درياچه ولشت در منطقه کلاردشت

فروش ويلا در کلاردشت- درياچه ولشت يکي از 10 درياچه آب شيرين کشور محسوب مي شود که در منطقه كلاردشت واقع شده و محيط زيست مناسبي را براي پرندگان و آبزيان فراهم نموده است. گونه هاي گياهي و جانوري کلاردشت نيز از ديگر ويژگي هاي آن هستند.
مجموعه ويژگي هاي طبيعي کلاردشت شرايطي را فراهم نموده که از ديرباز اين منطقه مورد توجه انسان و سکونت وي قرار گرفته است. امروزه شواهد فراوان برجاي مانده در زمينه هاي باستان شناسي، مردم شناسي، صنايع دستي و هنرهاي سنتي حکايت از غناي فرهنگي اين منطقه دارد.
درياچه كوهستاني ولشت در جنوب غربي شهر چالوس و در شمال شرقي كلاردشت و در ارتفاع يك هزار متري از سطح درياچه خزر قرار دارد.
مسير دسترسي به آن از شهر چالوس و از طريق كندوان و محور ارتباطي چالوس به تهران آغاز و پس از طي بيست و سه كيلومتر و بعد از پل كجور و گذر از سربالايي ها و پيچ هاي جنگل تا كنار درياچه ادامه مي يابد. درياچه ولشت به دليل چشم انداز سبز و طبيعت منحصر به فرد آن از جمله ديدني ترين ميراث طبيعي كشور محسوب مي شود كه اين امر هر ساله بسياري از گردشگران را براي بازديد از اين منطقه جلب مي كند. حضور گردشگران بدون نظارت، طي سال هاي گذشته طبيعت اين منطقه آسيب پذير و اكوسيستم طبيعي آن را دگرگون كرده است.
درياچه ولشت داراي اكسيژن و دماي متفاوتي با ساير نقاط كلاردشت است و ورود آلاينده هاي محيطي، حيات انواع آبزيان چون ماهي سفيد، اردك ماهي، شاه كولي و حتي جلبك ها و پلانگتون ها را در معرض تهديد قرار مي دهد.
در کيلومتر 25 جاده كرج-چالوس، شهر مرزن آباد واقع گرديده است. در بخشهاي شرقي و غربي مرزن آباد، دو منطقه ييلاقي به نامهاي کجور و کلاردشت واقع شده اند که داراي چشم اندازهاي طبيعي و فرهنگي ديدني و جذابي هستند. کلاردشت در بخش غربي و 12 کيلومتري مرزن آباد در يک خط مستقيم واقع شده است. نام اين منطقه در منابع تاريخي و جغرافيائي قديم با نامهاي کلار و کلارآباد آمده است. کلاردشت در دامنه هاي شمالي سلسله جبال البرز قرار دارد. در بخش جنوب غربي اين منطقه کوه معروف و نسبتا مرتفع علم کوه واقع شده است. آب و هواي منطقه سرد کوهستاني مي باشد.

رودخانه ها و چشمه هاي زيادي در آن جاري هستند که مهمترين آنها رودخانه سرد آبرود است. اين رودخانه از کوههاي غرب کلاردشت سرچشمه مي گيرد و پس از مشروب کردن بخشي از اراضي کلاردشت در منطقه غرب چالوس به درياي خزر مي ريزد. از جاذبه هاي کلاردشت، در ياچه هاي کوچک و بزرگ آن است که بر جاذبه هاي طبيعي آن مي افزايد كه درياچه ولشت يكي از جاذبه هاي اين منطقه زيبا مي باشد.