لیکا چیست؟(1)

لیکا چیست ؟

یکی از روش های تهیه دانه های سبک استفاده از کوره گردان است .وقتی برخی از انواع رس با دانه هایی به ریزی صفر تا دو میکرون در دمای بالاتر از 1000 درجه سانتیگراد در این کوره ها حرارت می بینند ،گازهای ایجاد شده در داخل آنها منبسط می شوند و هزاران سلول هوای ریز تشکیل می دهند .با سرد شدن مواد ،این سلول ها باقی می مانند و سطح آن ها سخت می شود .

مهمترین ویژگی های لیکا عبارتند از :

وزن کم ،عایق حرارت ،عایق صوت ، باز دارنده نفوذ رطوبت، مقامت در برابر یخ زدگی ،تراکم ناپذیری تحت فشار ثابت و دائمی ،فساد ناپذیری ،مقاومت در برابر آتش و PH نزدیک به نرمال .

وزن کم این دانه ها و در نتیجه هزینه حمل پایین آن باعث شده است تا از لیکا در پر کردن فضاهای خالی استفاده شود .در کاربرد های خاص نظیر زیرسازی ساختمان و تسطیح و شیب بندی بام ،خواص عایق حرارتی و دوام لیکا مشخصات فنی مناسبی برای آن فراهم می کند .

در راهسازی نیز از تراکم ناپذیری لیکا برای کنترل نشست پلاستیک بستر های سست استفاده می شود .همچنین جذب آب مناسب ،تخلخل و دوام لیکا آن را برای کشاورزی بدون خاک مناسب ساخته است . همین خواص باعث شده است تا در تصفیه فاضلاب های خانگی از فیلتر های ساخته شده از لیکا استفاده شود.

ویژگی های بتن لیکا

خواص لیکا باعث شده است تا در بتن سبک لیکا کاربردهای فراوانی داشته باشد . مهمترین ویژگی های بتن لیکا عبارتند از ،وزن کم ،سهولت حمل و نقل ،بهره وری بالا هنگام اجرا ،سطح مناسب برای اندود کاری ،مقاومت و باربری در شرایط خاص ،عایق حرارت ،مقاومت در برابر آتش ،عایق صدا مقاومت در برابر یخ زدگی ،بازدارندگی در برابر نفوذ رطوبت و دوام در برابر مواد آهکی .

متناسب با وزن و مقاومت مورد نظر از بتن سبک لیکا به عنوان پر کننده ،عایق و یا باربر استفاده می شود . بتن لیکا می تواند درجا ریخته شود و یا به صورت بلوک ،اجزای ساختمانی و سایر قطعات پیش ساخته به کار رود . در هر مورد متناسب با کاربرد و روش اجرا از دانه بندی های مناسب لیکا استفاده می شود .

بتن های پرکننده و عایق اغلب در پی سازی و زیر سازی ساختمان ،شیب بندی کف و بام ،بلوک ها یا اجزای دیوارهای جداکننده و محیطی غیر باربر به کار می روند .

در حالی که از بتن های سبک سازه ای – که البته عایق نیز خواهند بود – در ساخت اجزای مقاوم نظیر بلوک های باربر ،پانل های دیواری و سقفی مسلح و نیز اسکلت بتن مسلح ساختمان ها استفاده می شود .قابل توجه است که به دلیل الزامات مقاومت و دانه بندی ،تنها با استفاده ازدانه های لیکا می توان در ایران بتن سبک سازه ای ساخت .

 

جدول کاربردهای لیکا بر حسب اندازه دانه ها

اندازه

کاربرد

(لیکای درشت )بادامی 10-20mm

پی ،پرکننده سبک،تولید بلوک کف ،عایق سازی کف ،سقف عایق سازی ابنیه تسطیح بام ،زیر سازی ساختمان ،زهکشی

(لیکای متوسط)نخودی 3-10mm

تولید بتن سبک لیکا ،تولید بلوک ،دال و اجزای ساختمانی ،زیر سازی ساختمان

لیکاری ریز و بسیار ریز 0-3mm

تولید بلوک ،دال و اجزای ساختمانی تولید بتن سبک ،تولید اندود و ملات لیکا

روشهای اجرائی برای لیکادیوارها یكی از متداول ترین عناصر قائم در ساختمانهای گوناگون هستند . مطابق تعریف ، اعضای سازه ای قائم با بعدی بزرگتر از 3 برابر ضخامت ، دیوار نام دارند. فرآورده های لیكا به شكل های گوناگون نظیر بلوك ، ملات و پانل بتنی در ساخت انواع دیوار بكار می روند . مهم ترین ویژگی های این فرآورده ها در این كاربرد وزن كم ، رسانایی حرارتی كم ، افت صوتی مناسب ، و مقاومت در برابر آتش می باشد . همچنین بكـــــارگیری این فرآورده ها در اشكال مناسب سبب سهولت و سرعت در اجرای دیوار می گردد .

دیوارچینی با بلوك لیكا

دیوارها بر اساس ویژگی ها و كاربرد خود ، انواع گوناگونی دارند . ( انواع دیوارها )

دیوار چیده شده با بلوك لیكا در طبقه دیوارهای غیر باربر قرار می گیرد .دیوارهای غیر باربر تنها وزن خود را تحمل می كنند و در آنها ویژگی های دیگری من جمله سبكی و مقاومت حرارتی و صوتی مناسب ، اهمیت می یابد .دیوار چیده شده با بلوك لیكا بعنوان دیوار عایق همگن حرارتی محسوب شده و شرایط آسایش را برای ساكنین در ففصول گرم و سرد تامین می نماید . مزایا و ویژگیهای بلوك لیكا در بخش بلوك آورده شده اند .

