از رامسر تا نوشهر

فروش ويلا در کلاردشت- شهرستانهاي غرب مازندران با برخورداري از جاذبه‌هاي منحصر به فرد طبيعي و تاريخي يكي از مناطق برتر كشور به لحاظ طبيعت گردي محسوب مي شوند كه سالانه پذيراي بيش از ? ???ميليون مسافر و گردشگر است.
وجود آبشارها، آب هاي سرد و گرم معدني، بوستانهاي جنگلي، غارها، چمشه‌ها، درياچه، يادمان هاي تاريخي، صدها مراكز اقامتي و پذيرايي و تفريحي و به ويژه نزديكي كوه، دريا و جنگل اين منطقه را به عنوان قطب مهم گردشگري در كشور و حتي جهان مطرح كرده است.
? ???درصد جمعيت سه ميليوني استان مازندران در شهرستانهاي نور، نوشهر، چالوس، تنكابن و رامسر سكونت دارند و آب و هوايي اين منطقه جلگه‌اي معتدل، مرطوب و كوهستاني سرد و نيمه مرطوب است و اقتصادي اين اهالي برپايه كشاورزي، دامداري و صنعت گردشگري استوار مي‌باشد.
وجود دو فرودگاه در شهرهاي رامسر و نوشهر ، بندر نوشهر و بي‌نظيرترين جنگلهاي كشور و جهان در غرب مازندران از ديگر ويژگي‌هاي اين منطقه محسوب مي‌شود.

رامسر
=======
شهرستان رامسر با زيبايي وصف ناپذير درمنتهي‌اليه غربي استان مازندران در دامنه جنگلي و زيباي البرز و سواحل رويايي درياي خزر آرميده و با برخورداري از انوع جاذبه‌هاي گردشگري و امكانات اقامتي، پذيرايي وتفريحي با لقب عروس شهرهاي ايران به عنوان قطب مهم گردشگري در كشور و حتي جهان مطرح است.
وجود قله‌هاي مخروطي شكل با پوشش انبوه گياهان متنوع، باغات مركبات،چاي، مزارع برنج، برخورداري از ساحل زيبا، مناطق ييلاقي خوش آب و هوا، منابع فراوان آبهاي گرم معدني، وجود فرودگاه و هتلهاي قديم و جديد اين شهر را يكي از شهرهاي منحصر به فرد تبديل كرده است.

*هتل قديم رامسر
اين هتل با معماري بسيار زيبا در مركز شهر در دامنه كوههاي مشجر و فضاي سبز با محوطه‌سازي چشم نواز واقع شده ودر سال ? ?????شمسي مورد بهره برداري قرار گرفته است.
زيربناي اين هتل حدود پنج هزار متر مربع در سه طبقه به لحاظ نوع معماري ، زيبايي، موقعيت مكاني و تجهيزات يكي از مشهورترين هتل‌هاي خاورميانه به شمار مي‌رود.

*آبهاي گرم معدني
مناطق وسيعي از مركز شهر رامسر ازآبهاي گرم معدني با انواع خواص طبي و درماني برخوردار بوده كه گردشگران زيادي از اين آبها بهره‌مند مي‌شوند.
وجود اين آب گرم‌ها در نزديكي ساحل دريا ويژگي منحصر به‌فردي را به رامسر بخشيده است.
البته در فاصله پنج كيلومتري جنوب شرقي رامسر در شهرهاي كتالم و سادات محله نيز چند وان و استخر آب گرم معدني وجوددارد كه براي درمان بيماريهاي پوستي، رماتيسم و دردهاي عصبي و عضلاني سودمند است.

*بوستان جنگلي صفارود
مسير دسترسي به اين بوستان از ابتداي جاده جواهرده در ميدان غربي شهر رامسر آغاز و پس از طي ? ??كيلومتر و عبور از مسيري زيبا به اين پارك در كنار رود صفارود مي‌رسد.
اين بوستان در ميان دره و در پايين جاده قرارگرفته كه پله‌هايي نيز براي ورود به‌آن از جاده ساخته شده‌است و وجود جنگل، رودخانه، آب معدني، آب و هواي مطبوع به اين مكان جلوه خاصي بخشيده است.

