مهاجرت کانادا

کانادا یکی از مهاجر پذیر ترین کشورهای دنیاست. با توجه به وسعت کشورش، کم جمعیت بوده و به خاطر موقعیت جغرافیایی اش مهاجران زیادی به سویش روانه می شوند.

در حال حاضر کانادا کشوری با سیاست باز مهاجر پذیریست و روشهای بسیاری برای مهاجرت کانادا و اخذ اقامت این کشور وجود دارد. مهجرت به کانادا از طریق گونا گونی صورت می گیرد :

۱- از طریق برنامه سرمایه گذاری
۲- از طریق برنامه کارآفرینی و ایجاد بیزنس
۳- از طریق برنامه خود اشتغالی
۴- از طریق برنامه نیروی متخصص
۵- از طریق برنامه جذب نیرو در رشته های فنی و حرفه ای
۶- از طریق برنامه اسپانسرشیپ یا خویشاوندی برای کسانی که خویشاوند در کانادا دارند
۷- کسانی که سابقه تحصیل و یا کار در کانادا دارند

کسانی که توانسته اند ویزای کانادا دریافت کنند و با ویزای اقامت دائم کانادا به این کشور مهاجرت نموده‌ و کارت اقامت دائم این کشور را دریافت کرده‌اند، این افراد می توانند به مدت 5 سال در این کشور اقامت داشته باشند و پس از آن باید دوباره ویزای خود را تمدید کنند. برای اینکه این افراد بتوانند کارت اقامت دائم خود را، که پنج سال اعتبار دارد، تمدید کنند باید طی پنج سال حداقل به مدت دو سال در کانادا سکونت و حضور فیزیکی داشته باشند.

اگر مقیم کانادا هستید و شرایط لازم شهروندی کانادا را دارید می توانید برای کسب شهروندی کانادا اقدام کنید. البته هر چند كسب تابعیت كانادا براى مهاجران اين كشور اجبارى نيست و تا زمانى كه بخواهند مى‏توانند به صورت مهاجر در اين كشور زندگى كنند، به شرط اينكه قوانين کانادا را در طول مدت اقامت خود در این کشور را رعايت کرده و وضعيت اقامت قانونى خود را در كانادا حفظ نمايند.
شرایط خاصی که یک مقیم دائم کانادا بتواند شهروند کانادا شود و درخواست تابعیت کانادایی بدهد به شرح زیر می باشد:

سن: متقاضیان شهروندی یا اصطلاحا سیتی‌زنی کانادا نباید کمتر از ۱۸ سال سن داشته باشند. والدین می‌توانند برای فرزندان یا فرزندخواندگان زیر ۱۸ سال خود جهت کسب شهروندی اقدام کنند.

مدت حضور: فرد متقاضی باید حداقل سه سال حضور فیزیکی خود در کانادا طی چهار سال قبل از زمان ارائه درخواست را به اثبات برساند. فرزندان زیر ۱۸ سال باید مقیم دائم کانادا باشند ولی مانند والدین خود الزامی برای حضور فیزیکی حداقل ۳ ساله در کانادا ندارند.
آزمون: افراد متقاضی شهروندی aعلاوه بر شرایط فوق باید آزمون یا مصاحبه‌ مخصوص اخذ شهروندی را نیز پشت سر بگذارد. كودكان زير ۱۸ سال و بزرگسالان بالاى ۵۴ سال نيازى به شرکت در آزمون ندارند و از دادن امتحان معاف هستند. در آزمون یا مصاحبه شهروندی سؤالاتی در زمینه تاریخ، جغرافیا، حقوق و وظایف شهروندی، سیستم حکومتی کانادا و انتخابات سراسری در این کشور پرسیده می‌شود و از این طریق دانش عموم متقاضی در مورد کانادا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

زبان: سوالاتی که در آزمون شهروندی پرسیده می شود به زبان انگلیسی یا فرانسه است و طبیعتا آشنایی با یکی از این زبان‌ها در حدی که بتوان سؤالات را درک نموده و به آنها پاسخ داد برای قبولی در آزمون لازم است.