اصول دکوراسیون خاص مستاجرها

به موجب اين قرارداد مستاجر ملزم مي شود که به تمامي تعهداتي که در ذيل ذکر شده است مقيد باشد. . .» در همه قراردادهاي امروزي بين صاحبخانه ها و مستاجرها اين جمله کذايي را مي توان پيدا کرد؛ جمله اي خاص که شرح تعهدات و بايدها و نبايدهاي اجاره نشين ها را در قبال مالک خانه مي رساند؛ قراردادهايي که براي محکم کاري رابطه اين دو گروه با هم بسته مي شود.
اما مگر جايي از اين قرارداد آمده که مستاجر حق شيک بودن ندارد؟ هيچ قراردادي هر قدر سخت و محکم نمي تواند حق سليقه به خرج دادن مستاجر در خانه اي که مال او نيست را بگيرد. پس اگر در فصل نقل و انتقال خانه پاي امضاي يکي از اين قراردادها نشستيد از هيچي نترسيد. ما راه هاي زيباتر کردن خانه اي را که فقط سندش به نام شما نيست، نشان تان مي دهيم!

گل ها را يادتان بماند
تا جايي که مي توانيد سراغ گل و گياه برويد. گل هاي آپارتماني خيلي اوقات مي توانند کم و کاستي هر خانه اي را رفع کنند. البته بايد اهلش باشيد چرا که يک گلدان پلاسيده خيلي حال و هواي خانه را افسرده تر از قبل مي کند. بنابراين اگر زياد اهل گل نيستيد لازم نيست از گلدان هاي حرفه اي استفاده کنيد. کاکتوس ها و گل هاي گوشتي يا بنفشه آفريقايي زحمت زيادي ندارند و در هر آپارتماني جواب مي دهند. جا دادن يکي، دو تا از اين گلدان ها روي طاقچه ها يا ميزهاي کنار مبل ها خانه را از داشتن هر دکوراسيون منزل خاصي بي نياز مي کند.

مغلوب رنگ سفيد نشويد
خيلي از صاحبخانه ها قبل از اينکه خانه را تحويل مستاجرشان بدهند در و ديوار ش را به ساده ترين شکل ممکن و با دم دستي ترين رنگ و طرحي که توي بازار هست، رنگ مي کنند. اين وسط مستاجر بينوا حق دخالت در رنگ ديوار را نخواهد داشت. اگر زماني يکي از اين خانه هاي يکدست سفيد رنگ شده حاضر و آماده را کرايه کرديد هيچ نگران نباشيد. هميشه لازم نيست براي داشتن خانه اي رنگي سراغ ديوارها برويد. شما مي توانيد اين بار دنبال رنگ زدن يکي از اسباب خانه باشيد. اينجا که ديگر صاحبخانه نمي تواند دخالت کند. رنگ زدن يک قطعه بزرگ در خانه مانند يک ميز، عوض کردن پارچه مبل ها با رنگ هاي خاص و. . . مي تواند خيلي راحت مشکل را براي هميشه حل کند.

با جرات ميخ بکوبيد
اصلا از اينکه ديوارهاي خانه را سوراخ کنيد نگران نباشيد. ديگر دوره صاحبخانه هايي که قبل از تحويل خانه سوراخ و سنبه ها را براي پيدا کردن يک خرابي احتمالي مي گشتند گذشته است. اين روزها ديگر مي توان به راحتي هر قدر که خواستيد به ديوارها ميخ بکوبيد. اگر هم اين دسته صاحبخانه هاي بهانه گير هنوز هستند، باز هم جاي نگراني نيست. حساب کردن خسارت هاي احتمالي براي چسباندن تابلوهاي هنري به داشتن ديواري خالي و بي روح در يک خانه اجاره اي مي ارزد. نقاشي، پوستر، عکس، نقشه، آينه و. . . را به ديوارها آويزان کنيد. اين وسط اگر تابلويي داريد که با فضاي خانه هماهنگي ندارد، مي توانيد به عوض کردن قاب آن فکر کنيد. بهترين روش براي نصب کردن تابلو در خانه هاي اجاره اي چسباندن گروهي آنهاست. اين طوري شايد نقص ديوارها از مستاجر قبلي هم کمتر به چشم بخورد.

