن حاصل‌شده، راحتي در شستشو و تميز كردن هود، معيارهاي مهم ديگري است كه از اهميت زيادي برخوردار مي‌باشد. آخرين معيار - و براي برخي مهم‌ترين معيار- زيبايي در طراحي آن است كه بايد متناسب با شرايط آشپزخانه و دكوراسيون خانه موردتوجه قرار گيرد.