طراحی داخلی منزل

نکات کاربردي در طراحي داخلي منزل
با توجه به چند نکته کوچک در طراحي داخلي منزل که بيشتر جنبه بصري دارد ميتوانيم فضاي مرده را زنده تر و آپارتمان را دلباز تر نماييم.


- انتخاب رنگ ديوارها:

انتخاب رنگ مناسب در طراحي داخلي منزل براي فضاي آپارتماني به خصوص آپارتمان هاي با متراژ کم بسيار مهم است. رنگها از نظر درخشندگي و شفافيت انواع مختلف دارند که بهترين انتخاب، انتخاب رنگ هاي روشن با درخشندگي و شفافيت زياد است.
اصولا انتخاب رنگهاي روشن در طراحي داخلي منزل باعث مي شوند که فضا بزرگ تر به نظر آيد و هر چه شفافيت و درخشندگي آن بيشتر باشد به دليل انعکاس نور فضا زنده تر به نظر مي آيد.
يکي از رنگ هاي مناسب براي طراحي داخلي آپارتمان رنگ استخواني روشن است، که علاوه بر داشتن شفافيت و روشني با بيشتر رنگ هاي وسايل منزل همنشيني دارد و کمپوزيسيون مناسبي را ايجاد مي نمايد. جهت ايجاد تنوع در رنگ مي توانيد در قسمت ديوار اپن آشپزخانه از مصالح سنگي با رنگ هاي متنوع استفاده نماييد.

2-انتخاب کفپوش:
يکي ديگر از موادري که در طراحي داخلي منزل بايد به آن توجه کنيد کفپوش است.براي پوشش کف آپارتمان از مصالح گوناگوني مي توان بهره گرفت. (از جمله سراميک ها ، پارکت هاي طرح چوب ، موکت و ...) اگر قصد تعويض کفپوش ساختمان را داشته باشيد، در صورت استفاده از سراميک مي بايست در انتخاب رنگ آن دقت زيادي شود، زيرا استفاده از رنگ هاي تيره در کف، فضا را فشرده تر نشان مي دهد.
معمولا استفاده از رنگ هاي بسيار روشن در طراحي داخلي منزل براي کفپوش مثل رنگ سفيد نيز معايبي به همراه دارند، يکي از معايب آن يکدست شدن فضا است که جهت برطرف کردن يکدستي آن مي توان از يک قاليچه در زير ميز مبل استفاده کرد. يا اينکه در ميان سراميک ها طرح هايي با رنگ هاي متفاوت را به کار گرفت.در صورت استفاده از پارکت نيز مي بايست نکات گفته شده را رعايت نمود و رنگ هاي روشن طرح چوب راانتخاب کرد.

3- انتخاب مبلمان و نحوه قرار گيري:
يکي از نکاتي که در طراحي داخلي منزل بايد به آن توجه کرد انتخاب مبلمان و نحوه قرارگيري آنهاست.انتخاب رنگ مبل اختياري است اما استفاده از رنگ هايي مثل کرم روشن و يا حتي سفيد به زنده تر کردن فضا کمک بيشتري مي نمايد و فضا بزرگ تر به نظر مي آيد.در مورد انتخاب طرح مبل بهتر است حتي المقدور مبل هايي با اشکال هندسي صلب و يا بدون منحني انتخاب شود.در مورد نحوه چيدمان آن بهتر است مبل ها را تقريبا چسبيده به ديوار ها قرار داد علت انتخاب شکل بدون منحني نيز اين است که مبل ها در کنار ديوار صاف ترکيب مناسب تري را ايجاد نمايند.حتي المقدور سعي کنيد وسايل خانه را نزديک به ديوارها قرار دهيد تا از هدر رفتن کوچک ترين فضاها نيز جلوگيري شود.اگر در جلوي پنجره ها از پرده هاي پارچه اي استفاده مي کنيد بهتر است رنگ آنها نيز روشن انتخاب شود.

4- نورپردازي:
نور نيز نقش مهمي را در زنده کردن فضا و طراحي داخلي منزل به عهده دارد.استفاده از نور مناسب و يکنواخت در طراحي داخلي منزل خفگي محيط را از بين مي برد، البته استفاده از نور طبيعي بسيار مناسب تر است. در صورت ضعيف بودن نور طبيعي کمبود آن را با به کارگيري نور مصنوعي جبران نماييد.حتي المقدور از پرده هاي عمودي يا کرکره اي استفاده نکنيد، زيرا از ورود نور خورشيد به داخل تا ميزان زيادي جلوگيري مي نمايند.پرده هاي پارچه اي يا توري بهترين انتخاب براي پنجره هاي آپارتمان محسوب مي شوند. زيرا نور را به خوبي از خود عبور مي دهند.استفاده از نور پردازي موضعي بر روي قاب ها و ... نيز باعث تحرک و ايجاد حرکت در فضا و زيبا ساختن طراحي داخلي منزل مي شود مي شود.