با کاغذ ديواري غمي نداريد
اين روزها دنياي کاغذ ديواري ها زير و رو شده است. کافي است فقط يک نصف روز در راسته فروشندگان ديوار پوش ها قدم بزنيد تا با دنياي تازه آنها آشنا شويد. به خصوص حضور تازه کاغذ ديواري هاي موقتي که چند وقتي است خيال خيلي از مستاجرها را از بابت هزينه و. . . راحت کرده. اين کاغذ ديواري ها که چاپ ديجيتال دارند با هر طرح و رنگي که خودتان بخواهيد چاپ مي شوند و به راحتي هم قابل انتقال به خانه ديگري هستند. قيمت بالايي هم ندارند اما اگر باز هم دلتان زياد با اين کاغذديواري هاي جديد صاف نمي شود مي توانيد سراغ ارزان ترين کاغذ ديواري هاي بازار برويد. غير از اينکه جنس کاغذها در قيمت شان تاثير دارد، خيلي وقت ها طرح و نقشه هاي جديدتر هم در قيمت ها دست دارند. انتخاب مدلي قديمي تر يا حتي ساده با جنسي ساده مي تواند کارساز باشد. يکي، دو سال که ديگر اين حرف ها را ندارد. ضمن اينکه مي توانيد کوچک ترين ديوار خانه را فقط با يک طرح خاص کاغذ ديواري کنيد.

لوسترهاي خودتان را ببريد
اصلا لازم نيست که لوسترهاي اجباري صاحبخانه را تحمل کنيد. چراغ ها بهترين وسيله هايي هستند که مي شود آنها را در هر فضايي استفاده کرد. فقط کافي است که چراغ را متناسب با فضايي که هر سال اجاره مي کنيد در نظر بگيريد. يک لوستر خيلي بزرگ ممکن است در خانه اي که اتاق نشيمن کوچکي دارد مناسب به نظر نرسد؛ براي همين يک دست لوستر ساده و البته دلخواه را انتخاب و در خانه اجاره اي تان نصب کنيد. فقط يادتان باشد لوسترهاي صاحبخانه را کناري بگذاريد که سر وقت بتوانيد تحويلش دهيد. اگر هم نور خانه کمتر از نيازتان است مي توانيد به منابع نوري ديگر به غير از لوستر فکر کنيد؛ مانند آباژورهاي روميزي يا زميني.

فکر کنيد خانه خودتان است
خيلي از مستاجرها يک جمله خاص دارند؛«انشاءالله خانه که خريديم يک دست مبل خوب هم مي خريم.» اين يعني آنهايي که اجاره نشين هستند هنوز به داشتن خانه اي براي خودشان عادت ندارند. اما واقعيت اين است که تملک خانه نبايد در انتخاب شما براي داشتن بهترين اسبابي که دوست داريد دخيل باشد. مستاجرها عادت دارند ساده ترين اشيايي را که به آن هيچ علاقه اي ندارند به خانه بياورند؛ فقط به اين بهانه که در اسباب کشي مداوم هستند و معلوم نيست خانه بعدي شان چه شکلي باشد. درست است؛ شايد داشتن يک کتابخانه بزرگ يا مبل هاي کامل و ناهارخوري براي يک خانه اجاره اي مناسب نباشد اما دليلي ندارد که شما دست از خريد مبل با کيفيت بهتر و زيباتر بکشيد. بدترين دشمن يک دکوراسيون خوب به کار بردن وسايل ارزان و دم دستي براي پر کردن فضاست. يادتان بماند براي نداشتن فضا مي شود برنامه داشت!

فرش هاي کوچک انتخاب کنيد
خانه اي پوشيده شده از فرش. خيلي از مردم امروزي با اين قضيه مشکل دارند. اما داستان اين است که يک خانه پوشيده از فرش خيلي بهتر از خانه اي با پارکت هاي خراب يا سراميک هاي شکسته و با رگه هاي سياه است. روي هم رفته قالي ها و فرش ها مي توانند با رنگ و طرح هاي خاص شان به خانه هاي اجاره اي نماي خوبي بدهند. پس حتي اگر کفپوش هاي خانه هم درست و حسابي بودند باز هم از معجزه فرش ها غافل نشويد. فقط بايد به فکر قالي هاي کوچک باشيد و تقريبا فرش هاي بزرگ تر از ? مترمربع را بي خيال شويد. فرش هاي کوچک و قالي ها به راحتي در هر خانه اي جا مي گيرند.

