۱۰ المان معماری معاصر مورد نیاز هر خانه‌

در اين دوران مدرن شكي نيست كه جنبش معاصر بر تمام جنبه‌هاي زندگي روزمره ما تاثير گذاشته و هر روز بر اين تاثير افزوده مي‌شود. از خودروهاي ما، نحوه لباس پوشيدن ما، و تكنولوژي گرفته تا طراحي دکوراسيون داخلي و معماري ساختمان‌ها اين تاثيرات مشخص است. بسياري از افراد دو اصطلاح معاصر و مدرن را به جاي هم به كار مي‌برند و منظور آن‌ها از اين كابرد شكستن قوانين و قواعد موجود در سبك‌هاي سنتي و وارد كردن مفاهيم جديد در طراحي و تفكر مدرن است.
واژه مدرن هم‌چنين مي‌تواند به يك دوره زماني از يك سبك طراحي از دهه ???? تا دهه ???? اشاره كند. از وارد كردن نور طبيعي به فضاهاي تاريك گرفته تا باز كردن نقشه‌هاي خانه و استفاده از مبلماني با خطوط ساده و مينيمال در گرايش‌هاي معاصر جاي دارد. در اين مطلب قصد داريم ?? راه را به شما نشان دهيم تا با استفاده از آن‌ها بتوانيد معماري معاصر را وارد فضاي داخلي زندگي خود كنيد. سبكي كه اين روزها خواسته يا ناخواسته در هر خانه‌اي ردپايش ديده مي‌شود.

?. نور را وارد فضاي داخلي خانه خود كنيد.
وقتي گرايش‌هاي مدرن و پست مدرن در دهه‌هاي ???? تا ???? در طراحي داخلي ظهور پيدا كردند تغييرات خاصي در طراحي داخلي خانه‌ها پيش آمد. ديگر در طراحي خانه‌ها از فضاهاي تاريك سنتي كه اتاق‌هاي بسته با پنجره‌هاي كوچك داشتند خبري نبود. اتاق‌هاي تاريك و كوچك جاي خود را به اتاق‌هاي بزرگ و پرنور دادند و همين جزئيات است كه شما مي‌توانيد از آن‌ها در طراحي خانه خود استفاده كنيد. به همين دليل نقشه‌اي را براي خانه خود انتخاب كنيد كه از طريق كف پوش‌ها تا پنجره‌هاي شيشه‌اي، نورگيرها، لوله‌هاي خورشيدي نور طبيعي وارد خانه شما شود و هم‌چنين در فضاهاي خصوصي خانه براي ايجاد نور بيش‌تر از شيشه‌هاي مات استفاده كنيد.

 

?. از رنگ‌ها ماهرانه‌تر استفاده كرده و به دنبال رنگ‌هايي باشيد كه واقعا به آن‌ها علاقه داريد.
از تناليته‌هاي خنثي رنگ‌هاي خاكستري، قهوه‌اي، و سياه و سفيد براي كفپوش‌ها، مبلمان، روشنايي‌ها و بافت‌ها استفاده كنيد. رنگ‌هاي معاصر باعث مي‌شوند جزئيات موجود در وسايل خانه در فضا بدرخشند و از طرفي باعث مي‌شوند تا طرح‌ها و بافت‌هاي استفاده شده در طراحي خانه به خوبي به چشم بيايند. اين‌كه از رنگ‌هاي خنثي استفاده مي‌كنيد اصلا به اين معني نيست كه قرار است فضاي داخلي خانه شما كسل‌كننده و ملال‌آور شود. براي مثال مبل‌هاي كنفي داراي رنگ خنثي هستند اما در عين حال بافت بسيار زيبا و دارند هستند و همين مسئله باعث مي‌شود تا اين مبل‌ها در فضا كاملا به چشم بيايند.

?. با استفاده از مواد و مصالح طبيعي مي‌توان فضاي داخلي و خارجي فوق‌العاده‌ زيبايي خلق كرد.

به جاي اين‌كه استفاده از مواد و مصالح طبيعي را فقط به مبلمان چوبي محدود مي‌كنيد، مي‌توانيد در طراحي معاصر خانه خود از مواد و مصالح ارگانيك و طبيعي در ايوان‌ بيروني خانه و مبلمان چرمي در فضاي داخلي خانه و هم‌چنين از اشياي تزئيني ساده در قسمت‌هاي مختلف خانه خود استفاده كنيد. دوران معاصر در زندگي انسان حس و حال جديدي در استفاده از مواد و مصالح طبيعي مانند چوب، سنگ، گياه، ساج، كتان، پشم، و ديگر منسوجات زيبا در مبلمان مدرن به وجود آورده است. نبايد فكر كرد كه استفاده از چنين مواد و مصالحي فقط در طراحي‌هاي کلاسيک خانه‌ها امكان‌پذير است، بلكه با كمي دقت و توجه به جزئيات مي‌توان از مواد و مصالح طبيعي به راحتي در فضاهاي معاصر استفاده كرد.

