کاربردهای لیکا

ليکا در شيب بندي

عمر شيب بندی با دانه های ليکا بيش از 50 سال است و هزينه آن 20% از روش های ديگر کمتر می باشد. ضخامت لايه های ليکا برای اين منظور معمولا" بين 3 تا 10 سانتی متر است.علاوه بر شيب بندی بام از محصولات ليکا در کف سازی در زير انواع کف پوش ها مانند سنگفرش، سراميک و ... در طبقات می توان استفاده کرد و باتوجه به پايداری شيميايی ليکا ( 7 PH= ) و نداشتن مواد مضر شيميايی می توان لوله های تاسيساتی را نيز از داخل اين لايه عبور داد.روش اجرای شيب بندي با ليکابسيار راحت می باشد. برای ايجاد پايداری بيشتر در لايه سبکدانه آن را با دوغاب سيمان مخلوط می کنند. به اين منظور به ازای هر يکصد ليترليکا حدود 16 کيلو گرم سيمان مصرف می شود. قابل ذکر است که باتوجه به عايق بودن لايه های ليکا می توان از ضخامت لايه های عايق حرارتی کاست و يا به طور کلی آن را حذف نمود.

پر کننده زهکش سبک

در پروژه هاي عمراني در بسياري از موارد در پشت المانهاي حائل، تونل ها، ساختمانهاي پايين تر از سطح زمين، بندرسازي و... احتياج به يک پرکننده سبک مي باشد. اين پرکننده علاوه برسبکي بايد قابليت زهکشي، جذب آب پايين و همچنين زاويه اصطکاک داخلي مناسب را داشته باشد.اگر از مصالح عادي با مانند شن استفاده شود وزن بار مرده خاک پشت ديوار حائل با در نظر گرفتن وزن فضايي در مقايسه با ليکا در حدود 5 برابر سنگين تر خواهد بود.
همچنين اگر از پوکه هاي معدني به جاي ليکا استفاده شود، اين پوکه ها با وزني در حدود دو تا سه برابر ليکا در هنگام خيس شدن با جذب آب بالا، علاوه بر عدم زهکشي، باعث سنگيني مضاعف بار پشت سازه مي گردند . همچنين در جريان آب خطر شسته شدن به مرور زمان و ايجاد يک فضاي خالي و آوارريزي يک مرتبه سطوح پشتي را بوجود مي آورند.
در مواردي که احتياج به پرکننده سبک باشد استفاده از درشت دانه ليکا ( 25-10 ) به صورت فله و يا به صورت گوني شده بهترين گزينه مي باشد.استفاده از کلوخه ليکا با توجه به وزن فضايي بسيار پايين نيز در اين مورد مطلوب مي باشد

ديگر كاربردهاي ليكا :
كشاورزي :

از آنجا كه گياهان داراى جابجايى فيزيكى نيستند، بيش از ساير موجودات به مكان زندگى و تغييرات محيطى وابسته اند . رشد جمعيت و به تبع آن رشد توليد مسكن از يك سو و استفاده بي رويه از مراتع و جنگل ها و فرسايش خاك و عوامل مشابه ديگر از سوى ديگر موجب كاهش فضاى سبز مى گردد.در همين راستا نياز به احداث باغچه ها و گسترش گلخانه ها و ايجاد فضاى سبز در بخش هاى درونى و بيروني ساختمان بيش از پيش احساس مى گردد. گسترش اين روش ها نياز به محيط رشدى دارد كه نگهدارنده گياه باشد، آلوده كننده محيط زيست و مضر براى گياه نباشد، از لحاظ وزنى سبك و از لحاظ اقتصادى با صرفه باشد.ليكا پاسخى به اين نيازها است

مزاياى ليكا

برخى از ويژگيهاى ليكا كه كاربرد آن را در كشاورزى مناسب مى سازد به شرح زير است:
داراى تخلخل زياد و به علت هواى موجود در داخل و بين دانه ها سبك و حمل و نقل گلدان ها آسان و در موارد كاشت در پشت بام يا تراس ها فشار وارده كم است.به دليل ثبات ساختارى غير قابل فشردگى است.به علت فرآورى در دما ى بالا عارى از هرگونه آفت و بيمارى است. خاك ها ى معمولي نياز به ضدعفونى كردن و سمپاشى در سطح وسيع دارند و داراى هزينه بالايى هستند.داراى نفوذپذيرى زياد و قابليت بالاى نگهدارى آب است . به مرور زمان نيز تحت اثر آبيارى و جذب املاح حاصلخيز تر مي شود.

