دریاچه ای در کلاردشت

فروش ويلا در کلاردشت- در کيلومتر 25 جاده چالوس- کرج، شهر مرزن آباد واقع گرديده است. در بخشهاي شرقي و غربي مرزن آباد، دو منطقه ييلاقي به نامهاي کجور و کلاردشت واقع شده اند که داراي چشم اندازهاي طبيعي و فرهنگي ديدني و جذابي هستند. کلاردشت در بخش غربي و 12 کيلومتري مرزن آباد در يک خط مستقيم واقع شده است. نام اين منطقه در منابع تاريخي و جغرافيائي قديم با نامهاي کلار و کلارآباد آمده است. کلاردشت در موقعيت جغرافيايي 36 درجه و 29 دقيقه عرض شمالي و 51 درجه و 6 دقيقه طول شرقي و در دامنه هاي شمالي سلسله جبال البرز قرار دارد. در بخش جنوب غربي اين منطقه کوه معروف و نسبتا مرتفع علم کوه واقع شده است. آب و هواي منطقه سرد کوهستاني مي باشد. رودخانه ها و چشمه هاي زيادي در آن جاري هستند که مهمترين آنها رودخانه سرد آبرود است. اين رودخانه از کوههاي غرب کلاردشت سرچشمه مي گيرد و پس از مشروب کردن بخشي از اراضي کلاردشت در منطقه غرب چالوس به درياي خزر مي ريزد. از جاذبه هاي ديگر کلاردشت در ياچه هاي کوچک و بزرگ آن است که بر جاذبه هاي طبيعي آن مي افزايد . درياچه ولشت يکي از 10 درياچه آب شيرين کشور محسوب مي شود که در اين منطقه واقع شده و محيط زيست مناسبي را براي پرندگان و آبزيان فراهم نموده است. گونه هاي گياهي و جانوري کلاردشت نيز از ديگر ويژگي هاي آن هستند .
مجموعه ويژگي هاي طبيعي کلاردشت شرايطي را فراهم نموده که از ديرباز اين منطقه مورد توجه انسان و سکونت وي قرار گرفته است. امروزه شواهد فراوان برجاي در زمينه هاي باستان شناسي ،مردم شناسي ،صنايع دستي و هنرهاي سنتي حکايت از غناي فرهنگي اين منطقه دارد .
درياچه کوهستاني ولشت در جنوب غربي شهر چالوس و در شمال شرقي کلاردشت و در ارتفاع يک هزار متري از سطح درياچه خزر قرار دارد.
مسير دسترسي به آن از شهر چالوس و از طريق کندوان و محور ارتباطي چالوس به تهران آغاز و پس از طي بيست و سهکيلومتر و بعد از پل کجور و گذر از سربالايي ها و پيچ هاي جنگل تا کنار درياچه ادامه مي يابد. درياچه ولشت به دليل چشم انداز سبز و طبيعت منحصر به فرد آن از جمله ديدني ترين ميراث طبيعي کشور محسوب مي شود که اين امر هر ساله بسياري از گردشگران را براي بازديد از اين منطقه جلب مي کند. حضور گردشگران بدون نظارت طي سال هاي گذشته طبيعت اين منطقه آسيب پذير و اکوسيستم طبيعي آن را دگرگون کرده است.
هنوز امکانات بهداشتي مناسبي براي استفاده گردشگران از منطقه در نظر گرفته نشده و مرز مناطق حفاظت شده از ساير مناطق مشخص نيست و اين امر بحران زيست محيطي را در اين منطقه تشديد کرده است.
قطع نيزارهاي اطراف درياچه ولشت توسط روستاييان براي مصارف ساختماني و آتش سوزي هاي گسترده در اين مناطق طي سال هاي گذشته آسيب هاي جبران ناپذيري را به طبيعت درياچه ولشت وارد کرده و تخريب اين نيزارها که به عنوان يک پناهگاه طبيعي براي تخم ريزي و باروري آبزيان درياچه محسوب مي شوند زنجيره حيات اين درياچه را به مخاطره افکنده است.
درياچه ولشت داراي اکسيژن و دماي متفاوتي با ساير نقاط کلاردشت است و ورود آلاينده هاي محيطي حيات انواع آبزيان چون ماهي سفيد، اردک ماهي، شاه کولي و حتي جلبک ها و پلانگتون ها را در معرض تهديد قرار مي دهد.