* دهستان جواهرده
جواهرده در ? ???كيلومتري رامسر و در ارتفاع ? ?????متري از سطح دريا قرار گرفته و مسير دسترسي به جواهرده از منتهي‌اليه غربي شهر رامسر بوده كه با عبور از ميان كوههاي مشجر و در امتداد رودخانه صفارود اين منطقه ييلاقي خودنمايي مي‌كند.
روستاي جواهرده درفصل تابستان به لحاظ برخورداري از آب وهواي خنك مورد استقبال گردشگران داخلي و خارجي واقع شده و امكانات اقامتي در اين منطقه براي گردشگران فراهم است.
روستاي جواهرده علاوه بر زيباييهاي فراوان طبيعي و دارا بودن چشمه‌سارها از قدمت تاريخي تيز برخوردار بوده كه وجود گورستانهاي گبري در آن گوياي قذمت تاريخي اين مكان است.

* قله ماركوه
قله ماركوه مخروطي شكل، مشجر و جدا شده از سلسه جبال البرز بوده كه در فاصله شش كيلومتري شرق رامسر و سه كيلومتري ساحل دريا و محور ارتباطي تنكابن به رامسر واقع شده است.
اين كوه صخره‌اي با وسعت ? ????هزار مترمربع با انواع درختچه‌ها، درختان انجيلي، بلوط، شمشاد و ازگيل پوشيده شده و ارتفاع قله از سطح دريا حدود ? ????متر بوده كه احداث ? ????پله در ضله جنوبي كار صعود را آسان مي‌كند.
وجود شهر كتالم، چشم‌اندازهاي زيباي آن به‌دريا، مزارع برنج و باغات چاي و مركبات در شمال قله، تسلط به تپه‌ها و ارتفاعات سرسبز البرز و روستاهاي اطراف و رودخانه نسارود در شرق به اين مكان موقعيتي ويژه بخشيده است.
در بلندترين نقطه ماركوه بقاياي يك قلعه برجاي مانده كه احتمالا محيط ديده‌باني حاكمان قديم منطقه بوده است.

*جنگل دالخاني
مسير دسترسي به دالخاني از خروجي شرق شهر رامسر آغاز و پس از طي هفت كيلومتر در مسير آسفالته رامسر به تنكابن به سه‌راهي جنت رودبار مي‌رسد.
جنگل دالخاني پس از طي ? ???كيلومتر درمسير ارتباطي و آسفالته جنت رودبار در كنار جاده قرار داشته كه براي احداث پارك جنگلي در نظر گرفته شده و اكنون نيز به عنوان يك تفرجگاه مهم شهر رامسر مورد استفاده گردشگران قرار مي‌گيرد.

*كاخ موزه (موزه تماشاگه‌خزر)
اين موزه در محل كاخ سلطنتي رامسر و در مجاورت غرب هتل بزرگ قرار داشته كه علاوه بر اشيايي كه به نمايش گذاشته ساختمان كاخ نيز ديدني است.
اين بنا در اوايل دوران پهلوي در ميان باغي بزرگ باشيوه معماري اروپايي ساخته شده است، سنگهاي مرمر سفيدرنگ در تزيينات خارج بنا و ستونها ومجسمه حيوانات بكار رفته به اين كاخ جلوه‌اي ويژه بخشيده است.
هم‌اكنون آثاري از هنرمندان مشهور ايران و جهان شامل مجسمه‌هاي برنزي و سنگي، تابلوهاي نقاشي و فرش در اين كاخ در معرض ديد عموم مردم قرار دارد.

شهرستان تنكابن
==============
شهرستان تنكابن واقع در غرب مازندران با تركيبي متنواع از جاذبه‌هاي مانند دريا، دشت ، جنگل و كوسهتان براي انواع تورها و انگيزه‌هاي مختلف مناسب است.
زيباييهاي طبيعي و رويايي دوهزار و سه‌هزار، آب وهواي مطبوع ييلاقي وچشم- اندازهاي خيره‌كننده ساحلي اين شهرستان را به مركز جذب گردشگر تبديل كرده است.
قله سيالان، اثر طبيعي خشكه‌داران، ساحل زيباي دريا، منطقه‌ييلاقي سه هزار، آب گرم معدني فلكده، آبشار فرهادجوي، دشت درياسر، غاردانيال وپارك چالدره از مهمترين جاذبه‌هاي اين شهرستان است.
نشتارود، عباس‌آباد، سلمانشهر، كلارآباد ازتوابع تنكابن بوده كه هر يك از اين شهرها بهترين محل براي اقامت و يا تفريح گردشگران است.

