سنگ اسلیت

سنگ اسلیت ( slate ) جزء ارزان ترین سنگهای ساختمانی می باشد که با وجود قیمت پایین در صورت طراحی و ترکیب با عناصر دیگری مانند گیاهان سبز ، چوب ، آجر ، سنگهای رودخانه ای ، چمن ، آب ، نورپردازی و حتی آتش ، زیبایی خاصی را به نمایش می گذارد.

سنگ اسلیت که به نام های سنگ ورقه ای و لاشه نیز شناخته می شود به سنگ هایی گفته می شود که به صورت ورقه هایی با قطر حدود ۵ سانتیمتر و اشکال هندسی مختلف از معدن استخراج و به همان شکل نامنظم و یا در ابعاد بریده شده و منظم مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشترین کاربرد سنگ اسلیت در نمای داخلی و خارجی دیوار ، محوطه سازی باغ و ویلا ، پیاده رو سازی ، سنگفرش و پله پارک ها ، شومینه ، فضای سبز میان بلوارها ، نمای ساختمان ، رمپ و کف پارکینگ ، آلاچیق ، حیاط و آبنمای صخره ای منازل و سنگ جدول است.

سنگ اسلیت در رنگهای قهوه ای ، سفید ، سبزآبی ( فیروزه ای ) ، کرم مایل به زرد ، قرمز جگری و مشکی تولید می شود.

از ویژگی های مهم سنگ اسلیت مقاومت آن در برابر سایش و خوردگی عوامل جوی مانند باد و باران است.

از سنگ های مشابه سنگ اسلیت می توان از سنگ آندزیت که در رنگهای طوسی و سبز لجنی موجود است و همچنین سنگهای ورقه ای تراورتن سفید نام برد.

از معدن سنگ اسلیت سنگهایی با حجم بزرگتر نیز استخراج می گردد که برای تهیه سنگ قواره ، سنگ مالون یا بادبر به کار برده می شود. سنگ قواره و سنگ مالون با تیشه کاری شکل منظمی گرفته و سطح بیرونی آن تقریبا هموار می گردد. معمولا برای دیوار حائل پارکها ، خیابانها ، تونلها ، جاده های کوهستانی ، پل سازی ، دیوارچینی ، سنگفرش و پله فضای باز کاربرد دارد.

قطعات کوچک سنگهای اسلیت در ابعاد آجری نیز برش داده می شود که با ترکیب سنگ های روشن و رنگی تراورتن ترکیب زیبایی بوجود می آورد.

نحوه فروش سنگ های اسلیت به صورت تنی می باشد که توسط کامیون های کمپرسی به سراسر ایران ارسال و به راحتی تخلیه می گردد.