تشخيص ايزوگام مرغوب

روز گذشته از عايقكاري بام با قيرگوني نوشتيم و متذكر شديم كه عايق هاي پيش ساخته معروف به ايزوگام مزاياي بيشتر و بهتري نسبت به قيرگوني دارد.
ايزوگام خوب و مرغوب را چگونه بايد شناخت؟ مزايا و معايب و ويژگي هاي آن چيست؟ خوب است برخي از آنها را بدانيد:
ايزوگام فرآورده اي نفتي و لايه اي پوششي است براي عايق كردن سطوحي چون پي، ديواره، كف و بام ساختمان ها و استخرها در مقابل نفوذ آب.
دو نوع ايزوگام در بازار موجود است: تك لايه پلي استر كه ظريف تر است و انعطاف بيشتري دارد، دولايه تيشو و پلي استر كه ضخيم تر است و به جاي ظرافت و انعطاف، استحكام بيشتري دارد.
ايزوگام چه تك لايه، چه دولايه، ممكن است با روكش آلومينيومي يا بدون آن باشد. اگر قصد داريد سطوحي مثل پشت بام را ايزولاسيون كنيد كه در برابر تابش مستقيم نور خورشيد و گرما قرار دارد، بهتر است از ايزوگام با روكش آلومينيوم استفاده كنيد. اگر قصدتان عايقكاري پي ساختمان يا ديواره و كف سرويس هاي بهداشتي است، از نوع بدون روكش استفاده كنيد تا اقتصادي تر باشد.
استاندارد هر عايق رطوبتي براي آب و هواي خاص كمابيش متفاوت است، اما توليدات استاندارد و مطمئن تر براي اطلاع مصرف كننده با درج و چاپ نشانه گذاري هايي در فاصله هر دو متر روي رول عايق همراه شده است. از اين موارد مي توان به مقاومت در برابر اشعه فرابنفش، ميزان انعطاف پذيري در سرماي 10ـ درجه، ميزان نفوذناپذيري آب و... اشاره كرد.
برچسب عايق هاي استاندارد نيز بايد شامل مشخصات توليدكننده، تاريخ توليد، نوع عايق، علامت استاندارد و... باشد.
يك راه ساده براي تشخيص نوع مرغوب از نامرغوب ايزوگام هم اطلاع از اين موارد است: در ايزوگام نامرغوب به جاي استفاده از پليمر يا قير مرغوب پودرهاي معدني يا مواد غيرپليمري به كار مي رود و از همين رو نوع تقلبي آن بويي نامطبوع و مشابه گازوئيل صنعتي (مازوت) مي دهد. اگر دست تان را بر قسمتي از لايه خارجي و بدون پوشش ايزوگام نامرغوب بكشيد نيز ذرات و رنگدانه هاي سياه به دست تان مي چسبد.
مي توان يك تكه كوچك از عايق را برش داد و پس از دو ساعت نگهداري در فريزر، آن را تا زاويه حدود 120 درجه خم كرد. اگر از ناحية خم شده شكسته يا ترك بردارد، جنس ايزوگام خوب نيست و در غير اين صورت، مقاومت آن در برابر سرما و ترك مناسب است.
اگر از عايق هاي ايزوگامي استفاده كنيد كه به جاي پشم شيشه در مواد تشكيل دهنده آن نايلون به كار رفته، بهتر است. پشم شيشه با از بين رفتن لايه قير به هر دليلي، آب باران يا برف را به خود مي كشد و سطحي طبله كرده پيدا مي كند.