ویژگی های سازه های پیش ساخته سبك

مقاومت در برابر زلزله در مناطق زلزله خیز مانند ایران، یكی از پارامترهای مهم در ساختمان سازی كاهش وزن ساختمان است. چرا كه نیروهای زلزله با وزن ساختمان نسبت مستقیم دارد. بنابراین تكنولوژی انتخاب شده باید دارای جهت گیری كاهش وزن باشد. بر خلاف شیوة سازه های پیش ساخته سبك در سایر سیستم های پیش ساخته دیگر، اتصالاتشان اكثراً به صورت مفصلی و لولایی است و دارای وزن سنگین هستند. تنها در این روش است كه با 8 سانتیمتر بتن می‌توان نیروهای ساختمان 4 طبقه را در طبقه همكف تحمل كرد. وزن نهایی ساختمان با این روش، نسبت به روش های پیش ساخته دیگر و همچنین ساختمان های بتنی، 25 درصد كاهش می یابد؛ یعنی در هنگام زلزله 25 درصد نیروی كمتر به ساختمان وارد می شود. امروزه سبك سازی ساختمان یكی از شعارهای اصلی در صنعت مسكن است. انعطاف پذیری در تولید و امكان حفظ جلوه های معماری اسلامی و ایرانی مسأله مهم دیگر در صنعت ساختمان حفظ ملاك های فرهنگی و جلوه های معماری اسلامی و ایرانی در طراحی و نماسازی ساختمان هاست. انحناهای موجود در گنبدهای مساجد، نقش و نگارهای ایرانی و اسلیمی و سایر موارد از نشانه های معماری اسلامی و ایرانی است كه در روش سازه های پیش ساخته سبك می توان آنها را حفظ كرد. چرا كه می توان پانل های سبك مورد استفاده را به هر طرح دلخواه درآورد و پس از نصب آنها در محل خود، بتن پاشی روی آنها انجام داد. ایمنی در ساختمان بحث ایمنی، از مهمترین مسائل صنعت ساختمان است چرا كه با سلامتی انسان ها سر و كار دارد.
در ساختمانهای سنتی چون ستونها و اسكلت فلزی، قسمت اعظم بار ساختمان را تحمل می كنند. با كنار رفتن یك تیر یا ستون، كل ساختمان به طور ناگهانی فرو می ریزد. در روش سازه های پیش ساخته سبك چون به جای استفاده از اسكلت فلزی، از شبكه های میلگردی كه در تمام سطوح دیوارها توزیع شده اند استفاده می شود، فروریزی ناگهانی پیش نمی آید. چرا كه اتصالات و مواضع تحمل بار به صورت یكپارچه در تمام ساختمان وجود دارند. صرفه جویی های ملی و سایر مزایای ناشی از كاربرد روش سازه ها پیش ساختة سبك اگر به صرفه جویی هایی كه كوچك به نظر می رسند، در مقیاس ملی نگاه كنیم، به ارقام بالایی تبدیل می شوند كه می تواند نقشی حیاتی در رشد و شكوفایی كشور ایفا كند.

پیش ساخته ها و جنبش مدرنیسم :
معماران طراحی های جدیدی را در خانه های پیش ساخته امروزی بکار گرفته اند. ساختمانهای پیش ساخته دیگر نباید از نظر ظاهر با خانه های متروک مقایسه شوند بلکه باید با طراحی های پیچیده جدید مقایسه شوند. همچنین استفاده از مصالح سبز در ساختمان سازه های پیش ساخته افزایش یافته است. از آنجایی که این خانه ها بصورت چندین قطعه ای ساخته می شوند، مالک خخانه می تواند به راحتی یک اتاق به آن اضافه کند یا حتی سقف خورشیدی به پشت بام بیافزاید. بسیاری از بناهای پیش ساخته می توانند با توجه به محل و آب و هوای خاص مشتری تغییر داده شوند که این مزیت باعث شده است خانه ها مدرن تر و قابل انعطاف تر از گذشته باشند.

تعریف پیش ساختگی:
تولید صنعتی یا غیر صنعتی قطعات تشكیل دهنده یك سیستم ساختمان كه خارج از محل ساختمان اماده ودر محل نصب می گردد. از مزایای تولید صنعتی عدم نیاز به به تجارب مختلف و صرف وقت و هزینه زیاد می باشد.در بحث پیش ساختگی باید حجم كار و فضا ها – امكانات مد نظر – خصوصیات اجزا و عناصر از نظر ابعاد و وزن قطعات و حتی نحوه قالب گیری – طریقه حمل و نقل – نصب قطعات و حتی پوشاندن درز ها را باید مد نظر قرار داد. چون با توجه به خصوصیات ذكر شده نحوه طراحی قطعات متفاوت می شود و طراحی قطعات را تحت تاثیر قرار می دهد. در مورد تاریخچه پیش ساختگی باید گفت كه هر چند این مبحث به نسبت جدید و نو است ولی نمونه هایی از پسش ساخگی سال ها قبل استفاده شده است.
برای مثال آجر اولین جز پیش ساخته در ساختمان بوده و هست. لئوناردوداوینچی در دهه دوم قرن 16 میلادی طرحی در مورد یك شهر پیش ساخته داده است.
در سال 1842 بنای كتابخانه ملی فرانسه در پاریس از قطعات پیش ساخته فلزی ساخته شد.
در سال 1851 قصر كریستال در لندن از قطعات پیش ساخته فولادی جدا از هم ساخته شد.
در سال 1854 خانه های پیش ساخته چوبی ازنمایشگاه نین المللی پاریس به استرالیا حمل شد.

برای ارزیابی و مقایسه روش های اجرائی و سیستم های ساختمانی 4 گروه و معیار را همواره باید مد نظر قرار داد:

1- مسایل و عوامل اقتصادی
2- زمان و سرعت اجرا
3- سهولت و گستره كاربرد شیوه مورد نظر
4- قابلیت ها و ویژگی های فنی مزایای پیش ساختگی

الف)مقاومت در برابر زلزله در مناطق زلزله­ خيز مانند ايران، يكي از پارامترهاي مهم در ساختمان­سازي كاهش وزن ساختمان است. چرا كه نيروهاي زلزله با وزن ساختمان نسبت مستقيم دارد. بنابراين تكنولوژي انتخاب شده بايد داراي جهت­گيري كاهش وزن باشدشرکت پویا اندیشان با تولید قطعات پیش ساخته گامی بلند در زمینه کاهش بارهای مرده ساختمان برداشته است..

ب)انعطاف پذیری در تولید