*قله سيالان
قله سيلان مرتفع‌ترين قله تنكابن بوده كه در مسير صعود داراي مناظري كم نظير و بكر مي‌باشد.
قله سيالان با? ?????متر ارتفاع باشكوهي وصف نشدني از دوهزار خودنمايي مي- كند و براي رسيدن به قله به صورت پياده پنج ساعت بايد پياده‌وري كرد.
براي صعود به سيالان از دو راه مي‌توان عبور كرد، مسير اول " زنگشا محله" به " كشكر " و " سليمان‌آباد " و مسير دوم " خرم‌آبادقلعه گردن" و " لتاك" است.

*اثر طبيعي خشكه‌داران
اثر طبيعي خشكه‌داران در كيلومتر ? ???محور تنكابن به چالوس و بعد از شهر عباس‌آباد و قبل از سلمانشهر در كنار جاده واقع شده و ? ????متر با دريا فاصله دارد.
اين منطقه حفاظت شده به‌عنوان تنها جنگل جلگه‌اي و بكراز آخرين بازمانده- هاي اكوسيستم‌هاي جنگلي جلگه‌اي شمال ايران به مساحت دو ميليون و ? ????هزار مترمربع مساحت به شمار مي‌رود.
انواع مختلف گونه‌هاي گياهي مانند توسكا از نوع كرك كه در ايران رو به انقراض بوده، سه‌قلوانجيلي، انار، ممرز، بلوط، ليلكي، لرگ، ملج، انواع مهم شمشاد، ازگيل جنگلي و ياس وحشي مي‌باشد.
گونه‌هاي مختلف جانوري نيز از قديم درآن مي‌زيستند و در حال حاضر زيستگاه حيوانات وحشي نظر شغال، گرگ، خوك، گربه وحشي و پرندگاني مانند حواصيل خاكستري، قره‌غاز، مرغابيها، دارغاز، باكلان، اگوت بزرگ و كوچك مي‌باشد.
خشكه داران با شرايط مذكور و برخورداري ازساحل زيباي درياي خزر ومجاورت با شهرهاي گردشگري و امكانات اقامتي و پذيرايي ازجمله بهترين مناطق براي گشت و گذار است.
درحاشيه اين منطقه نيز يك موزه تاريخي طبيعي ايجاد شده كه مجموعه تاكسيدرمي از حيوانات وحش شمال ايران را به نمايش گذارده و همواره مورد استقبال محققان و دانش پژوهان است.

* آب گرم معدني فلك ده
اين مكان يك در "ليرسر" قراردارد و مسير آن از سه‌راهي خرم‌آباد در داخل شهر تنكابن و قبل از پل چشمه‌كيله آغاز و پس از عبور از شهر خرم آباد به دوراهي "لتاك" مي‌رسد.
از اين محل پس از عبور از پل به‌فاصله‌اندك دو راهي سه‌هزار و ليرسر وجود دارد كه از اين محل جاده به‌صورت خاكي ادامه پيداكرده و كل فاصله تنكابن تا روستاي سنتي فلكده ? ???كيلومتر است.
آب گرم با درجه حرارت متوسط دركنار رودخانه "ليرسر" و يك چشمه آب سرد به همراه جنگلهاي انبوه و كوههاي پوشيده از درخت براي اجراي تور وگروههاي مختلف گردشگري بسيار جالب است.


*منطقه ييلاقي سه هزار
مسير دسترسي تنكابن به خرم‌آباد پس از عبور از قلعه گردن به سمت جنوب امتداد يافته و دوراهي "لتاك" در جنوب شرقي وارد يك جاده خاكي مي‌شود كه به طرف منطقه زيباي سه هزار ادامه پيدامي كند.

دره سه هزار منطقه‌اي بكر، زيبا با چشم اندازهاي بديع، چمنزارها،جنگلهاي مرتفع و جلگه‌اي، رودخانه پرآب سه هزار يك مجموعه گردشگري و طبيعي كم‌نظير در ايران است.

