چطور تغییر دکوراسیون دهیم؟

اگر خانه‌تان قديمي است يا اتاق‌ها بي‌روح و دلگيرند، وقت تغيير دکوراسيون رسيده است.
تغيير دکوراسيون منزل فکر خيلي‌ها را مشغول مي‌کند. ممکن است ندانيد از کجا بايد شروع کنيد؟ يا نگران نداشتن بودجه کافي براي چيزهايي که مي‌خواهيد باشيد.

کليد تغيير دکوراسيون دنبال کردن يک طرح خوب است. اگر ايده‌ي خوبي در نظر داريد، شروع کرده، اتاق رويايي و دلخواه خود را به زيبايي درست کنيد.


سبک
هنگام تغيير دکوراسيون، ابتدا بايد در مورد سبک کار تصميم‌گيري کنيد. آيا مي‌خواهيد دکوراسيون همان چيزي که دوست داريد، باشد يا جديد و متفاوت؟ مايليد دکور از چوب طبيعي باشد؟ يا مدرن؟ و يا آنتيک؟ با تصميم در مورد سبک کار به دنبال اجزايي باشيد که دکوراسيون را تکميل و ظاهري هماهنگ ايجاد کنند.


ايده

بعد از تصميم در مورد سبک کار به دنبال ايده گرفتن باشيد. ايده مي‌تواند يک موضوع خاص باشد.
اگر در ويلا تغيير دکور مي‌دهيد، به دنبال چيزهاي خاص باشيد. حتي در انتخاب وسايلي مانند روتختي، فرش و تابلو دقت کنيد تا مجموعه‌اي از چيزهاي مورد علاقه داشته باشيد.
راه ديگر براي گرفتن ايده، ورق زدن مجلات دکوراسيون و پيدا کردن طرح مورد علاقه است. انتخاب طرح خاص، شما را در انتخاب دکور، رنگ، مبلمان، کارهاي هنري و وسايل کمک کرده، در مسيري مشخص قرار مي‌دهد.


استفاده مجدد از وسايل
گرچه راحت‌شدن از دست وسايل قديمي و شروع با يک اتاق کاملا خالي راحت‌تر است اما بعضي مواقع بودجه فرد اجازه اين کار را نمي‌دهد. به مبلمان و وسايل قديمي نگاهي بيندازيد. ببينيد از کدام‌يک مي‌توانيد در اتاق جديد استفاده کنيد. شايد بعضي از صندلي‌ها قابل رنگ کردن باشند يا با تعويض قاب يک تابلوي هنري بتوان بار ديگر از آن استفاده کرد. مي‌توانيد پرده‌هاي کتان را رنگ کنيد و يا کاناپه سالم را با رومبلي جديد کاملا تغيير دهيد. بعضي وقت‌ها تغيير چيدمان مبل‌ها يا استفاده از اشياء قديمي به شکلي جديد تغييري رومانتيک و محسوس ايجاد مي‌کند. براي مثال مي‌توانيد از صندوق قديمي اتاق‌خواب به عنوان ميز قهوه‌خوري استفاده کنيد. يا کاربرد ميزهاي بلند، باريک و قديمي را تغيير دهيد.


نورپردازي
يکي از مهم‌ترين عوامل در تغيير دکوراسيون، نورپردازيست. با نور مناسب، حال‌وهواي خانه تنها با زدن يک کليد تغيير مي‌کند. به ميزان نور طبيعي و تاثير آن روي فضاي يک اتاق در طول روز دقت کنيد. جاهايي که نور کافي نيست را با چراغ جبران کنيد. به جاهايي که نياز به نور کافي هست مانند محل مطالعه، غذاخوردن و انجام کارهاي دقيق دقت نماييد. نور را براي زمان استراحت و سرگرمي تنظيم کنيد. از تنظيم‌کننده‌ها براي کنترل نور اتاق استفاده کنيد.


مرکز توجه
در هر اتاق، گوشه يا قسمتي را براي قرار دادن چيزهاي مورد علاقه خود اختصاص دهيد. آن‌ها را به صورت پراکنده پخش نکنيد. با هم بودن وسايل مانند مجموعه‌اي از کارهاي هنري خواهد بود و مرکز توجه قرار خواهد گرفت. براي ايجاد هماهنگي، آن‌ها را با هم روي قفسه يا ديوار قرار دهيد. اگر دوست داريد از عکس استفاده کنيد، آن‌ها را داخل قاب‌هاي يک رنگ و يک جنس قرار بگذاريد. سرويس چاي‌خوري قديمي مادربزرگ را روي قفسه گذاشته يا مجموعه کيف‌هاي صنايع دستي را به ديوار آويزان کنيد.