مبلمان مناسب در طراحي دکوراسيون داخلي معاصر

?. شادي و ظرافت فضاي آرامش‌بخش و راحت‌تري را وارد خانه معاصر شما مي‌كند.

طراحان مبلمان شروع به طراحي و ساخت كاناپه‌ها، ميزها، و مبلماني براي خانه‌ها كرده‌اند كه فضاي زندگي را آرامش‌بخش‌تر و خاص‌تر مي‌كند. ترئينات سنگين و پف‌دار جاي خود را به خطوط صاف و ساده داده‌اند و اين مسئله حس و حالي سبك‌تر و غيررسمي‌تر به فضاهاي زندگي معاصر اضافه كرده است. در طراحي معاصر مبل‌ها ارتفاع كم‌تري دارند تا بتوان راحت‌تر در آن‌ها نشست و به سطح زمين نزديك‌تر بود. شما هم مي‌توانيد از اين ايده‌ها در طراحي داخلي خانه معاصر خود استفاده كنيد.

?. عناصر طراحي معاصر- كف پوش‌هاي لخت با سطوح زيبا
دوران معاصر نه تنها در زندگي انسان مواد و مصالح جديدي را وارد كرده است، بلكه با استفاده از خطوط مينيمال و استفاده كم‌تر از وسايل پف‌دار و پرتزئين حس و حالي آرامش‌بخش‌تر و متفاوت‌تر را وارد فضاهاي زندگي انسان كرده است. كف پوش‌هاي لخت كه داراي سطوح بسيار زيبايي هستند، مانند چوب‌هاي سخت، سراميك و كاشي‌هاي چيني، سنگ‌هاي تراورتن، و سنگ مرمر راه خود را به طراحي معاصر باز كرده‌اند و وارد فضاي زندگي ما شده‌اند. استفاده از مواد و مصالح ارگانيك و طبيعي در طراحي معاصر اجباري و از عناصر حياتي است. هم‌چنين استفاده از قاليچه و فرش احساس خوبي را هنگام راه رفتن در خانه ايجاد مي‌كند و از نظر بصري با روح طراحي معاصر هماهنگ است، به ويژه در اتاق نشيمن و اتاق غذاخوري. هم‌چنين مي‌توانيد براي داشتن فضايي معاصرتر و خاص‌تر از كف پوش‌هاي طرح‌دار و زيبا استفاده كنيد كه جلوه متفاوت و خاص‌تري به فضاي زندگي شما مي‌دهند.

 

?. با يك نقشه باز فضاهاي داخلي خانه خود را باز و وسيع كنيد.
خانه‌هاي معاصر به‌ گونه‌اي طراحي مي‌شوند كه گويي همه فضاهاي آن در يك قالب واحد و داراي ارتباط ارگانيكي با هم هستند و ديواري بين آن‌ها وجود ندارد. از اصطلاح «اتاق بزرگ» به اين منظور استفاده مي‌شود كه نشان دهد هيچ مرز و ديواري بين فضاهاي مختلف خانه مثل آشپزخانه، اتاق نشيمن، اتاق غذاخوري، و ديگر اتاق‌ها وجود ندارد. براي رسيدن به چنين فضايي يك نقشه باز گزينه ايده‌آلي است و در طراحي داخلي معاصر از آن بسيار زياد استفاده مي‌شود. اين شيوه باعث مي‌شود تا كل خانه داراي يك زيبايي‌شناسي واحد باشد و همه قسمت‌هاي خانه با هم ارتباط بصري داشته باشند.

?. فضاهاي بيروني با خطوطي صاف و ساده
اگرچه وقتي در مورد تاثيرات گرايش معاصر بر معماري حرف مي‌زنيم بيش‌تر توجه‌ها به طراحي و معماري داخلي جلب مي‌شود، اما نبايد جزئيات موجود در طراحي فضاهاي بيروني خانه‌ها را در طراحي معاصر فراموش كرد. در طراحي معاصر فضاي بيروني به اندازه‌ فضاي داخلي مهم است. اكثر فضاهاي بيروني در طراحي معاصر فاقد تزئينات سنگيني هستند كه در ساختمان‌هاي كلاسيك و تاريخي از آن‌ها استفاده مي‌شده است. اين عناصر اكنون جاي خود را به فرم‌هاي صاف و منحني بسيار ساده داده‌اند. خط بام‌ها- پيش‌آمده و يا آويزان- عنصر بسيار خاص و منحصربه‌فردي در طراحي معاصر هستند و معمولا بسيار مسطح و صاف هستند. هم‌چنين در طراحي معاصر از مواد و مصالح در طراحي بيروني خانه‌ها به گونه‌اي استفاده مي‌شود كه خانه با محيط طبيعي پيرامون خود تركيب شده و با آن هماهنگي خوبي پيدا كنند. استفاده از پنجره‌هايي با طرح‌ها و شكل‌هاي خلاقانه سريعا چهره‌اي معاصر به خانه شما مي‌بخشد.