تأثیر رنگ در آشپزخانه

امروزه آشپزخانه بيش از گذشته بخشي از خانه شده است كه اهل خانه در آن به سر مي برند، اين اتاق ديگر تنها مكاني براي تهيه غذا نيست و حتي آشپزخانه هايي كه بزرگ ترند، به مركز خانه تبديل شده اند. خانواده براي استراحت در آنجا جمع مي شوند، از دوستان خود در آن پذيرايي مي كنند، تكاليف شان را انجام مي دهند و غذا مي خورند. آشپزخانه محيطي خودماني، ساده و صميمي است، اما از آنجا كه زمان زيادي را در آنجا سپري مي كنيم، دوست داريم تا حد امكان جلوه ي آن دلنشين و جذاب باشد.

مهمترين نكته در آشپزخانه اينست كه كابينت و ديگر فضاهاي نگهداري وسايل و مواد غذايي فراواني داشته باشد تا نماي آن آشفته و درهم ريخته به نظر نرسد. بدين ترتيب، جاي بيشتري براي قرار دادن لوازم مفيد و زيبا خواهيم داشت.

رنگ در آشپزخانه

آشپزخانه يكي از مهمترين بخش هاي هر خانه است كه فعاليت هاي بسياري در آن انجام مي شود. بنابراين، با اطمينان خاطر مي توانيد از رنگ هاي روشن و درخشان كه احساس انرژي را با خود به همراه مي آورند، در آن استفاده كنيد. اگر علاقمند نيستيد كه از چند رنگ بر روي هر يك از ديوارها بهره ببريد، تنها يك رنگ را به كار بريد. با اين همه، استفاده از چند رنگ، آن جا كه تقابل هايي ميان رنگ ها پديد آيد، مي تواند منظره ي آشپزخانه را مدرن كند.
جلوه هاي رنگين

رنگ هاي نارنجي، قرمز، زرد و سبز، حس زنده بودن و شكوه را براي آين آشپزخانه به ارمغان آورده اند. اين حس حاصل تقابل رنگ هاي ديوارها و وسايل است. هرگاه احساس كنيد كه نياز به روحي جديد در آشپزخانه داريد، به آساني مي توانيد برخي از خرده وسايل را عوض كنيد و به جاي آنها جايگزين هايي با رنگ جديد تهيه كنيد.
رنگ آميزي

برخي از شما ممكن است به طرح هاي چهارخانه يا راه راه بر روي ديوارهاي آشپزخانه علاقه داشته باشيد. گهگاه مي توان چنين طرح هايي را از ميان كاغذهاي ديواري يافت. اما اگر طرح دلخواه خود را نيافتيد، نااميد نشويد. خودتان دست به كار شويد و الگوي مورد نظر را پديد آوريد.
- نخست كل ديوارها را به رنگ سفيد يا كرم بسيار روشن در آوريد. دقت كنيد كه زيرسازي رنگ ها به درستي صورت گيرد و سطح ديوار صاف و يكدست باشد. سپس، نوارهاي باريكي از كاغذ تهيه كنيد و درون آنها را با تيغ ببريد.
- اين نوارها را بر روي ديوارها قرار دهيد و درون شان را رنگ آميزي كنيد. مثلاً اگر زمينه ي اصلي كرم رنگ است، مي توانيد براي نوارها از رنگ سفيد استفاده كنيد.
- پس از اين كه رنگ خشك شد، نوارها را به صورت افقي قرار دهيد تا خطوط افقي را نيز بر روي ديوار پديد آوريد. براي اين كه خطوط صاف و موازي باشند، دقت بسياري لازم است. براي اين منظور، مي توانيد مثلاً براي كشيدن خطوط عمودي، بالا و پايين ديوار را به فاصله هاي 10 سانتي متري علامت گذاري كنيد تا بتوانيد نوارها را دقيقاً موازي هم قرار دهيد.
سادگي و پاكي

اگر سراسر آشپزخانه سفيد باشد، احساس خواهيد كرد كه در بيمارستان هستيد. از اين رو، براي جلوگيري از سادگي بيش از حد، رنگ هايي را نيز به طرح خود بيفزاييد.
كف درخشان

تهيه ي كفپوشي جديد براي آشپزخانه مي تواند هزينه بر باشد. از اين رو خودتان مي توانيد با رنگ آميزي و سپس براق كردن كفپوش، جلوه اي نو پديد آوريد. تقابل اين دو رنگ در تصوير بسيار دلنشين است. پس از خشك شدن رنگ، پوششي براي براق كردن بر روي كفپوش استفاده شده است.