اصول دکوراسیون حمام

دکوراسيون داخلي- حمام يکي از مهم ترين عناصر معماري هر خانه اي است . در گذشته حمام نه فقط محلي براي استحمام ، بلکه جايي براي انبار کردن لوازم و وسايل کهنه بود . اين روزها ديگر حمام محل آرايش و پيرايش جسم و روح تلقي مي شود . حتي گاهي استراحت فردي از همين نقطه شروع مي شود .بعضي از حمام هاي امروزي کاربري هاي تجملي و رفاهي زيادي نيز دارند : استخرهاي کوچک ، سونا و جکوزي براي تفريح و سلامت اعضاي خانواده در اين فضا قرار داده مي شود . بعضي ديگر از حمام هاي امروزي که در آپارتمان هاي کوچک وجود دارند ، از ابعاد کوچک تري برخوردارند . کاربري اين دسته از حمام ها براي رفع خستگي روزانه و سلامت و پاکيزگي جسم هستند . مهم نيست که ابعاد حمام شما بزرگ يا کوچک است بلکه مهم اين است که از اين فضا بهترين استفاده را براي آرامش جسم و روح خود به عمل آوريد .

عناصر مهمي که در خلق يک حمام زيبا و بي نقص وجود داردعبارت است از : کفپوش مناسب ، پوشش ديواري ، استفاده از هواکشي با قدرت مناسب براي تخليه ي بخار ، کابينت هايي براي قرار دادن حوله و ديگر لوازم جانبي ، انواع بافت ها و رنگ ها. با انتخابي صحيح از تمامي اين مجموعه به فضاي دلخواه که آرامش شما را برقرار کند دست مي يابيد .

به هنگام انتخاب کفپوش مناسب براي حمام نکاتي مانند کيفيت ، سايز ، رنگ ، الگو ، طرح و بافت را بايد در نظر داشته باشيد . بهترين انتخاب زماني صورت مي گيرد که قسمتي از کف حمام را که بسيار توي چشم است با آن کفپوش مورد علاقه دکور کنيد ( يعني در ابتدا آن را نصب نکنيد ) سپس اگر نوع ، طرح و رنگ را پسنديديد ، آن را براي نصب در کل حمام انتخاب کنيد .تنها بايک امتحان کوچک اين امکان براي شما به وجود مي آيد که از انتخابي که کرديد ، ناراضي و پشيمان نشويد .از بهترين گزينه هاي انتخابي براي کفپوش حمام ، سراميک است . چرا که به راحتي تميز مي شود ، در برابر آب مقاوم و از لحاظ طرح و رنگ هم بسيار متنوع است .استفاده از سراميک هاي شيار دار در اطراف وان بسيار توصيه مي شود چرا که به هنگام خيس بودن کف حمام اين دسته از سراميک ها امنيت بالاتري را فراهم مي کنند ، يعني ميزان سر خوردگي را کمتر مي کنند .بهتر است براي داشتن حمامي با ايمني بالا ، در اطراف وان و زير سينک روشويي از کفپوش هاي دو لايه حاوي لاتکس استفاده کنيد . اين کفپوش ها توسط لاتکس زيرين به کف حمام نصب مي شود و لايه ي بيروني که داراي بافت ناهموار است ميزان سر خوردگي را کاهش مي دهد .با رعايت اين چند نکته مي توانيد شاهد آن باشيد که ميزان آسيب ديدگي در حمام به صورت چشمگيري کاهش پيدا مي کند .در حمام هايي که کف آن شيب زيادي دارد بهتر است موزائيک هايي با سايز کوچک نصب کنيد تا هم شيب کمتر به نظر رسد و هم شکستگي و آسيب ديدگي در بين موزائيک ها به وجود نيايد .مي توانيد رديف يا رديف هايي از اين موزائيک ها را طرحدار انتخاب کنيد تا دکور حمام شما داراي بافت و رنگ باشد . بهتر است اين رديف ها رنگي متضاد و متفاوت نسبت به رنگ زمينه داشته باشد . اگر کفپوش از سراميک هاي سفيد و روشن پوشيده شده است بهتر است رنگ قرمز ، زرد و آبي را براي رديف ها انتخاب کنيد . توجه داشته باشيد که رنگ زمينه اگر سفيد باشد ، حمام را به فضايي نوراني و وسيع مبدل مي سازد .
در سبک ويکتورين استفاده از سراميک هاي طرح دار و گلدار بسيار رايج است . استفاده از سراميک هايي با طرح گل مي تواند فضايي آرام بخش و شاعرانه خلق کند . در اين سبک معمولا از رنگ هاي آبي روشن ، سبز روشن و صورتي کمرنگ استفاده مي شود .
در سبک مدرن استفاده از سراميک هايي به رنگ سفيد و با ادغامي از رنگ هاي تند و گرم بسيار رايج است . رنگ سراميک براي آرامش بخشيدن به شما و برقراري محيطي سرشار از انرژي بسيار مهم است .پس بهتر است رنگي را انتخاب کنيد که هم روشن باشد و هم با روحيات شما و اعضاي خانواده سازگاري داشته باشد . استفاده از رنگ هاي مورد علاقه در حمام باعث مي شود که علاوه بر آرامش بخشيدن به شما روزي تازه و پر انرژي را شروع کنيد . اگر سبک هاي شلوغ را مي پسنديد از رنگ هاي هلويي و زرد درخشان استفاده کنيد . اين رنگ ها فضا را شلوغ تر و پر اثاثيه تر نمايان مي کنند . اگر مي خواهيد که حمام شما بزرگ تر از آنچه هست نمايان شود بهتر است از رنگ هاي طبيعي براي سراميک ها استفاده کنيد . بهترين توصيه ي دکوراتورها استفاده از سراميک هايي به رنگ سفيد و بژ و گاهي زرد و کرم بسيار روشن است که به خوبي نور را منعکس مي کند و فضا را بزرگ تر جلوه مي دهد .


اگر حمامي بزرگ و عريض داريد بهتر است از رنگ هاي تيره استفاده کنيد تا کوچک تر و گرم تر به نظر برسد . استفاده از لوازم جانبي مانند تابلوهاي تزئيني و دکورهاي چوبي در اين حمام ها باعث مي شود که فضا کوچک تر و گرم تر جلوه کند . استفاده از حوله هاي طرحدار و پوشش ديواري نقش دار ، محيط حمام را به جايي دنج و گرم تبديل مي سازد .

استفاده از آينه در هر مکاني باعث نوراني شدن و بزرگ جلوه داده شدن آن فضا مي شود بنابراين استفاده از آينه در حمام بسيار توصيه مي شود و همچنين باعث تميزتر جلوه دادن اين فضا مي شود .بنا بر سبک دکور حمام مي توانيد انواع آينه را هماهنگ با آن سبک انتخاب کنيد . براي مثال اگر کف حمام سراميک است و سبک مدرن دارد بهتر است از آينه هاي مدرن که دور آن ها قاب فلزي به رنگ استيل و برنز است استفاده کنيد . اگر کفپوش حمام به رنگ چوب است و کابينت هاي استفاده شده در آن از نوع چوبي هستند بهتر است آينه اي را انتخاب کنيد که قاب چوبي داشته باشد تا سبکي هماهنگ را خلق کند . در نظر داشته باشيد که استفاده از کابينت هاي چوبي آن هم به رنگ تيره حس القاي گرماي حمام را بيشتر مي کند .
منبع: بيتوته