انواع کانتینر

اگرچه تعداد انواع کانتينرها زياد است و بر مبناي کاربرد، جنس، و… طبقه بندي مي شوند اما تعدادي از اين انواع را ذکر مي کنيم:
?-کانتينرهاي سرباز(Open Top) که معمولا روي آنها توسط يک پارچه برزنتي پوشانده مي شود و براي حمل کالاهايي با ارتفاع بيشتر از استاندارد استفاده مي شود.
?-تانکري(Tanktainer) از يک تانکر که درون يک چارچوب از کانتينرهاي استاندارد ثابت شده است ساخته شده است و براي حمل مايعات بکار مي رود.
?-يخچالي
?-Swap body نوعي از کانتينرهاي استاندارد که معمولا بسيار سبک ساخته مي شوند بطوريکه امکان چيدن روي هم ميسر شود يا بتواند از بالا آنها را بلند کرد. برخلاف بيشتر کانتينرهاي فراگير در کشتيراني جهاني.

اين کانتينرها با موادي کمتر و يا داراي وزن کمتري ساخته مي شوند بنابراين باعث صرفه جويي در هزينه هاي خريد ابتدايي و استفاده کمتر سوخت در طولاني مدت مي شوند. Swap body ها اغلب با ابعاد داخلي و خارجي مشابه کانتينرهاي استاندارد مورد استفاده در کشتيراني ساخته مي شوند تا بتوان آنها را روي کاميونها، تريلر و واگنهاي طراحي شده براي کشتيراني سوار کرد.
?-کانتينرهاي عايق دار
?-کانتينرهاي حرارتي
?-کانتينرهاي مخصوص حمل گاز فشرده
?-کانتينرهاي داراي تهويه

انديشه تاسيس يک شرکت مستقل کشتيراني درمحافل بانکي وبازرگاني کشور هنگامي قوت گرفت که افزايش حجم واردات کشور و ورود و خروج بي رويه کشتي هاي خارجي دربنادر داخلي موجب بروز مشکلاتي در کشور شد و آبرخي مسولان را به مطالعه و بررسي طرح تاسيس نخستين وبزرگترين شرکت کشتيراني ايراني واداشت.به ويژه اينکه نياز به يک حمل ونقل دريايي منظم وملاحظاتي چون موقعيت جغرافيايي خاص ايران ,داشتن مرزهاي طولاني آبي , دسترسي به آبهاي گرم وحساسيت حياتي حمل ونقل کالا ازطريق دريابر اين مهم موثر واقع شد و مطالعاتي ازسوي سيستم بانکي وسازمان برنامه و بودجه دراين زمينه به عمل آمد.
نتيجه اين مطالعات که از سال 13?0 آغاز شده بود, در اولين اجلاس مجمع عمومي موسسين درمرداد 13?? تصويب و شرکت با نام شرکت کشتيراني ملي آريا فعاليت خود را آغاز نمود.
کشتيراني آريا درسال 13?7 با دو فروند کشتي کوچک باظرفيتهاي 1000و1??0 تن درحوزه خليج فارس و ? فروند کشتي اقيانوس پيما با نامهاي آرياسپ , آريافر, آرياناز و آرياگام با ظرفيت ?1 هزار و 2?2 تن در مسير خليج فارس – اروپا , خليج فارس – آسيا و خليج فارس آمريکا و بالعکس فعاليت خود را اغاز کرد. صرفنظر از وضعيت مالي شرکت که پس از پيروزي انقلاب اسلامي در بهمن ماه ???? مورد بررسي قرار گرفت ، تا پايان سال 13?? تعداد کشتي هاي ناوگان آريا به ?2 فروند و به ظرفيت کل ?2? هزارتن افزايش يافت که نشان دهنده افزايش حجم حمل ونقل دريايي توسط شرکت خطوط کشتيراني آريا ونقش موثرآن در اقتصاد کشور بوده است
با پيروزي انقلاب اسلامي ايران و تغيير ساختار اقتصادي و سياسي کشور در پانزدهم دي ماه 13?8 وفق تصميمات مقامات دولتي کشور خطوط کشتيراني آريا به کشتيراني جمهوري اسلامي ايران (سهامي عام) تغيير نام يافته و بعنوان يکي از شرکتهاي وابسته به وزارت بازرگاني به فعاليت تجاري خودادامه داده است
در آغاز جنگ تحميلي و محاصره اقتصادي کشور حدود 1? فروند از ناوگان اين شرکت از قبيل آريابوم , آرياجهان , آرياشاد و آريااميد مورد اصابت دشمن قرارگرفته و خسارات عمده اي به ناوگان ملي کشور وارد گرديد.
در راستاي ارج نهادن به ايثارگران و تجليل از نام شهدا و زنده نگه داشتن رشادتهاي آنان مديران شرکت بر آن شدند تا با تغيير نام شناورهاي ناوگان که جملگي با پيشوند نام آريا نام گذاري و بااين نام در سطح جهان معرفي گرديده بودند, به پيشوند نام مقدس ايران اسلامي و نام شهدا و شهرهايي که با رشادتهاي بي مانند مردم آن در برابر حملات ناجوانمردانه دشمن متجاوز قرار گرفته بودند نامگذاري و در سطح آبهاي داخلي و بين المللي تردد و به فعاليتهاي تجاري خودادامه دهند.
هم اکنون کشتيراني ج.ا.ا داراي11? فروند باظرفيت بالغ بر 3/3 ميليون DWT مي باشد که بابهره گيري از ?000نفرکادر دريايي مجرب و1000 نفرپرسنل کارآمددربخش حشکي موجبات حمل بيش از 22 ميليون تن کالا درسال رافراهم نموده است