7 گام تا زیباتر کردن آشپزخانه

جالب است بدانيد که يکي از رازهاي مهم داشتن دکوراسيوني مطلوب در تمامي محيط خانه، توجه به آشپزخانه و رسيدگي مداوم به مرتب بودن آن است. در ادامه اين مطلب، قصد داريم نحوه سر و سامان دادن به دکوراسيون اين قسمت مهم از منازل را در هفت مرحله شرح دهيم.

گام اول: نظافت و سازماندهي تجهيزات آشپزخانه
در مرحله اول، بدون توجه به سطوح و کابينت‌ها، تنها به رسيدگي و نظافت تجهيزاتي از قبيل يخچال، اجاق گاز، مايکروفر و ... بپردازيد. براي نظافت يخچال و فريزر، طبقه به طبقه مواد غذايي را بيرون بياوريد و آن‌ها را بررسي کنيد. موادي که تاريخ مصرفشان گذشته است را دور بريزيد. پس از جدا کردن و ساماندهي موادي که بايد به يخچال و فريزر برگردند، فضاي داخلي آن‌ها را طبقه به طبقه تميز کنيد و سپس مواد را کاملاً منظم و مرتب سر جاي خود بچينيد.

گام دوم: بررسي و سازماندهي فضاي داخلي کابينت‌ها
اين مرحله، يکي از مهم‌ترين اقدامات براي داشتن آشپزخانه‌اي مرتب محسوب مي‌شود. وضعيت اشيا و عناصر داخل کابينت‌ها و کشوها را دقيقاً بررسي و اجناس مورد نياز را دسته‌بندي و سازماندهي کنيد. اشيا و لوازم بدون استفاده را که مي‌دانيد در آينده نزديک از آن‌ها استفاده نمي‌کنيد از آشپزخانه خارج کنيد. در غير اين صورت، حداقل اشيا و لوازمي را که حداکثر سالي يک يا 2 بار از آن‌ها استفاده مي‌کنيد، در قسمت‌هاي عقب آشپزخانه قرار دهيد تا دست و پاگير نشوند.

گام سوم: نظافت سينک دست‌شويي و سطل زباله
اگر راه آب سينکتان تا حدودي گرفته شده است، سرکه سفيد را داخل و دور تا دور آن بريزيد و 10 دقيقه صبر کنيد. سپس مقداري آب جوش روي سينک و راه خروج آب بريزيد. ريختن آب جوش باعث مي‌شود علاوه بر تميز و درخشنده‌تر شدن سينک، چربي‌هاي احتمالي هم زدوده شود. در ضمن، دور تا دور سينک و جدارهاي شير آب را با شوينده‌هاي مناسب جرم‌گيري کنيد و شست‌وشو دهيد تا کاملاً براق و درخشان شود. همچنين سطل زباله را با محلول جوش شيرين و سرکه بشوييد و ضدعفوني کنيد. سپس بگذاريد در فضاي باز تا حد امکان در جريان هواي آزاد، خشک شود.
حقيقت اين است که محيط آشپزخانه نبايد صرفاً يک محيط کاري و خشک باشد، بلکه بايد از بودن در فضاي آن لذت برد. اگر به اندازه کافي جا داريد، نيمکت يا نشيمن کوسن‌دار و نرمي تدارک ببينيد تا گاهي بتوانيد روي آن بنشينيد و يک چاي دلچسب بنوشيد و البته همزمان از غذاي روي اجاق گاز غفلت نکنيد.
گام چهارم: نظافت سطوح و طبقات کابينت‌ها
اشيا و لوازم روي سطوح کابينت‌ها را برداريد و طبقات کابينت‌ها را از وسايل خالي کنيد. صرفاً زماني که اين سطوح و طبقات خالي است، به نظافت اساسي آن‌ها بپردازيد. سپس اشيا و لوازم ذکر شده را بررسي و در صورت نياز بشوييد و تميز کنيد. بعد از اين کار، سطوح و داخل طبقات کابينت‌ها را با دستمال و شوينده مناسب تميز کنيد. در پايان و بعد از حذف وسايل غير کاربردي، دوباره وسايل را در طبقات مختلف کابينت و روي کابينت‌ها بچينيد.

گام پنجم: نظافت ديوار، پنجره و کف آشپزخانه
پرده و قاليچه‌هاي موجود در آشپزخانه را خارج کنيد. نظافت ديوارها را از بالا به سمت پايين شروع کنيد. کنج‌هاي سقف، شيشه و فريم پنجره‌ها را تميز و درخشان کنيد. ديوارپوش و کف آشپزخانه را به خوبي تميز کنيد. سپس پرده‌ها و قاليچه‌ها را بشوييد و بعد از خشک شدن به جاي اصليشان در آشپزخانه برگردانيد.

دکوراسيون آشپزخانه
گام ششم: دوست داشتني کردن فضاي آشپزخانه
حقيقت اين است که محيط آشپزخانه نبايد صرفاً يک محيط کاري و خشک باشد، بلکه بايد از بودن در فضاي آن لذت برد؛ بنابر اين بهتر است به توصيه‌هايي که در ادامه گفته مي‌شود، توجه داشته باشيد. اگر به اندازه کافي جا داريد، نيمکت يا نشيمن کوسن‌دار و نرمي تدارک ببينيد تا گاهي بتوانيد روي آن بنشينيد و يک چاي دلچسب بنوشيد و البته همزمان از غذاي روي اجاق گاز غفلت نکنيد. همچنين با قرار دادن يک وسيله مورد علاقه و دوست داشتني، به طور مثال يک قاب عکس خاطره‌انگيز، مي‌توانيد فضاي محيط را تحت تأثير قرار دهيد و آن را لطيف و جذاب سازيد.

گام هفتم: مراقبت براي حفظ شرايط ايده‌آل حاصل شده
با انجام مراحل ذکر شده، در حال حاضر، شما يک آشپزخانه ايده‌آل و مرتب داريد؛ پس مهم‌ترين مسئوليت شما حفظ شرايط به وجود آمده است. براي دستيابي به اين امر، از اين پس به صورت روزانه يک سري اقدامات ساده انجام دهيد تا شرايط مناسب حاصل شده را براي چندين ماه حفظ کنيد و از داشتن يک آشپزخانه مرتب و تميز لذت ببريد. به ياد داشته باشيد از اين منظم بودن آشپزخانه‌تان احساس خوبي را درک خواهيد کرد، به شرط اين که هر چيزي را بعد از استفاده در صورت نياز تميز کنيد و سر جايش قرار دهيد. همچنين هر لکه‌اي را به محض به وجود آمدن پاک کنيد و در پايان هر روز يک جمع و جور مختصري انجام دهيد و مرتب کردن‌هايتان را به روزهاي بعد موکول نکنيد.