منشاء کانتینراسیون

مردم فکر مي کنند که کانتينراسيون يک اختراع جديد است البته اين چيز دور از ذهني نيست سوابقي در مورد استفاده از کانتينر در ترامواهاي انگلستان و آمريکا در حدود سال ???? وجود دارد.
اين کانتينرها براي حمل و نقل سنگ معدن، سنگ آهک و ذغال سنگ و… استفاده مي شده است اين کانتينرها تقريبا مشابه کانتينرهاي امروزي بودند فقط آنها قدري کوچکتر و حداکثر ظرفيت آنها پنج الي ?? تن بوه است.
کانتينرهاي دريايي که ما امروز مي بينيم در نيمه دوم ???? ظاهر شدند اين کانتينرها زاييده افکار شخصي بنام Malcolm MacLean بود که به عنوان پدر کانتينراسيون خوانده مي شود مکلين يک راننده کاميون در کاروليناي شمالي بود که از سال ???? با خريد شرکتPan Atlantic Steamship (شرکت کشتيراني با کشتي هاي بخاري که آن زمان وجود داشت) به عرصه کشتيراني وارد شد و آن را متحول ساخت.
مکلين ايده استفاده از کانتينرها براي حمل و نقل کالاها را سالها قبل هنگامي که در کنار کاميونش در اسکله منتظر رسيدن نوبتش بود در حين مشاهده تخليه کالاها از کاميونها و انتقال به درون کشتي در ذهن خود پروراند. او به اين مسئله مي انديشيد که اگر بجاي تخليه و بارگيري کاميونها اين امکان وجود داشت که خود کاميون را با کمي تغيير و اصلاح تخليه و بارگيري کرد چقدر اين فرآيند راحتتر، سريعتر و به صرفه تر بود.

او بعد از خريد دو شرکت ديگر کشتيراني شروع به انجام آزمايشاتي در مورد بکارگيري کانتينرها در کشتي هاي تانکري خود کرد . سرانجام در ?? آوريل ???? يک تانکر که Ideal X ناميده شد از بندرNewark در نيوجرسي به هوستون سفر کرد اين کشتي ??کانتينر در ابعاد ?? فوت را حمل مي کرد که محموله آن مايعات بود.

بعد از موفقيت کشتي مذکور، شش کشتي حمل کالا در سال ??-???? به Trailerships تبديل شدند. Ideal X از جرثقيل هاي مستقر در ساحل استفاده مي کردند اما اين کشتي هاي تغيير شکل داده شده به جرثقيل هايي مجهز شده بودند که مي توانست کانتينرها را از اسکله بلند کرده و به درون “سلولها” که بخش هاي کوچکتري از انبارهاي کشتي بود قرار دهد اين کشتي ها توانايي حمل ??? کانتينر ?? فوتي را داشتند.

در سال ???? ، يک کشتي کالابر تغيير شکل داده شده بنام SantaEliana متعلق به خطوط Grace، وقتي که از نيويورک به ونزوئلا سفر کرد اولين کشتي کانتينري در تجارت بين المللي شد. در همان سال مکلين نام شرکت خود را به Sealand Services Inc (اين شرکت در حال حاضر جزئي از گروه مرسک است)تغيير داد.

در ساحل غربي آمريکا، Matson Navigation يک بازيگر اصلي در تجارت بين کاليفرنيا-هاوايي اقدام به مطالعه جزئيات کانتينراسيون در سال ???? کرد و تصميم گرفت آن را انجام دهد. بنابراين در ?? آگوست ???? يکي از کشتي هاي باري کلاس C3 ، ناوگان تجاري هاوايي از سانفرانسيسکو به هاوايي با جعبه هاي ?? فوتي روي عرشه سفر کرد.

در سال ????، کشتي Hawaiian Citizen اولين کشتي تمام کانتينري شد در همان زمان بندر نيويورک پيش بيني نياز بالقوه در تجارت کانتينري را تشخيص داده و اقدام به ايجاد اولين پايانه انحصاري کانتينري در کنار بندر نيويورک کرد و آنرا پايانه دريايي اليزابت ناميد. مکلين موفق به تشويق ديگر شرکتهاي کشتيراني جهت ورود به تجارت کانتينري شد. بزودي شرکتهاي راه آهن نيز اقدام به ارائه خدمات واگن هاي مسطح جهت حمل کانتينرها بر روي واگن هاي بي لبه کردند.
هدف ديگر مکلين اروپا بود . ابتدا او شروع به ايجاد يک شبکه از نمايندگان براي جمع آوري مشتريان نمود او بندر روتردام را شناسايي کرد و اولين بندر کانتينري در سال ???? را ايجاد کرد. از ابتداي پروژه انتقادات زيادي از او شد و وقتي مکلين يک بخش را در تسهيلات جديد پرده برداري کرد، مهمانان همه او را هو کردند.
در آوريل ???? اولين سرويس فرا اقيانوسي با حرکت SS Fairland از بندر اليزابت در نيوجرسي آغاز شد. اين سفر صنعت کشتيراني را شوک زده کرد، چرا که کالاها چهار هفته زودتر از موعد هميشگي به مقصد رسيد. و اين گونه سرانجام دنياي کشتيراني به سودمندي و اهميت کانتينراسيون اعتراف کرد.

ديگر خطوط نيز يکي پس از ديگري وارد تجارت شدند American ExportIsbrandsten ،Moore-McCormack و خطوط ايالات متحده همه وارد اين عرصه شدند. در ژاپن نيز Matson Navigation شروع به تبليغ در اين زمينه کرد.