ليکا در راه سازي

دانه هاى ليكا كه وزن فضايى آن در طيف دانه بندى از 0 تا 25 ميلى متر بين 300 تا 600 كيلومتر بر متر مكعب است و همچنين به دليل هدايت حرارتى كم در حد %9 تا 0.101 W/m.k و خاصيت زهكشى بالا،كاربردهاى مفيدى در امور راهسازى دارد.
وزن فضايي کم
كنترل نشست
در خاك هاي رسوبى ضعيف و تراكم ناپذير ، بار خاكريزى يكى از عوامل مهم تحكيم و نشست خاك است. ميزان نشست به تناسب ارتفاع خاكريزى و خواص تحكيم پذيرى خاك ميتواند در هموارى ، عملكرد و دوام راه بطور جدى مشكل آفرين باشد. علاوه بر بار ناشي از خاكريزى ، پركردن ترانشه ها و كاهش سفره هاى آب زيرزمينى نيز مى تواند موجب نشست خاك بستر راه گردد.استفاده از ليكا به دليل وزن فضايى كم از يك طرف باعث سبك شدن خاكريز جاده و به دليل حجم فضايى بيشتراز خاك از جانب ديگر موجب كاهش تراكم و نتيجتأ عامل مهمى در كنترل نشست و تحكيم خاكريز به شمار مى رود. بار وارده بر زير اساس ناشى از پركردن ترانشه ها و كاهش سطح آب زيرزمينى موجب نشست غير يكنواخت مى گردد كه با كاربرد ليكا ميتوان اين نشست را به مقدار زيادى كاهش داد .

پايدارى خاكريزها
بار وارده به زير اساس باعث گسيختگى لايه هاى خاك و خرابى خاك ريزى روى خاك هاى ضعيف گردد. بار خاكريزى روى بستر راه را مى توان با استفاده از ليكا كاهش داد تا پايدارى خاك تأمين گردد.
عايقكارى يخبندان
كاهش آسيب يخ زدگى
يخ زدگى زير اساس در اثر نا همگونى زير اساس، سنگ ها و نقاط بالاى عمق نفوذ يخبندان در سنگ و نيز در اثر جريان آب در زير اساس روي مى دهد.در زمان ذوب يخ ها، آب حاصل از ذوب يخ با خاصيت نفوذپذيرى باعث كاهش ظرفيت باربرى زير اساس و لايه هاى جسم راه مى گردد.با عايق كارى جسم راه با ليكا ، اثرات يخ زدگى جاده و آسيب هاى ناشى از آن و نيز كاهش ظرفيت باربرى در اثر ذوب يخ از بين مى رود. عايق ليكا در لايه هاى جسم راه قرار مى گيرد و مقاومت آنها را در برابر يخ بندان به دليل ظرفيت عايق حرارتى بالاتر نسبت به دانه هاى سنگى ، افزايش مى دهد

تسطيح تورم يخبندان
با پوشش عريض ترى از يك لايه ليكا با ضخامت كمتر به عنوان بخشى از روسازى مى توان از تغييرات طبيعى موثر كه موجب تورم طولى و عرضى ناشى از يخبندان مى گردد جلوگيرى نمود.

كاربرد ليكا در زهكشي:

با استفاده از ليكا و انجام زهكشى موثر لايه هاى روسازى مى توان از افت باربرى آن در اثر ورود آب جلوگيرى شود و ظرفيت باربرى مطلوبى را در طول عمر راه تامين شود.به دليل خواص مطلوب انتقال آب، ليكا به عنوان مصالح پركننده و هدايت كننده آب در كانال هاى زهكش مورد استفاده قرار مى گيرد.به هدايت مستقيم جريان آب زيرزمينى توسط يك لايه ليكا با شيب ملايم به كنار جاده، خسارت يخبندان و افت ظرفيت باربرى جاده حذف مى گردد.

نتيجه گيرى

با توجه به ويژگيهاى ليكا و از آن جمله وزن فضايى كم، زهكشى، عايق بودن، موئينگى كم، دوام، مقاومت در برابر تغيير شكل و ظرفيت باربرى كافى ، كاهش رانش ديوارهاى حايل پل ها و شيروانى ها همراه با اجراى صحيح مى توان بسيارى از مشكلات راه سازى را حل و ايمنى و دوام آن را تضمين شود.