طراحی و معماری داخلی ، تفاوت در چیست؟

دکوراسيون واژه اي است فرانسوي که معادل فارسي آن بر اساس تعريف لغت نامه دهخدا عبارت است از: فن و تخصص در رشته آموزشي آذين ، آذين بندي ، آراستن

و هم چنين بر اساس معني مندرج در لغت نامه آکسفورد ، دکوراسيون داخلي عبارت است از : هماهنگ سازي طراحي شده براي به جلوه درآوردن رنگها، اثاثيه و ساير اشياء در يک اتاق يا ساختمان به صورت هنرمندانه و از طرفي در لغت نامه وبستر، طراحي داخلي چنين تعريف شده است : « هنر يا عمل برنامه ريزي و نظارت بر طراحي و اجراي معماري داخلي و مبلمان »

و اما عنصر سوم اين حلقه ، معماري داخلي
معماري داخلي آفرينش فضاست، فضايي که در عين زيبا و خاطره انگيز بودن ، عملگر و کارآمد نيز باشد. بنابراين با کمي تامل در اين تعاريف به اين نتيجه مي رسيم که در واقع طراح با تنيدن اصول فني و تخصصي معماري داخلي با حس زيبايي شناسي ، فضايي را طراحي مي کند بيانگر هويت ، نياز ، درک و خواسته هاي مخاطبش است . دکوراسيون داخلي حلقه اتصال بين دو علم معماري و طراحي داخلي است . اين رشته از يک طرف مانند علم معماري با ساختمان و اجزا و عناصر تشکيل دهنده آن ارتباط دارد و از طرف ديگر همانند طراحي داخلي بر فضاهاي داخلي تمرکز مي کند .
قدمت معماري به عنوان يک فن براي ايجاد سر پناه ، به قدمت تاريخ بشر مي رسد اما معماري امروزه در جهان ترکيبي از صنعت ساختمان سازي به علاوه هنر ، فلسفه و جامعه شناسي ، روان شناسي اجتماعي ، اخلاقي اقتصاد ، جغرافيايي طبيعي و انساني ، برنامه ريزي و توسعه اقتصادي و علوم طبيعي نظير زيست شناسي و محيط زيست است.

 

موضوع معماري داخلي درباره فضاست . معماري داخلي به عنوان اجتماعي ترين هنر بشري با فضاي اطراف انسان مرتبط است .

 

ويترويوس در قديمي ترين کتاب معماري موجود ( ده کتاب معماري ) ويژگي هاي معمار را چنين بين مي کند : معمار بايد به علوم و معارف گوناگون آراسته باشد . چون با قوه تميز اوست که تمامي آثار ديگر صفرها به محک در مي آيد . معرفت معمار فرزند علم و عمل است . عمل ، ممارست مداوم و منظم در کار است ، يعني کاردستي با انواع مصالح ، طبق يک نقشه ؛ و عمل ، قدرت بيان و نمايش چابک دستي معمار است طبق اصول تناسبات تفکيک فضاهاي داخلي بنا به کاربري مسکوني ، اداري ، تجاري ، خدماتي ، نمايشگاهي و موارد مشابهي که غالباً تفکيک ريز فضاهايشان با استفاده از مولفه کف ، سقف و ديوارها صورت مي پذيرد. درحوزه ي عمل رشته معماري داخلي است . حتي نوسازي ساختمان هاي نسبتاً قديمي ( البته آنهايي که جز ميراث معماري به حساب مي آيند) بر عهده اين رشته قرار ميگيرد.

نياز بشر به علم معماري داخلي
در دنياي امروز بيشتر تجربيات زندگي افراد در فضاهاي بسته و داخلي بدست مي آيد شايد اوقاتي را براي تفريح و هواخوري و فرار از زندگي بسته در فضاي آزاد بگذرانيم. اما همين شادي فرار از محيط بسته، نشان دهنده کثرت اوقاتي است که در اتاق ها سپري مي کنيم . به همين دليل دکوراسيون و معماري داخلي مناسب : بهترين راه حل براي بهبود وضعيت کاري ، تحصيلي در زندگي تان مي باشد .

آيا معماري داخلي حرفه اي پرطرفدار است ؟
بر خلاف تصور عامه ، تعداد معماران و طراحان داخلي بسيار بيشتر از آن است که همه تصور مي کنند و حتي برخي از آنان در زمره مشاهير دنياي امروز هستند. گرچه شايد به شهرت طراحان مد و يا هنرمندان ديگر رشته ها نباشند اما با اين وجود بسياري از معماران و طراحان داخلي از راه طراحي درآمد بسيار بالايي نيز کسب مي کنند.

 

درآمد طراحان و معماران داخلي با توجه به کارفرما و تجربه و شهرت فردي آن ها متفاوت است. اما آنچه که مسلم است هزينه اي است که افراد امروزه در جامعه براي بهتر زيستن پرداخت مي کنند. و قابل ذکر است که طيف گسترده اي از شرايط کار و فرصت هاي شغلي در زمينه طراحي داخلي وجود دارد ،زيرا حرفه طراحي داخلي به وضوح تعريف نشده است و پروژه هاي انجام شده توسط يک طراح داخلي بطور گسترده اي متفاوت است که اين خود بهترين زمينه سازي را براي هر چه کارآمد شدن اين رشته و کسب درآمد بالاتر فراهم ساخته است .

 

و اما سخن آخر ...
جامعه طراحان داخلي آمريکا (ASID) طراحي داخلي را چنين تعريف مي کند : « متخصصي براي طراحي فضاهاي داخلي ، با عملکرد کارايي بالا که تخصص خود را از طريق آموزش هاي رسمي کسب کرده است.» با توجه به اين که طراحي و معماري داخلي مانند هنرهاي ديگر داراي سبک و سياق و اصولي است که بر اساس سليقه ها و نيازهاي هر دوره دستخوش تغيير مي شود براي به دست آوردن علم همگام با نياز جامعه ي اين هنر کارآمد ، نياز به آموزش در سطح جامعه به وضوح احساس مي شود.