همه آنچه باید درباره اسباب کشی بدانید

فصل تابستان و شروع جابه جايي هاست. جايي خواندم که انگليسي ها مي گويند سه بار اسباب کشي کردن به اندازه يک آتش سوزي به شما ضرر مي رساند؛ حتي تصور اسباب کشي هم ممکن است من و شما را به وحشت بيندازد. بعد از مرحله پراسترس و خسته کننده يافتن خانه جديد نوبت به هم ريختگي و آشفتگي هنگام بسته بندي اقلام ريز و درشت مي رسد که از آن گريزي نيست ولي مي توانيم با رعايت برخي نکات اين ترس و وحشت را به خاطره اي به يادماندني و يک اسباب کشي بدون دردسر تبديل کنيم. همراهان هميشگي، پيشنهاد مي کنم اين موارد را با ما مرور کنيد.

انتخاب شرکت حمل و نقل
شرکت حمل و نقل مورد نظرتان را با توجه به توصيه نزديکان يا از طريق آگهي روزنامه مي توانيد بيابيد. برخي از شرکت هاي حمل و نقل خودشان مسئوليت بسته بندي وسايل را نيز بر عهده مي گيرند و شما از اين بابت آسوده خواهيد بود؛ البته از قبل روي هزينه بسته بندي با آنها به توافق برسيد تا در آخر به مشکل برنخوريد. اتوبار

برنامه ريزي
براي اينکه در روزهاي اسباب کشي سردرگم نشويد، بهتر است فهرستي از تمام کارهايي که بايد انجام دهيد و وسايلي که بايد جمع و جور کنيد، تهيه کنيد. شما مي توانيد يک برنامه زمان بندي براي بسته بندي کردن وسايل هم تدارک ببينيد که مطابق آن وسايل تان را جمع و جور کنيد و تمام فشار کاري را در يک روز متحمل نشويد؛ البته سعي کنيد اين کار نفس گير را بين اعضاي خانواده تقسيم کنيد و از آنها بخواهيد هر روز مقداري از وسايل را بسته بندي کنند.

تهيه لوازم براي بسته بندي
اگر شما هم جزو افرادي هستيد که فکر مي کنيد هيچ کس به اندازه خودتان براي وسايل خانه تان ارزش قائل نيست و دل نمي سوزاند، بهتر است بسته بندي را خودتان انجام دهيد. در اين صورت براي بسته بندي به اقلام زير نياز خواهيد داشت
کارتن هاي ضخيم که بهتر است در تعداد بالا و سالم تهيه شوند تا حمل و نقل هم در زمان کمتر و هم با هزينه کمتري انجام شود.

چسب نواري پهن و طناب براي بسته بندي ايمن کارتن ها
ماژيک براي نوشتن محتويات روي کارتن ها
جمع آوري وسايل و تفکيک آنها
جمع آوري درست اقلام خرده ريز يکي از مهم ترين راهکارهاي انجام يک اسباب کشي بي دردسر است. براي اين کار ابتدا وسايلي را که مدت هاست از آنها استفاده نکرده ايد، جدا کنيد. بهتر است اينگونه وسايل را به افراد نيازمند ببخشيد.
بعد از پشت سر گذاشتن اين مرحله با در نظر گرفتن تحمل کارتن ها وسايل مرتبط با هم و وسايل هر اتاق را در کنار هم بسته بندي کنيد تا هنگام باز کردن بسته ها در خانه جديد بتوانيد سريع و راحت تر آنها را بچينيد. حتما به منظور جلوگيري از ايجاد هرگونه صدمه اي براي وسايل شکستني از روزنامه هاي باطله يا پلاستيک هاي حباب دار در اين مرحله استفاده کنيد.