از دیگر مزایای دیوارچیده شده با بلوك لیكا می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

* افزایش سرعت اجرا دیوارچینی

* كاهش پرت مصالح مصرفی

* كاهش وزن بار مرده ساختمان به میزان 30 درصد

* كاهش ملات مصرفی

* اجرای روكار سریع با حذف ملات گچ و خاك

روش های اجرایی دیوار چینی با بلوک لیکا :

روش دیوارچینی با بلوك لیكا بسیار آسان بوده و مانند دیوارچینی با مصالح بنائی می باشد . بر این اساس تمامی عملیات بنایی با بلوك لیكا ، برپایه مشخصات و ظوابط مندرج در نشریه های 100 و 55 دفتر تدوین ظوابط و معیارهای فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور و نیز استاندارد شماره 70 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران صورت می گیرد . سایر آیین های مرتبط با نحوه اجرای درست من جمله آیین نامه 2800 زلزله ایران نیز باید رعایت گردند . لازم به ذكر است این روش ها كاربرد عمومی داشته و تنها مختص دیوار لیكا نمی باشند . بعضی از این ظوابط كه كاربرد بیشتری در اجرا دارند به صورت خلاصه آورده شده است :

نحوه بلوك چینی با بلوک لیکا :جهت استفاده از بلوكهای لیكا پس از آماده سازی سطح و تراز كار با ریختن یك لایه ملات ماسه و سیمان (حداقل 250 كیلوگرم سیمان در هر متر مكعب ملات) به ضخامت حداكثر 2.5 سانتی متر ، در روی سطح كار اولین رگ بلوكها روی ملات قرار داده می شود ، سپس با ملات ریزی حداكثر به ضخامت 1.5 سانتی متر ، اقدام به چیدن رگ های بعدی می گردد.

1 - بلوكها باید كاملا"تراز چیده شوند ، بطوریكه جدار بلوكها كاملا"قائم بوده و درزهای قائم رجهای متوالی ، به طور یك رج در میان ، در مقابل هم قرار گیرند . بلوك نصب شده ، نباید پس از گیرش اولیه ملات ، از جای خود حركت داده شود . استقرار نهایی بلوك ، باید در زمانی صورت گیرد كه ملات هنوز شل باشد .

2 - در ساخت دیوارها سعی شود تا از یك جنس بلوك استفاده شود . استفاده از بلوك لیكا به همراه دیگر مصالح سبب ایجاد تركهای نامناسب در گچ و خاك می شود . در قسمتهایی كه نیاز به قطعات كوچكتر می باشند مانند زیر پنجره ها بهتر است از آجر لیكا استفاده شود . استفاده از آجر معمولی به دلیل تفاوت ضرایب انبساط باعث ناهماهنگی دیوار شده ممكن است سبب ایجاد ترك گردد .

3- در صورت نیاز به قطعاتی كه دارای اندازه طول رندی نمی باشند ، می توان بلوك لیكا را به راحتی با فرزگرانیت بر و یا تیشه تیز به اندازه قطعه مورد نظر برید . در این حالت به شدت پرت مصالح كاهش می یابد . باید در نظر داشت كه از خرد كردن بلوك با پتك و یا وسایلی كه با برخورد ضربه باعث ایجاد ترك در جان بلوك می نمایند، اجتناب ورزید.

4- در مورد اجرای كلیه مصالح بنایی ، بهتر است پیش از اجرا ، بلوكها كمی خیس شوند تا آب ملات را به خود جذب نكرده و به اصطلاح ملات را نسوزاند . بلوكها بهتر است قبل از مصرف نم پاشی شده و بر خلاف بلوك های بتن گازی نیازی به غرقاب شدن ندارند.

5- برای كنترل ابعاد ، گوشه ها و تقاطع ها و به طور كلی اجرای صحیح كار ، توصیه می شود پس از آماده شدن تراز كف ، ابتدا رج اول بدون ملات چیده شده و سپس بر اساس الگوی بدست آمده ، دیوارچینی شروع گردد . در دیوارچینی بوسیله بلوك لیكا ، از چیدن رج اول با آجر به عنوان استاد كار باید اجتناب ورزید .

6- با توجه به اینكه كلیه مصالح بنایی جهت دیوار چینی به تنهایی عایق رطوبتی نمی باشند ، توصیه می گردد از این مصالح بدون اجرای لایه نما جهت اجرای دیوارهای خارجی استفاده نگردد .

7- چیدن صحیح و ایجاد قفل و بست كامل در دیوارها ، موجب جلوگیری از نشست های احتمالی در برابر بارهای نقطه ای ( متمركز ) خواهد شد ، بویژه در كنج ها و محل اتصال دیوارهای متقاطع .

8- دیوارچینی باید بصورت یكنواخت در ارتفاع صورت گیرد و نباید اختلاف ارتفاع دیوارچینی در یك قسمت ساختمان نسبت به نسبت های دیگر از یك متر تجاوز نماید . در مورد دیوارهای متقاطع باید به منظور تامین قفل و بست كامل ، یك رج در میان از قطعات اتصال یا لا بند ، استفاده شود

 

لیکا چیست ؟

تعریفی دیگر از لیکا

ليکا دانه هاي مدور و سبک رس منبسط شده اي است که در کوره هاي گردان و در حرارت

حدود 1200 درجه سانتي گراد توليد مي شود. اين دانه ها در حال حاضر در بيش از 30 کشور

جهان با نامهاي تجاري گوناگون توليد و عرضه مي گردند.

دانه هاي ليکا به شکل تقريبا مدور با سطحي زبر و ناهموار است. قشر ميکروسکپي خارجي

آن داراي خلل و فرج ريز و قهوه اي رنگ و داخل دانه ها به شکل بافت سلولي و به رنگ سياه
است.