 

نورپردازي در آشپزخانه، حمام و هال ورودي :
يکي از نکات مهم در طراحي داخلي منزل توجه به نورپردازي در آشپزخانه است.در بخش هايي از آشپزخانه که اغلب محل انجام کار محسوب مي شود به نور کافي نياز داريم. مانند سطح روي اجاق گاز، سينک ظرف شويي و سطوح روي کابينت ها که براي آماده سازي وسايل آشپزي و مواد غذايي مورد استفاده قرار مي گيرند.علاوه بر نياز به روشنايي در اين اماکن، فضاي کلي آشپزخانه نيز بايد از نور کافي برخوردار باشد. اگر آشپزخانه محل صرف غذا نيز هست استفاده از چراغ هاي سقفي که ارتفاع شان قابل تنظيم است درست در بالاي ميز غذاخوري ايده خوبي است. اين چراغ ها مي توانند هنگام صرف غذا روي ميز را به خوبي روشن کنند و در مواقعي که از ميز استفاده نمي شود فضاي کلي آشپزخانه را روشنايي ببخشند.ترجيحاً هر يک از اين چراغ ها بايد داراي کليد کنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گيرند.
همچنين در بسياري از آشپزخانه ها بعضي از کابينت ها با درهاي شيشه اي و به صورت ويترين ساخته شده اند اين کابينت ها نيز نياز به نورپردازي داخلي دارند نور کافي براي سطح روي اجاق گاز در آشپزخانه هايي که داراي يک هواکش يا هود در بالاي اجاق گاز هستند توسط چراغ هواکش تأمين واگر هواکش مجهز به چراغ نيست از يک چراغ قابل تنظيم در بالاي اجاق گاز نصب شود.همچنين بالاي سينک ظرفشويي نيز به يک چراغ نياز تا شب هنگام نور کافي براي شست و شوي ظروف و مواد غذايي را براي ما فراهم کند.
براي تأمين نور کافي در سطح روي کابينت ها از چراغ هاي مهتابي در زير کابينت ها ديواري نصب مي شود و بي آنکه ديده شوند و موجب آزار چشم باشند نور کافي را بر سطح روي کابينت ها مي تابانند. چنانچه کابينت هاي زميني عميق باشند و نور محيط به اندازه کافي درون آنها را روشن نکند براي دسترسي راحت به وسايل داخل اين نوع کابينت ها مي توان چراغ هاي کوچکي در آنها نصب کرد که با کليدهاي اتوماتيک کنترل شوند و با باز و بسته شدن در کابينت ها روشن و خاموش شوند.
نورپردازي در طراحي داخلي فضاي حمام و دستشويي از اهميت کمتري برخوردار است،حمام و دستشويي علاوه بر چراغ هاي سقفي که براي تأمين روشنايي محيط به يک چراغ ديواري در بالاي آينه نيازدارند. براي اين منظور از چراغ هاي فلوئورسنت استفاده نکنيد زيرا نور اين چراغ ها موجب تغيير برخي از رنگ ها شده و تصوير شما را با رنگ هاي غيرواقعي در آينه منعکس مي کنند.
نورپردازي قسمت هاي مختلف خانه، هال ورودي، راهروها و راه پله ها اين اماکن بايد از نور فراوان برخوردار باشند به خصوص راه پله ها. در اينجا ايمني مهم تر از زيبايي است و بهترين روش نورپردازي روشن کردن مسير حرکت و سطح روي پلکان با چراغ هايي است که به ديوار نصب مي شوند و نور را به طرف پايين مي تابانند. استفاده از چراغ هاي ديواري کار تعويض لامپ را نيز ساده تر مي کند.
آنچه تاکنون بيان شد در جهت تأمين نور کافي و روشنايي لازم براي انجام فعاليت هاي گوناگون در هر يک از اتاق ها بود؛ اما نورپردازي مي تواند در جهت زيباسازي و جلب توجه بيننده به سوي اشياي تزئيني و ويژگي هاي زيباي يک اتاق نيز باشد.
براي اين منظور بهترين انتخاب چراغ هاي قابل تنظيمي هستند که به صورت تک، دوتايي و سه تايي در بازار موجودند و پس از نصب در يک نقطه از ديوار مي توان هر يک از آنها را به سمت دلخواه تنظيم کرد به صورتي که محل مورد نظر ما را روشن کند. نور اين چراغ ها را مي توان به راحتي بر روي يک ديوار، يک تابلو و يا يک مجسمه دلخواه تنظيم کرد و يا حتي بخشي خاص از اتاق (مانند محل قرارگيري شومينه و يا يک آرک در سقف) را به وسيله آنها روشن کرد.

طبقات داخل کابينت هاي در شيشه اي را نيز مي توان با استفاده از روش هاي گوناگون روشنايي بخشيد.
اما يکي از بهترين راه ها نصب چراغ هاي کوچک در زير هر يک از طبقات، و يا در مواقعي که طبقات شيشه اي هستند نصب يک لامپ در قسمت بالا و يا پايين کابينت است.

5- استفاده از طبيعت:
در ساختمان هاي حياط دار کمبود طبيعت به وسيله ايجاد باغچه در کناره هاي حياط جبران مي شود .اما براي جبران آن در طراحي داخلي آپارتمان مي توان از گلدان هاي کوچک که در گوشه هاي فضا قرار مي گيرند استفاده کرد.سعي کنيد گلدان ها را در کنار پنجره ها و يا تا جايي که امکان دارد در کنج ديو ارها قرار دهيد، زيرا معمولا گوشه ديوار ها بدون استفاده مي مانند.در نتيجه سعي کنيد تا جايي که امکان دارد از رنگ هاي روشن در طراحي داخلي منزل استفاده کنيد.شايد اين سئوال برايتان پيش آيد که به کارگيري اين همه رنگ روشن فضا را يکنواخت و سرد نمي کند؟ در جواب بايد گفت که اين هنر شماست که با استفاده از قاب ها و وسايل تزييني کوچک با رنگ بندي متنوع طراحي داخلي منزل تان را جذاب تر نماييد