10 طرح برتر صرفه‌جویی در فضای خانه‌های کوچک

دکوراسيون منزل- جمعيت شهرنشين امروزه با نقل مکان به خانه‌هايي کوچکتر با معضل گراني اجاره خانه در شهرهاي بزرگ کنار مي‌آيند. در اين ميان طراحان نيز با طراحي لوازم خانگي که از هر سانتي‌متر فضا بيشترين استفاده را دارند به اين چالش پاسخ داده‌اند. در ادامه فهرستي از 10 طرح برتر در اين حوزه را به شما معرفي مي‌کنيم.

تخت‌خواب سقفي دکادريگز

اين تخت خواب طراحي شده توسط شرکت دکادريگز (Decadrages) را در زماني که احتياج نداريد مي‌توانيد روي سقف جمع کنيد. اين طراحي جديد اکنون جايگزين نسخه‌هايي مي‌شود که روي ديوار و به شکل کمد جمع مي‌شدند اما طرح جديد همان ميزان فضا را نيز از اتاق شما کم نمي‌کند.

قفسه زندگي تيل کونکر

اين طرح که توسط تيل کونکر (Till Konneker) طراح سوئيسي ارائه شده است براي آپارتمان‌هاي کوچک اما بلند کاربرد داشته و در آن کارکرد چند وسيله خانگي در يک تخت‌خواب دو نفره تلفيق شده است. اين طرح داراي فضاي انباري، فضاي کار، و حتي طبقه‌هايي براي کتاب و جايي براي قرار گرفتن تلويزيون است. همچنين جاي يک ميني بار و جالباسي نيز در آن تعبيه شده است.

مجموعه PS1 شرکت آيکيا

شرکت آيکيا در سال 2014 مجموعه لوازم خانگي خود را با تمرکز بر آپارتمان‌هاي کوچک طراحي کرد. بسياري از محصولات آن مجموعه داراي فضاهاي هوشمندانه‌اي به عنوان انباري بودند و با توجه به استقبال خوبي که از آنها شد، توليد و فروش آنها هنوز هم ادامه دارد.

راه پله قفسه‌اي شيما

استوديوي طراحي شيما (Schemaa) در پاريس با هدف استفاده بيشتر از فضاي آپارتمان‌هاي کوچک يک مجموعه چوبي را طراحي کرد که در آن راه پله داخلي خانه با مجموعه‌اي از قفسه‌هاي چوبي ترکيب شده است.

سيستم انبار دلت

جوردي ايرانزو (Jordi Iranzo) طراحي لوازم خانگي متوجه شده بود که بسياري از طرح‌هايي که به عنوان انباري براي آپارتمان‌هاي کوچک معرفي مي‌شوند، يک نکته را ناديده گرفته‌اند و آن استفاده از فضاي سقف براي اين منظور است. همين ايده او را به سمت طراحي سيستم انباري دالت رساند.

مکعب ناهو ماتسونو

اين معکب چوبي طراحي شده توسط ناهو ماتسونو (Naho Matsuno) در ابعاد 35 سانتي‌متر طراحي شده و وقتي از هم جدا شود به شش چهارپايه تبديل مي‌شود که آن را به روشي مقرون به صرفه از نظر فضا براي پنهان کردن صندلي‌هاي اضافي از ديد ميهمانان تبديل مي‌کند.

آينه کاشکاش کلون

اگر به آينه‌هاي ايستاده علاقه داريد اما جايي براي نگهداري‌شان نداريد، مي‌توانيد اين طرح کاشکاش کلون (Kaschkasch Cologne) آلماني را به زيبايي در يکي از گوشه‌هاي بدون استفاده اتاق قرار دهيد. چارچوب اين آينه را مي‌توانيد براي آويزان کردن لباس نيز مورد استفاده قرار دهيد.

صندلي اسلين

خانه‌هاي کوچک معمولا براي صندلي‌هاي راحتي بزرگ جا ندارند و به همين دليل بود که استوديوي طراحي نوت ابعاد نسخه معمولي صندلي‌هاي خود را کاهش داده و مدلي جديد را براي فضاهاي کوچک طراحي کرد. اين صندلي کوچک توسط استوديوي نوت و براي توليد شرکت فوجيا (Fogia) طراحي شده است.

کاناپه دورم

سلژ نسدال (Silje Nesdal) طراح نروژي به عنوان پروژه کارشناسي ارشد خود در رشته طراحي با موضع تحقيق روي فضاهاي زندگي کوچک و آپارتمان‌هاي محدود، طرح يکي از تختخواب‌هاي معمولي را به يک کاناپه متفاوت تبديل کرده است.

از ناکجا

اين کتابخانه که تعداد قفسه‌هاي محدودي دارد با نام «از ناکجا» توسط اورلا رينولدز(Orla Reynolds) براي آپارتمان‌ها کوچک طراحي شده است و نکته جالب آن قرار گرفتن مجموعه‌اي کامل از ميز و صندلي‌هاي رنگي در ميان قفسه‌هاي آن است که به بزرگتر شدن فضا در زمان عدم استفاده از ميز و صندلي کمک مي‌کند.

مترجم: علي جعفري

www.dabi.ir/nt