نوشتن روي کارتن ها
بعد از اتمام جمع آوري وسايل با ماژيک فهرست وسايل و اينکه متعلق به کدام قسمت منزل هستند را روي کارتن مرقوم کنيد. به اين ترتيب هر يک از جعبه ها به محض انتقال به مکان جديد، در محل خود قرار مي گيرند. در صورتي که اجناس داخل کارتن شکستني بود با ماژيک قرمز، کلمه شکستني را روي آن بنويسيد تا هنگام حمل آنها احتياط بيشتري صورت بگيرد.

جابه جايي مدارک و اشياي گرانقيمت
براي اينکه در زمان جابه جايي و بعد از آن به مشکل برنخوريد، بهتر است سوابق تحصيلي مدرسه، سندها، شناسنامه ها، مدارک پزشکي و کل مدارک مهم تان را منظم و آنها را از قبل جمع آوري کنيد. همين طور وسايلي مثل طلا و جواهر را مانند مدارک بايد خودتان حمل کنيد. به هيچ وجه اين وسايل را در کارتن ها بسته بندي نکنيد و حتما آنها را قبل از اسباب کشي به منزل يکي از نزديکان تان برده تا پروسه اسباب کشي به پايان برسد.

وسايلي که اتصالات خاصي دارند
بعضي از وسايل مانند قاب ها يا آينه ها با پيچ يا وسايل خاصي آويزان شده اند که هنگام جابه جايي ممکن است اتصالات کنده شوند يا در اين ميان گم شوند؛ بنابرين قبلا آنها را جدا کنيد و داخل کيسه نايلوني بسته بندي کرده و روي وسيله بچسبانيد يا جداگانه با برچسبي که روي آن اسم وسيله را نوشته ايد، بسته بندي کنيد.

جابه جايي وسايل بزرگ و حساس
وسايل بزرگ تر مثل يخچال و گاز يا لوازم صوتي و تصويري را حتما در داخل جعبه هاي خودشان قرار دهيد تا بر اثر جابه جايي آسيب نبينند. مبلمان به ويژه آنها که روشن تر هستند را با پارچه هاي بزرگ بپوشانيد يا از شرکت حمل و نقل براي بسته بندي شان کمک بگيريد؛ البته خوب است بدانيد براي بسته بندي اين وسايل مبلغ جداگانه اي دريافت مي کنند. تا حد امکان اينگونه وسايل را بدون بسته بندي و پوشش مناسب جابه جا نکنيد چون خسارت نهايي غير قابل جبران خواهد بود.

سازماندهي مواد غذايي
چند روز قبل از اسباب کشي شروع به مصرف غذاهاي فريزر کنيد و تا جايي که مي توانيد مواد غذايي جديد نخريد. يخچال و فريزرتان را تخليه کرده و آنها را در صورت لزوم يخ زدايي و تميز کنيد. در مورد تغذيه در زمان اسباب کشي هم مي توانيد از نزديکان تان که مايل هستند به شما کمک کنند بخواهيد براي تان غذا تهيه کنند؛ زيرا روز اسباب کشي هم خسته ايد و هم وسايل تان توي کارتن و بسته بندي است و نمي توانيد به راحتي غذا درست کنيد.


روز موعود چه کنيم؟
قبل از اسباب کشي يک مسير خوب براي روز اسباب کشي انتخاب کنيد تا خاور راحت بتواند از آن مسير بيايد. همچنين براي بارگيري و تخليه جاي پارک فراهم کنيد. براي اين منظور مي توانيد با پارک کردن ماشين شخصي خود و نزديکان تان به اندازه دو ماشين سواري جا نگه داريد تا هنگام بارگيري و تخليه به مشکل برنخوريد. بهتر است ساعات اوليه روز را به جابه جايي اختصاص دهيد. در ضمن کودک خود را نزد بستگان تان بگذاريد تا بتوانيد به راحتي اوضاع را کنترل کنيد. اميدواريم نکات بالا کمک کند بتوانيد تجربه دلچسبي از جابه جايي داشته باشيد. به اين فکر کنيد که همه اينها يک تنوع بزرگ است و شما بايد از آن نهايت لذت را ببريد.