در آن آثاري از زندگي انسانها در گذشته‌هاي دور بر جاي مانده است.

آب و هواي مطبوع به همراه آبشارها و چشمه‌هاي آب گوارا و آرامش رويايي اين منطقه براي گروههاي گردشگري مشتاق مناسب است.

پس از طي كردن مسافتي حدود ? ???كيلومتر با وسيله نقليه ودرصورت ? ???كيلو- متر پياده‌روي در دو كيلومتري شمال شرق روستاي ميان‌رود درغرب رودخانه پرور آب معدني شلف قرار داشته كه براي درمان بيماريهاي مختلف مانند امراض‌كليوي ، سوهاضمه و نقرس، امراض پوستي و درد رماتيسم مفيد است.


*آبشار فرهاد جوي
جاده آسفالته دوهزار و سه هزار كه از تنكابن آغاز مي‌شود پس از عبور از خرم‌آباد به مسافت دو كيلومتر به منطقه قلعه كردن مي‌رسد كه‌منظره جالبي را در دامنه ارتفاعات كوتاه وجنگلي ازجلگه و درياي تنكابن به نمايش مي‌گذارد.

اين محل با تنكابن هشت كيلومتر فاصله داشته و در كنار جاده از تونل انحرافي و تاريخي "قلعه تنكا" كه آب " ولمرود " را به رود سه‌هزار متصل مي‌كند آبشاري به ارتفاع ? ???متر دارد كه محيطي زيبا را براي استراحت مسافران بوجود آورده است.


* بوستان جنگلي چالدره
اين بوستان جنگلي در ? ???كيلومتري مسير تنكابن به دوهزار و در كنار جاده قرار دارد و مسير آن آسفالته است.

پارك زيباي چالدره با ? ???هكتار مساحت درميان دلتاي دو رود دوهزار و سه- هزار و محل اتصال آنها قرار دارد.

سرويس‌هاي بهداشتي، توقفگاه اتومبيل، آب و برق، آلاچيق از جمله امكانات اين بوستان است.


* غار دانيال
اين غار ريبا در ارتفاعات مشرف به سلمانشهر قرار دارد، سلمانشهر در ???? كيلومتري شرق تنكابن در مسير ارتباطي كنار چالوس به تنكابن قرار دارد.

اين شهر در ساحل زيباي خزر واقع شده و مسير دسترسي به غار دانيل از وسط شهر و از خيابان مياني شهر و محور ارتباطي در محل ميدان مركزي شهر جدا و وارد خيابان دري گوشه مي‌شود.

اين خيابان در ادامه از شهر خارج شده و به طرف جنوب و دامنه‌هاي زيباي البزر ادامه پيدا مي‌كند و در خاتمه به روستاي "چاري" مي‌رسد و از وسط رود چاري گذشته و پايان مي‌يابد.
كل فاصله تنكابن با روستاي چاري چهار كيلومتر بوده واز محل با پاي‌پياده يك ساعت زمان لازم است تا با عبور از ارتفاعات زيبا و جنگلي به دهانه غار رسيد.
داخل غار بسيار سرد بوده و آب گوارا و سردي هم داخل غار جاري است. مواد آهكي چكيده از سقف غار منظره زيبايي داشته و پهناي غار از دو تاپنج متر متغير بوده و طول آن نامعلوم است.
شباهت‌هاي زيادي بين اين غار و غاز علي صدر همدان وجود دارد و اين محل مكان مناسبي براي گردشگران است.
امامزاده قاسم دوهزار، بقعه‌آقا شيرعلي خرم‌آباد، بقعه ميرشمس‌الدين تنكابن ، بقعه ايوب پيغمبر، بقعه صالح بن علي و امام‌زاده سيد حسين شيرود ازجمله بقاء متبركه تنكابن است.
قلعه تنكا در قله كردن تنكابن، ساختمان شهرداري، ساختمان شهرباني، پل آجري قله كردن، پل لپاسرو شاه‌نشين دشت توسا، قلعه توسا و مركز تحقيقات مركبات كترا از جمله آثار تاريخي شهرستان تنكابن است.