شش قانون اساسی در مورد دکوراسیون

رابرت فراست، شاعر امريکايي، معتقد است «خانه همان‌ جايي است که وقتي قرار است به آن برگرديم، همه اجزايش آدم را به سمت خودش مي‌کشد.» سويه‌هاي معنوي را اگر کنار بگذاريم، قطعا يکي از اين اجزايي که آدم را به سمت خانه‌اش مي‌کشد، سليقه‌اي است که در چيدمان اجزاي خانه به کار رفته است. اين چند قدم را برداريد تا به يک دکوراسيون مطلوب و درعين‌حال شخصي دست پيدا کنيد.

1) از نصب تابلوهاي کوچک روي ديوارهاي بزرگ اجتناب کنيد. با اين کار هم از ارزش اثر هنري کم مي‌شود و هم ديوار خانه کوچک به نظر مي‌رسد. تابلوهاي هنري بايد دو‌سوم پهناي ديوار را پوشش دهند تا بشود آنها را يک عنصر دکوراتيو به حساب آورد.

2) اگر مي‌خواهيد ديوارهاي اتاق‌تان مرتفع به نظر بيايد، از چندين تابلوي عمودي در کنار هم استفاده کنيد. اگر دوست داريد ديوارهاي اتاق‌تان پهن و طولاني به نظر آيد، چندين تابلوي افقي را در کنار هم قرار دهيد.
3) قبل از انجام رنگ‌آميزي نهايي، از علاقه‌تان به رنگ مورد نظر مطمئن شويد. شايد بد نباشد که آن را در جاي کوچکي امتحان کنيد و زماني که از شدت روشني، تيرگي و يا درخشندگي رنگ اطمينان حاصل کرديد آن را براي کل ديوارها به کار ببريد. بهتر است،امتحان رنگ را در زير همان نوري انجام دهيد که بيشترين زمان را با آن سپري مي‌کنيد.

4) نورها مي‌توانند روي رنگ‌ها تاثير بگذارند. براي مثال، نورهاي زرد مقداري گرما و زردي به رنگ اضافه مي‌کنند. در مقابل، نورهاي سفيد، باعث اضافه شدن کمي رنگ آبي به ديگر رنگ‌ها مي‌شوند.

5) استفاده از تابلوهاي نقاشي به هماهنگي و زيبايي خانه بسيار کمک مي‌کند، ولي به هنگام نصب اين تابلوها بايد در نظر داشته ‌باشيد که در ارتفاعي بالاتر و يا پايين‌تر از حد تعريف‌شده قرار نگيرند. حد تعريف‌شده نصب تابلوها درحقيقت همان ميانگين قد افراد بزرگسال خانواده است، يعني در فاصله‌اي مابين 157 تا 170 سانتي‌متر از کف زمين. اگر قصد داريد مجموعه‌اي از تابلوها را روي ديوار به نمايش گذاريد، مي‌توانيد اين دامنه را به 130 تا 185 سانتي‌متر گسترش‌دهيد.

6) اگر مي‌خواهيد اتاق‌ها بزرگ‌تر از حد واقعي به نظر برسند، از رنگ‌هاي روشن و درخشنده استفاده کنيد. برعکس، اگر فضاي وسيعي در اختيار داريد و مي‌خواهيد که کوچکتر به نظر برسد، رنگ‌هاي تيره به کار ببريد.

منبع: بيتوته