با آينه ها فضا را دوبرابر کنيد
از معجزه آينه هاي قدي در خانه هاي اجاره اي غافل نشويد. هر قدر در خانه هاي اجاره اي از آينه بيشتر استفاده کنيد آن وقت ديگر مشکل نور و بازتاب رنگ ها را نخواهيد داشت. سعي کنيد هميشه يک آينه بزرگ در قسمتي از خانه نصب کنيد يا يک آينه قدي در محلي مناسب از خانه قرار بدهيد. آينه ها بيشتر در خانه هاي باريک به درد مي خورند. پس اگر مي خواهيد خانه تان را کمي بزرگ تر کنيد نيازي نيست سراغ خريد وسيله خاصي برويد. آينه وسيله اي است که در هر خانه اي کاربرد دارد حتي اگر مجبور باشيد آن را در اتاق خواب تان جا بدهيد.

در انتخاب رنگ محتاط باشيد
درست است که رنگ ها مي توانند خانه را از نظر شادابي دکوراسيون زير و رو کنند اما بايد اين محدوديت را هم در نظر داشته باشيد که شما يک مستاجر هستيد و ممکن است يک دفعه وارد فضاي خاصي شويد که ديگر داشتن وسايل رنگي زياد براي تان خوشايند نباشد. بيشتر خانه هاي اجاره اي ديوارهاي سفيد يا استخواني دارند اما اگر روزي وارد خانه اي شديد که ديوارهاي قرمز يا آبي داشت آن وقت تکليف چيست؟ براي اينکه به اين مشکل بر نخوريد بهتر است صندلي ها و کاناپه ها را در طيف رنگ هاي خنثي مانند طوسي، سفيد، بژ، شکلاتي و. . . انتخاب کنيد. اين رنگ مبل ها را مي توان به راحتي با چند کوسن رنگي شاداب کرد اما براي غير آن شايد کمي با مشکل مواجه شويد.

سبک خودتان را داشته باشيد
نگذاريد هيچ عاملي در سبک دکوراسيوني که انتخاب کرده و سال ها به دنبالش بوده ايد تاثير داشته باشد. اما هنوز معلوم نيست که شما به چه خانه اي در نهايت مي رسيد؛ خانه اي قديمي يا نوساز و مدرن. مساله شرايط شماست. فقط نبايد اجازه بدهيد که اين مساله روي سبک دلخواه تان تاثير بگذارد. اگر ايده شما کلاسيک است يا روستيک بايد در يک خانه نوساز هم اين سبک را داشته باشيد و برعکس اگر سبک مدرن را دوست داريد بايد در يک خانه قديمي کلنگي هم اين ايده را پياده کنيد. خانه ها تغيير مي کنند اما شما نه. مهم ترين کاري که بايد در اين ميان انجام بدهيد تهيه خرده ريزهاي خاص، متناسب با سبک دکوراسيون تان است. اين خرده ريزها مي توانند هر خانه اي را زير و رو کنند و البته به راحتي هم قابل حمل هستند.

پرده ها را مجلل انتخاب کنيد
بزرگ ترين اشتباه مستاجرها بها ندادن به پرده هاست. بهانه شان هم اين است که معلوم نيست سال بعد خانه مان چه جور پنجره اي داشته باشد. شکل و شمايل پنجره خانه تان معلوم نيست اما سبک و سليقه شما که تغيير نمي کند. هيچ عنصري مانند پرده نمي تواند در زيبايي خانه تاثير داشته باشد. بنابراين سعي نکنيد فقط با يک پرده ساده عيب و ايرادهاي پنجره ها يا منظره پشت شان را بپوشانيد. شما هر پرده اي که متناسب با سليقه تان است را انتخاب کنيد و فکر سال بعد و خانه بعد نباشيد. اين کوچک ترين کاري است که يک مستاجر مي تواند براي بهتر شدن حال و هواي اجاره نشيني اش بکند.

از طاقچه غافل نباشيد
از وسايل دو منظوره بيشتر استفاده کنيد. اگر در حال انتقال به خانه اي کوچک هستيد و دست و بال تان هم در اضافه کردن کمدها يا کابينت ها بسته است مي توانيد به دنبال وسايلي باشيد که هم مساله ذخيره سازي وسايل اضافه خانه را حل کند هم اينکه جنبه دکوري و تزييني داشته باشد. مانند اضافه کردن طاقچه ها در آشپزخانه که با نماي باز ظرف هاي سراميکي به زيبايي خانه کمک مي کنند. انتخاب يک کنسول ساده براي ظرف ها در کنار اتاق نشيمن هم ساده ترين روش ممکن است؛ هم ظرف هاي اضافه سر و سامان مي گيرند و هم دکوري هاي خانه رويش جا خوش مي کنند. طاقچه ها هميشه در کنج اتاق ها بهترين يار مستاجرها هستند.
منبع: پرشين پرشيا